پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۳۱۸۴
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۹
معمولا در شهرهاي بزرگ فرودگاه براي سهولت در تردد، صرفه جويي در زمان و انجام فعاليتهاي اقتصادي و صنعتي ساخته مي‌شود و برخي ترجيح مي‌دهند براي انجام كارهايشان اين وسيله را انتخاب كنند. مسلماً در شهرهاي بزرگ و دور از پايتخت ضرورت ساخت فرودگاه بيشتر از ساير شهرها ديده مي‌شود اما گاهي برحسب نياز در برخي شهرهاي نزديك به مركز استان و تهران نيز فرودگاه ساخته مي‌شود.

شعار سال: البته بهره‌برداري و رونق اين فرودگاه‌ها بستگي به فعاليت و تلاش مسئولان شهر دارد و گاهي مي‌بينيم كه در کلانشهرها با وجود شرايط مهم اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي از ساخت فرودگاه استقبال نمي‌شود و در اكثر روزهاي سال تعطيل است. اراك مرکز استان مرکزي، از جمله اين شهرهاست كه صاحب فرودگاه بين المللي است ولي تقريباً پروازي در آن انجام نمي شود و ساكنان اين شهر به دليل تعطيلي گاه به گاه اين فرودگاه، نسبت به فعاليت منظم و هميشگي آن خوش بين نيستند!

****

پروازهاي نامنظم

فرودگاه اراك در سال 78 همزمان با حضور رهبرمعظم انقلاب به اين شهر افتتاح رسمي شد و قرار بر اين بود كه پروازهاي داخلي در اين فرودگاه انجام شود و زمينه بين المللي شدن آن نيز فراهم شود. به دليل مشكلاتي مانند افزايش طول باند، تامين روشنايي، محل دائمي تامين سوخت و مسير فرودگاه تا شهر اين اتفاق نيفتاد و فقط در چند دوره پرواز مشهد و تهران انجام شد. اما چندي بعد به علت نبود استانداردهاي لازم براي پرواز هواپيماهاي مختلف، اين پروژه 10 ميلياردي تقريباً نيمه كاره رها شد و مراحل تکميل و توسعه آن به كندي پيش رفت. در طي چندين سال هر چند وقت يكبار با پيگيري مسئولان استاني رونق فرودگاه اراك در دستور كار قرار مي گرفت اما دوباره با جابجايي مديران متوقف شد. در اين مدت كاري از پيش نرفت تا اينكه در سال 84 بارديگر با برطرف شدن برخي مشكلات ،فرودگاه اراك افتتاح مجدد شد و با حضور مقامات و مسئولين استاني يك بار ديگر راه‌اندازي شد.

در مصوبات دور اول سفر هيات دولت به استان مرکزي در سال 85، فرودگاه اراک به عنوان مرز بين المللي هوايي شناخته شد و راه اندازي آن در دستور کار قرار گرفت.اين اتفاقات نيز دوام چنداني نداشت و مسير ناموفق قبل، پروازهاي نامنظم و پراكنده فرودگاه اراك ادامه پيدا كرد. در سال 88 با تامين اعتبارات، رسيدگي به كمبودها و مشكلات فرودگاه، نخستین پرواز فرودگاه اراك بعد از دو سال وقفه به مقصد مشهد مقدس انجام شد. همچنين در سال 89 نخستين پرواز بين المللي از اين فرودگاه به مقصد سوريه برقرارشد.

در همين سال و در دور دوم سفر دولت به اين استان، 4 پیشنهاد برای توسعه فرودگاه اراك به تصویب هیات دولت رسید. همان زمان مدیر فرودگاه اراك اعلام كرد بر اساس این مصوبات مبلغ 100 میلیارد ریال براي تطویل باند فرودگاه، 20 میلیارد ریال برای احداث جایگاه دائمی سوختگیری و 20 میلیارد ریال برای اجرای سیستم روشنایی به فرودگاه اراك اختصاص داده شده است. اين اعتبارات تصويب شد اما از سال 89 تا 91 وضعيت فرودگاه به همان صورت قبل باقي ماند، در اين مدت تنها تطويل باند 30 درصد پيشرفت فيزيكي داشت و در مورد دو مشكل ديگر نيز اقدامات اساسي انجام نشد.

سه بار افتتاح توسط سه رييس جمهور!

در طول اين دو سال مشكلات فرودگاه اراك همچنان بر قوت خود باقي ماند و هر از گاهي يكي از مسئولان استاني و نمايندگان مجلس از تعطيل بودن و توقف پروازها در اين فرودگاه گله داشتند. در سال 92 فرودگاه اراك براي سومين بار با حضور رئيس جمهور و هيات همراه به طور رسمي افتتاح شد و اينطور به نظر مي رسيد اين بار مشكلات فرودگاه اراك حل شده باشد و اراكي‌ها از اين پس بتوانند با هواپيماي مناسب، تعداد پرواز بيشتر و متنوع تر از خدمات پروازي استفاده كنند.

سريال افتتاح‌هاي فرودگاه اراك و برطرف نشدن مشكلاتش همچنان ادامه داشت و تا اينكه پس از سي ماه تعطيلي در شهريور 93 بارديگر پرواز مشهد در اين فرودگاه راه اندازي شد. معاون سابق عمرانی استاندار مرکزی علت توقف سي ماهه فرودگاه اراک را کافی نبودن تجهیزات روشنایی وعدم خريداري آیرلس دانست و گفت: راه‌اندازی مجدد فرودگاه اراک نزدیک به دو میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد البته این فرودگاه تجهیزات اولیه‌ای هم می‌خواهد که باید خریداری شود. اين مسئول، وزارت راه و ترابری و مدیریت فرودگاه اراک را مقصر اصلي عدم اجرای مصوبات هیئت دولت در خصوص فرودگاه اين شهر اعلام کرد.

تعطيلي پشت تعطيلي!

شروع كار فرودگاه اراك چند وقتي طول نكشيد و زمستان 93 به طور كلي به دليل کوتاه شدن روزها، مه‌آلود بودن منطقه،عدم وجود روشنایی برای فرود هواپیما در شب و هوای ابری پروازها متوقف شد و عملیات اجرایی پروژه لایتینگ در دستور كار قرار گرفت. اين تعطيلي ادامه پيدا كرد تا اينكه نماینده مردم اراک در مجلس، فروردين ماه سال جاري در صحن علني با تذکری به وزیر راه، خواستار راه‌اندازی هرچه سریع‌تر فرودگاه این شهر شد و گفت: چندین رئیس جمهور آمده‌اند و فرودگاه اراک را افتتاح کرده‌اند اما این فرودگاه مجدداً بسته شده و اکنون فقط وقتی مسئولي بخواهد به استان بیاید از آن استفاده می‌شود در حالی که هزینه زیادی صرف ساخت این فرودگاه شده اما از آن بهره‌برداری نمی‌شود.

در اخرين وعده قرار بر اين بود همزمان با عيد سعيد فطر امسال پروازهای فرودگاه اراک به مقصد مشهد مقدس برقرار ‌شود. طبق گفته معاون عمرانی استاندار مرکزی با تکمیل پروژه تطویل باند فرودگاه اراک و اجرای سیستم روشنایی باند(لایتینگ) و تایید سازمان هواپیمایی کشور به دلیل رعایت مسایل ایمنی و استاندارد پروازی، فرودگاه اراک برای سرویس‌دهی به انواع هواپیماهای پهن پیکر در طول شبانه‌روز آماده شده و با مساعدت استاندار پروازهای این فرودگاه مجددا برقرار مي‌شود.

طبق اظهارات مسئولان وضعیت فرودگاه اراک در حال حاضر بسیار خوب است و تمام استانداردهای ایمنی پروازی را دارد اما بزرگترين مشكل اين فرودگاه همچنان پابرجاست. استقبال مردم از خدمات این فرودگاه به عنوان شرط لازم برای تداوم پروازها است و بايد در اين زمينه همكاري كنند كه هيچ گاه اين توازن برقرار نشده است. در اين شرايط از شهروندان اراك انتظار مي رود بعد از 16 سال بي اعتمادي به دليل عدم استمرار در پروازها، به فرودگاه اراك اطمينان كنند و براي تردد هوايي از اين فرودگاه استفاده كنند. فرودگاهي كه قرار بود ايستگاه پروازي براي عتبات عاليات و حج باشد هنوز در برقراري پروازهاي داخلي مشكل دارد !

آيا ساخت فرودگاه ضرورت داشت؟!

اين سوال مطرح مي شود که با توجه به فراهم نبود زيرساخت ها براي انجام پرواز از فرودگاه اراک و عدم استقبال مردم از آن و البته تعطيلي گاه به گاه اين فرودگاه آيا اصلا احداث فردگاه در اين شهرستان ضرورت داشت؟

اراك از جمله شهرهايي است كه به دليل نزديكي به پايتخت در كمتر از 3 ساعت مي‌توان به تهران رسيد و از طريق فرودگاه بين المللي امام خميني(ره) و مهرآباد با هزينه كمتري به مقصد موردنظر سفر كرد. با اينكه اين شهر قبل از جنگ جهاني دوم به طور غيررسمي فرودگاه داشته و در اين سالها محل فرود هواپيماهاي جنگي بوده است اما اكثراً براي سفر از ساير وسايل حمل ونقل استفاده شده است. درواقع براي سفرهاي داخلي امكانات مناسب حمل ونقل زميني و ريلي در اختيار اراكي‌ها قرار داشته است و هرگاه اراده مي‌كردند در كمترين زمان از طريق تهران، كارشان را انجام مي‌دادند.

مي‌توان گفت كه در اين سالها شهروندان اراكي نسبت به داشتن فرودگاه نيازي احساس نمي‌كردند و با اين شرايط سازگار شده بودند. همچنانكه بعد از گذشت 16 سال از اولين افتتاح رسمي فرودگاه اراك هنوز به داشتن فرودگاه عادت ندارند و استقبال چنداني از پروازهاي داخلي و خارجي فرودگاه نمي‌كنند. گويا شهروندان اراكي ترجيح ميدهند براي سفرهوايي به جاي يك پرواز مشخص در هفته از زمان‌هاي مختلف و شركت‌هاي هواپيمايي متنوع استفاده كنند.

اين مسئله نيز بارها از زبان مسئولان شهر اراك شنيده شده است، شعباني فرد استاندار وقت اراك در مراسم افتتاح مجدد اين فرودگاه( سال 84) گفته بود من خودم هم ترجيج مي‌دهم به جاي پرداخت پول بيشتر بليط، از طريق تهران سفر كنم، پول كمتري بدهم و شركت هواپيمايي معتبرتري را انتخاب كنم. احمد لطفي نماينده سابق اراك در مجلس نيز اعلام كرده بود شهري كه با تهران فاصله بيشتري داشته باشد، فرودگاه فعالتري خواهد داشت، براي مسافران اراكي صرفه اقتصادي و وقتي ندارد که با هواپيما به تهران سفر کنند و بايد مسيرهاي طولاني‌تري را براي پرواز انتخاب كرد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت جوان آنلاین، تاریخ 10 مرداد 94، کد مطلب: 730567: www.javanonline.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین