پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۹۵۰
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۱
از بین 169 سد بزرگ در کشور، تا تاریخ 17 شهریور ماه جاری، فقط مخزن 20 سد، از جمله لتیان، گیلارلو، دویرج، کمال صالح و کبودوال (نگارستان) بین 90 تا 100 درصد پر و ذخیره آب 77 سد بزرگ کشور کمتر از 40 درصد است.
شعارسال: در آخرین روزهای سال آبی جاری (مهر94 تا مهر95) به‌رغم بارش‌های هفته گذشته در نقاط مختلف کشور و جاری شدن سیل در برخی استان‌ها از جمله استان مازندران، شرکت مدیریت منابع آب ایران اعلام می‌کند که هنوز مخازن 77سد کشور از جمله لار، زاینده رود، درودزن، ساوه، 15 خرداد، استقلال و دوستی کمتر از 40 درصد آب دارد و این موضوع برای منابع آبی کشور زنگ خطری جدی محسوب می‌شود.

گزارش این شرکت می‌افزاید: حجم مخازن 12 سد کشور از جمله شهربیجار، شهید رجایی، بوکان، گلابر، و مارون نیز بین 40 تا 50 درصد پر و میزان پر بودن 34 سد کشور از جمله تهم، سهند، مهاباد، کوثر و سیمره نیز بین 50 تا 70 درصد است.

طبق گزارش‌های اعلام شده 26 سد کشور از جمله کرج، میجران، کرخه، شهید عباسپور و طالقان نیز بین 70 تا 90درصد آب دارند. به این ترتیب کشور در حالی به استقبال سال جدید آبی می‌رود که سدها به عنوان منبع اصلی تأمین آب در شرایط مطلوبی قرار ندارند و حتی مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران اعلام می‌کند که سه سد کشور وضعیت بحرانی دارند.

محمد حاج رسولی‌ها در این خصوص گفت: در زمان حاضر سه سد کشور واقع در استان‌های اصفهان، فارس و خراسان رضوی وضعیت بحرانی دارند. وی افزود: در سال آبی جاری ورودی آب سد زاینده رود در استان اصفهان با کاهش 50 درصدی و سدهای درودزن در فارس و سد دوستی در خراسان رضوی با کاهش 25 درصدی روبه‌رو است.

مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران خاطرنشان کرد: به جز سه سد مذکور، در سال جاری ورودی آب سایر سدهای بزرگ و مهم کشور که 160 سد را شامل می‌شود، نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است. وی افزود: میزان ورودی آب در سد کرخه در حوزه خلیج فارس که در گذشته بحرانی‌ترین سد بود امسال به دلیل افزایش بارندگی‌ها و توزیع نامناسب آن 500 درصد افزایش داشته است.

حاج رسولی‌ها با اشاره به افزایش 23 درصدی بارندگی‌ها در سال آبی جاری نسبت به سال گذشته گفت: این میزان نسبت به دوره آماری بلند مدت دو درصد کاهش و اکنون در نهمین سالی به سر می‌بریم که میانگین بارندگی در سطح کشور از میانگین دوره آماری کمتر است. وی با اشاره به توزیع نامناسب بارندگی‌ها در سال آبی جاری گفت: امسال در سواحل دریای خزر و دریاچه ارومیه شاهد افزایش بیش از 20 درصدی بارندگی و در فلات مرکزی و استان‌هایی مانند اصفهان و کرمان شاهد کاهش 18 درصدی بارندگی بوده‌ایم در این مدت میزان روان آب‌ها در سطح کشور به دلیل نوع نزولات و شدت مدت بارندگی 43 درصد افزایش داشته است.

حاج کیلومتر از این میزان مربوط به رودخانه‌های دائمی است. هم اکنون حریم نیمی از رودخانه‌های دائمی در سطح کشور به صورت غیر قانونی تصرف شده است. وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به افزایش اعتبارات تعادل رسولی‌ها بستر و حریم رودخانه‌های دائمی و فصلی کشور را 140 هزار کیلومتر عنوان کرد و افزود: 70 هزار بخشی آب در دولت یازدهم با هدف حفظ منابع زیرزمینی گفت: در سال جاری میزان اعتبارات تعادل بخشی آب در کشور 220 میلیارد ریال تعیین شده است، در حالی که این میزان در سه سال گذشته 11 میلیارد ریال بود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگفته از روزنامه ایران صفحه 6، تاریخ انتشار: سه شنبه 23 شهریور 1395، شماره: 6310.

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین