شعار سال: متن کامل گزارش
مدیرکل آژانس بین المللی به شرح زیر است:
راست آزمایی و نظارت بر جمهوری اسلامی ایران در پرتو قطعنامه 2231
شورای امنیت سازمان ملل(2015)
-A مقدمه
1-این گزارش مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به شورای حکام و نیز
شورای امنیت سازمان ملل درباره اجرای تعهدات هسته ای جمهوری اسلامی ایران در
چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) و مسایل مربوط به راست آزمایی و نظارات در
ایران در پرتو قطعنامه 2231 شورای امنیت(2015) است. این گزارش همچنین شامل
اطلاعاتی درباره مسایل مالی و رایزنی ها و تبادل اطلاعات آژانس با کمیسیون مشترک
تشکیل شده توسط برجام است.
B-پیشینه
-2 چین، فرانسه، آلمان، روسیه، انگلیس، آمریکا، مسوول سیاست خارجی اتحادیه
اروپا(ایی 3/ ایی یو+3) و ایران بر سر برجام به توافق رسیدند. در 20 ژوئیه 2015، شورای امنیت قطعنامه 2331 (2015) را تصویب
کرد که در کنار موارد دیگر، از مدیرکل خواست راست آزمایی و نظارت لازم بر تعهدات
هسته ای ایران را برای کل دوره اجرای این تعهدات در چارچوب برجام به عهده بگیرد.
در اوت 2015، شورای حکام به مدیرکل اجازه داد تا منوط به وجود منابع
مالی و مطابق با رویه های پادمانی آژانس مبادرت به راست آزمایی و نظارت لازم بر
تعهدات هسته ای ایران در چارچوب برجام و ارایه گزارش در کل مدت تعهدات در پرتو
قطعنامه2231 شورای امنیت کند.
شورای حکام همچنین به مدیرکل اجازه داد تا همانطور که در سند GOV/2015/53 and Corr. 1 مقرر شده با
کمیسون مشترک رایزنی و تبادل اطلاعات کند.
-3 هزینه تخمینی سالانه آژانس برای اجرای پروتکل الحاقی ایران و راست
آزمایی و نظارت تعهدات هسته ای ایران همانگونه که در برجام تعیین شده، 2/9 میلیون
یورو در سال است که کل آن از محل وجوه فوق بودجه 2016 تامین می شود. تا 24 اوت
2016 ، کل موجودی آژانس برای اجرای پروتکل الحاقی و نیز راست آزمایی و نظارت مرتبط
با برجام، 10.1 میلیون یورو، شامل منابع هزینه نشده برای فعالیت های برجام، بود.
-Cفعالیت های راست آزمایی و نظارت بر برجام
-4آژانس از 16 ژانویه 2016(روز اجرای برجام)، بر اجرای تعهدات مرتبط هسته
ای ایران در چارچوب برجام راست آزمایی و نظارت کرد. در زیر به موارد مربوط به دوره
پس از گزارش قبلی آژانس اشاره می شود.
C.1 فعالیت های مربوط به راکتور آب سنگین و بازفراوری
-5ایران ساخت راکتور موجود تحقیقاتی آب سنگین اراک را بر اساس طرح اولیه
آن پیگیری نکرد. ایران هیچ قرص اورانیوم طبیعی، میله سوخت یا مجموعه های سوخت با
طرح اختصاصی که در اصل برای پشتیبانی از راکتور اراک طراحی شده بود، تولید یا
آزمایش نکرد و همه قرص های اورانیوم طبیعی موجود و مجموعه های سوخت همچنان در
انبار و تحت نظارت مستمر آژانس قرار دارند.
-6ایران کماکان آژانس را در جریان موجودی آب سنگین در ایران و تولید آب
سنگین در تاسیسات تولید آب سنگین (HWPP) قرار داده است و
به آژانس اجازه داده است بر مقدار ذخایر آب سنگین تولید شده درHWPP
نظارت کند. آژانس در 30 اوت 2016 راست آزمایی کرد که ذخیره آب سنگین
ایران به 126.5 تن رسیده است. در طول این دوره گزارش، ایران بیش از 130 تن آب
سنگین نداشت.
-7ایران در راکتور تحقیقاتی تهران
(TRR) و تاسیسات تولید رادیوایزوتوب ملیبدوم (MIX)، ید و زنون و هیچ یک از تاسیست دیگر فعالیت
های مرتبط با بازفراوری انجام نداد.
C.2 فعالیت های مرتبط با غنی سازی و سوخت
-8در تاسیسات غنی سازی سوخت (FEP) در نطنز، 5060
سانتریفیوژ IR-1نصب شده در 30
آبشار و به همان شکل توافق شده در برجام وجود دارد. ایران 96 سانتریفیوژ IR-1 نگهداری شده در انبار را برای جایگزین
کردن سانتریفیوژهای خراب این تاسیسات خارج کرده است.
-9ایران به غنی سازی UF6 در FEP ادامه داده است. ایران در طول دوره گزارش، اورانیوم
بالای 3.67 U-235غنی سازی نکرد.
-10ایران در نامه مورخ 27 ژوئیه 2016 ، گزارشی را در ارتباط
با مقدار اورانیوم غنی شده در خطوط فرآوری تاسیسات پودر غنی شده (EUPP)UO2 در اصفهان در اختیار آژانس قرار داد.
آژانس گزارش ایران را بررسی و مشخص کرد که ایران میزان اورانیوم غنی شده در خطوط
فراوری EUPP را
بیشتر ارزیابی کرده بود. آژانس در نامه مورخ 23 اوت 2016 از ایران خواست این مقدار
را دوباره بررسی کند و طبق آن، گزارش خود را اصلاح کند. گفت وگوهای فنی درباره این
مساله بین آژانس و ایران در جریان است.
-11کل ذخیره اورانیوم غنی شده ایران فراتر از 300 کیلوم گرم UF6 غنی شده تا 3.67 درصد
U-235 نبود.
-12در تاسیسات غنی سازی سوخت فردو، 1044 سانتریفیوژ IR-1 نصب شده در شش آبشار در یک بال وجود
دارد. در تاریخ 13 اوت 2016، دو سانتریفیوژ IR-1
از شش آبشار جدا، اصلاح و به صورت جداگانه در همان بال و به منظور
انجام فعالیت های اولیه تحقیق و توسعه مربوط به تولید ایزوتوپ ثابت نصب شد. ایران
در طول دوره گزارش، هیچ فعالیت غنی سازی اورانیوم و یا مربوط به فعالیت های تحقیق
و توسعه انجام نداد و هیچ گونه ماده هسته ای در این تاسیسات وجود ندارد.
-13همه سانتریفیوژها و زیرساخت های مرتبط در انبار همچنان تحت
نظارت مستمر آژانس قرار دارد. آژانس همچنان به ساختمان های نطنز، از جمله FEP و تاسیسات آزمایشی غنی سازی سوخت(PFEP) به طور منظم دسترسی دارد.
-14ایران فعالیت های غنی سازی اش را در راستای برنامه غنی
سازی اش انجام داده است.
-15ایران هیچ یک از تاسیسات اعلام شده را به منظور تبدیل مجدد
صفحه های سوخت یا تبدیل ضایعات به UF6 عمیلیاتی نکرده
است و احداث تاسیساتی جدید برای این منظور را به آژانس اطلاع نداده است.
C.3 تحقیق و توسعه، تولید، ساخت و موجودی
-16هیچ اورانیوم غنی شده ای در فعالیت های تحقیق و توسعه
انباشت نشده است و تحقیق و توسعه با و بدون اورانیوم ایران با استفاده از
سانتریفیوژهایی با محدودیت های تعیین شده در برجام انجام شده است.
-17متعاقب آنچه در گزارش قبلی دبیر کل اعلام شد، ایران
اطلاعاتی درباره تولید و موجودی 'تیوب' ها و 'بیلو'های روتور سانتریفیوژ
در اختیار آژانس قرار داد و به آژانس اجازه داد که این موارد را در موجودی ها راست
آزمایی کند. آژانس با استفاده از اقدامات نظارتی و مراقبتی، به طور مداوم نظارت
داشت و راست آزمایی کرد که تجهیزات اعلام شده برای تولید تیوب ها و بیلوهای روتور
برای ساخت سانتریفیوژها فقط برای فعالیت های مشخص شده در برجام استفاده شده است. ایران هیچ سانتریفیوژ IR-1
به منظور جایگزینی آنهایی که خراب و یا آسیب دیده بودند، تولید نکرد.
-18همه تیوب ها، بیلوهای روتور و مجموعه روتر، از جمله تیوب
ها و بیلوهای ساخته شده از زمان اجرای برجام، تحت نظارت مستمر آژانس است. همانگونه
که قبلا گفته شد، ایران در 2 مه 2016 به آژانس اطلاع داد که قصد دارد ساخت تیوب
های روتور را از سر بگیرد. آژانس راست آزمایی کرد که ایران در 26 ژوئن 2016 ساخت
این موارد را از سرگرفت. بحث های فنی مربوط به مساله بین آژانس و ایران در جریان
است.
-D اقدامات شفاف سازی
-19ایران کماکان به آژانس اجازه داده است تا از مونیتورهای
آنلاین و مهر و موم های الکترونیکی غنی سازی استفاده کند که وضعیت داخل تاسیسات
هسته ای را به اطلاع بازرسان آژانس می رساند و با وسایل اندازه گیری نصب شده، به
جمع آوری خودکار دستگاه های ثبت کننده آژانس کمک می کند. طبق درخواست آژانس، ایران
روادیدهای بلند مدت برای بازرسان معرفی شده آژانس صادر کرد و فضای کاری مناسبی
برای آژانس در تاسیسات هسته ای اش فراهم کرد و استفاده از فضای کاری در مناطق
نزدیک سایت های هسته ای در ایران را تسهیل کرد. ایران با بازرسان اضافی که آژانس
برای ایران تعیین کرد، موافقت کرد.
-20 ایران کماکان به آژانس اجازه داده است تا در چارچوب
اقدامات مورد توافق ایران، از جمله اقدامات مراقبتی و نظارتی، بر تمامی کنستانتره
سنگ اورانیوم تولید شده در ایران و یا به دست آمده از سایر منابع نظارت کند. ایران
همچنین همه اطلاعات لازم برای اینکه آژانس بتواند تولید UOC و
موجودی UOC تولید شده در
ایران یا به دست آمده از سایر منابع را راست آزمایی کند، در اختیار آژانس قرار داد.
-E سایر اطلاعات مرتبط
-21ایران طبق ماده 17 پروتکل الحاقی عجالتا به اجرای پروتکل
الحاقی توافقنامه پادمان ها ادامه می دهد. ایران
در 13 ژوئیه 2016، موارد اعلامی اش را در چارچوب پروتکل الحاقی در اختیار آژانس
قرار داد. آژانس در حال ارزیابی این موارد است. آژانس در چارچوب پروتکل الحاقی
همچنان به دسترسی تکمیلی به تاسیسات و سایر مناطق در ایران ادامه داده است.
-22 آژانس در طول دوره گزارش، در نشست های کار گروه تدارکاتی
کمیسیون مشترک برجام شرکت نکرده است.
-Fخلاصه
-23 آژانس طبق توافقنامه پادمان ها به راست آزمایی عدم انحراف
ماده هسته ای اعلام شده در تاسیسات هسته ای و مناطق خارج از تاسیسات هسته ای اعلام
شده که مواد هسته ای معمولا در آنها استفاده می شود، ادامه می دهد. ارزیابی ها
درباره نبود ماده و فعالیت های هسته ای اعلام نشده ایران همچنان در حال انجام است.
-24 آژانس از روز اجرای برجام، اجرای تعهدات مرتبط هسته ای
ایران در چارچوب برجام را راست آزمایی می کند و بر آن نظارت دارد.
-25مدیرکل در زمان مقتضی به گزارش دهی ادامه خواهد داد.
با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی، تاریخ انتشار 19 شهریور 95 ، کد مطلب: 82223627: www.irna.ir