پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۹۷۹
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۰
معاون رئیس‌جمهور به جای ارائه مشاوره مناسب در ارتباط با انتقال آب دریایی خزر به رئیس‌جمهور، به دنبال مسائل سیاسی است و این موضوع موجب شد تا رئیس جمهور قولی به هم استانی‌های خویش بدهد که تبعات زیست محیطی خطرناکی برای کشور دارد.
شعارسال: مطرح کردن طرح انتقال آب دریای خزر از ابتدا با مخالفت جدی کارشناسان و فعالان محیط زیست مواجه شد. طرحی که به نظر میرسد کارشناسی شده نبود و ممکن است ورود به آن حاشیه‌های نامناسبی برای محیط زیست کشور داشته باشد.

مطرح شدن موضوع انتقال آب دریایی خزر در دوره خویش با انتقادات شدیدی از جانب منتقدان احمدی‌نژاد مواجه بود و حتی برخی‌ها به این وسلیه سعی کردن دیگر نقاط ضعف احمدی‌نژاد را با این موضوع تلفیق کرده و بر وی بتازند.

با وجود انتقاد دولت فعلی از همه عملکرد احمدی‌نژاد، اما این طرح مورد استقال روحانی قرار گرفت و در سفر به استان سمنان این موضوع را در جمع مردم مطرح کرد. از طرفی بسیاری از فعالان محیط زیست در کشور و استان مازندران دوباره با دلائل قانع‌کننده مخالفت خویش را با انتقال آب دریایی خزر مطرح کردند ولی کارشناسان محیط زیست در استان و معاون رئیس‌جمهور در امور محیط زیست با علم به اینکه این طرح بسیار آسیب‌زا است، نظرات خویش را در این ارتباط مطرح نمی‌کنند و جانب احتیاط را نگه می‏‌دارند.

این طرح به دغدغه بسیار جدی فعالان محیط زیست و مردم مازندران تبدیل شد، طرحی که از ابتدا به دلیل مسائل علمی نباید مطرح میشد، در این دولت نیز هر از چند گاهی خبرساز میشود. بحث انتقال آب دریایی خزر بسیاری از انرژی مسئولان استانی را گرفته تا آنها به جای مطرح کردن مباحث و معضلات جدی استان تلاش دارند جلوی طرح غیرکارشناسانه را بگیرند.

در حال حاضر زباله موضوع جدی و خطرناک در استان است، اما با مطرح شدن بحث انتقال آب دریایی خزر دیگر مشکلات استان در ذیل این مبحث قرار گرفت.

دولت که هنوز برای ساماندهی زباله در استان اقدامی انجام نداد تلاش دارد با حمایت از طرح کارشناسی نشده ضربه دیگر بر پیکره استان مازندران و محیط زیست کشور وارد کند.

نمایندگان مردم استان مازندران روز گذشته بیشتر برای جلوگیری از طرح انتقال آب دریایی خزر به دیدار خانم ابتکار رفتند، خانم ابتکار به جای اینکه به عنوان مسئول محیط زیست مانع از اجرای این طرح شود و به رئیس جمهور مشاوره بدهد که مطرح کردن انتقال آب دریایی خزر مشکلات جدی را ایجاد می‌کند، حالا میدان‌دار شده و تلاش دارد که به نوعی میانجی‌گری کند، در حالی که اگر ابتکار کارش را درست انجام می‌داد، قبل از مطرح شدن این موضوع خطرات زیست محیطی آن را به رئیس جمهور گوشزد می‌کرد که کار به هشدارهای جدی نمایندگان مجلس مازندران نکشد.

در همین ارتباط حسین نیاز آذری نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: نمایندگان مازندران در دیدار با معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان محیط زیست عمیقا از جریان انتقال آب دریای خزر و مسئله زباله استان ابراز نگرانی کردند.

وی ادامه داد: همکاران مجمع در کلیه حوزه‌های مرتبط با محیط زیست با هم اشتراک نظر دارند چرا که معضل زباله مشکل ملی کلانشهر مازندران است و تلاش برای مدیریت پسماند از دغدغه‌های اساسی نمایندگان استان است.

نیاز آذری افزود: در این دیدار از معاون رییس‌جمهور خواستیم که معضل زباله مازندران را مسئله‌ای ملی تلقی کرده و برای مدیریت پسماند، هیات محترم دولت و شخص رییس‌جمهوری ورود کنند و اعتبارات مکفی برای بازیافت زباله اختصاص دهند و از اینکه تعهدات و مصوبات دولت درباره مدیریت پسماند استان اجرایی نمی‌شود، انتقاد شد.

عضو هیات رییسه مجمع نمایندگان استان، مخاطرات زیست محیطی جریان انتقال آب دریای مازندران به سمنان را از دیگر موضوعات جدی این نشست برشمرد و گفت: مراتب اعتراض شدید سمن‌ها، نخبگان، تشکل‌های زیست محیطی و شبکه‌های اجتماعی استان را به رییس سازمان محیط زیست منتقل کردیم و مخالفت جدی افکار عمومی را در این خصوص تکرار ساختیم.

نیاز آذری خاطرنشان کرد: در این جلسه معاون رییس‌جمهور متعهد شد از منافع زیست محیط مازندران دفاع کند و دغدغه‌های فعالان محیط زیست را درقبال طرح انتقال آب دریای خزر مدنظر قرار دهد و همسو با دوستداران محیط زیست مخالف جریان انتقال آب دریای خزر باشد.

سخنگوی مجمع نمایندگان مازندران، تبادل نظر و سیاستگذاری برای استقرار صنایع سازگار با محیط زیست را از دیگر مباحث این نشست خبر داد و تصریح کرد: نمایندگان مازندران از سازمان محیط زیست خواستد سرمایه‌گذاران و کارآفرینان را اجرای طرح‌های توسعه همراهی کنند.

نکته آخر اینکه اگر خانم ابتکار به جای ورود به مسائل سیاسی کمی دقت نظر داشت و به رئیس‌جمهور در ارتباط با مطرح کردن انتقال آب دریایی خزر مشاوره مناسب می‌داد، امروز رئیس‌جمهور را در مقابل مردم مازندران قرار نمیداد، عدم مشاوره ابتکار به رئیس‌جمهور موجب شد که دولت قولی به هم استانی‌های خویش بدهد که اجرای آن تبعیات زیست محیطی جدی برای کشور دارد و عدم اجرای موجب خدشه‌دار شدن قول رئیس‌جمهور نزد مردم استان سمنان می‏‌شود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از شبکه اطلاع رسانی راه دانا، تاریخ انتشار: چهارشنبه 14 مهر 1395، کدخبر: 914336، www.dana.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۷
0
0
روحانی هم هر چه احمدی طرح زمین مونده داشت، یکجا جمع کرده و می خواد اجرا کنه
امیرعباس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۹
0
0
به هرحال بچه محل هستن دیگه نمیشه انظار دیگه ی ازشون داشت
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۹
0
0
معصومه ابتکار فرزند تقی ابتکار (دومین رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران پس از انقلاب اسلامی، دانش‌آموخته دانشگاه پنسیلوانیا ) بوده و تحصیلاتش را در ایران در مدرسه بین‌المللی ایران زمین ادامه داد و در سال ۱۳۵۶ وارد دانشگاه پلی تکنیک در رشته مهندسی پتروشیمی شد. معصومه ، در سال ۶۰ تغییر رشته داد و لیسانس خود را از دانشگاه شهید بهشتی در تکنولوژی پزشکی، فوق‌لیسانس و دکترا را در رشته ایمنی‌شناسی (ایمونولوژی) از دانشگاه تربیت مدرس گرفت. بعداً عضو هیئت علمی همین دانشگاه شد. معصومه ابتکار با مهندس سید محمد هاشمی ازدواج نموده وحاصل ازدواج شان دو فرزند می‌باشد.
معصومه ابتکار از دانشجویانی بود که سفارت آمریکا در ایران را در بحران گروگان‌گیری در سفارت آمریکا مشارکت داشت و در سفارتخانه به «سیستر مری» یا «خواهر مری» معروف شد.او به دلیل تسلط به زبان انگلیسی به عنوان سخنگوی گروگانگیران معرفی شد.
در جریان انتخابات ریاست جمهوری ایران (۱۳۸۸)، در ابتدا زمزمه‌هایی از حضور ابتکار در عرصه انتخابات و کاندیداتوری وی شنیده می‌شد، اما در نهایت با کاندیداتوری میرحسین موسوی، معصومه ابتکار از کاندیداتوری صرف نظر کرده و در بیانیه‌ای صراحتاً از میرحسین موسوی حمایت کرد. او در بند پایانی بیانیه خود نوشت: «ضمن احترام به مواضع شجاعانه حجت‌الاسلام آقای کروبی، مناسب‌ترین گزینه را برای اداره قوه مجریه در دوره آتی، آقای مهندس میرحسین موسوی نخست‌وزیر محبوب امام (ره) می‌دانم.
در ۲۶ دی ۱۳۹۲، در حالی که از سوی ستاد نماز جمعه اعلام شده بود که ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، به مناسبت هفته هوای پاک پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران سخنرانی خواهد کرد، ساعاتی بعد این سخنرانی لغو گردید.
در ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ و در حالی که هیاتی از جانب خبرگزاری بی‌بی‌سی برای تهیه گزارشی از توافق هسته‌ای، به ایران آمده بودند،خبر مصاحبهٔ شبکهٔ بی‌بی‌سی ورلد با معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، همراه با تصویری از این مصاحبه منتشر شد. این اولین مصاحبه بی‌بی‌سی با یک مقام رسمی جمهوری اسلامی ایران پس از اتفاقات دهمین دورهٔ انتخابات ریاست جمهوری ایران بود.
احمدی از محیط زیست
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۹
0
0
این کامنت هزار خطی چه ارتباطی با خبر بالا داره؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین