پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۱۳۶۶
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۴
رئیس انجمن توسعه خدمات گردشگری سلامت ایران از کاهش ۱۰ درصدی ورود گردشگر سلامت به کشور در سال ۹۶ خبر داد.

شعارسال: ورود گردشگر سلامت، 10 درصد کاهش یافته است. محمد جهانگیری در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: از سال 92 تا سال 95 سالانه 20 درصد به جمعیت گردشگر سلامت کشور افزوده شد و بیشترین گردشگر سلامت در سال 94 وارد کشور شد.

وی گفت: در این سال 500 هزار نفر از کشورهای عراق، آذربایجان، افغانستان، کشورهای حوزه خلیج فارس و کشورهای امریکایی و اروپایی وارد کشور شدند.

جهانگیری افزود: آمار ثبت شده برای گردشگران سلامت برای امسال 300 هزار نفر است اما آمار تخمینی حدود 400 هزار نفر را نشان می دهد.

وی گفت: آژانس های مسافری سهمی در گران شدن خدمات گردشگری سلامت در کشور ندارند.

­رئیس انجمن توسعه خدمات گردشگری سلامت ایران افزود: دو بیمارستان کشور نیز جزو برترین بیمارستان های جهان شناخته شده اند.

جهانگیری با بیان اینکه در حوزه گردشگری سلامت، قیمت ها رقابتی است گفت: بیشتر قیمت ها در مقایسه با همه کشورهای منطقه پایین تر است اما در برخی قیمت ها بالاتر از این کشورها هستیم.

وی افزود: اگر در بخش خصوصی حتی قیمت ها 10 درصد نیز بیشتر از قیمت های منطقه باشد، بخش گردشگر سلامت همچنان رقابت پذیر است.

جهانگیری گفت: اولویت نخست ما در بخش گردشگر سلامت ساماندهی دلالان است.

وی افزود: دولت باید به بخش خصوصی اجازه فعالیت دهد و از آنها حمایت کند.

­رئیس انجمن توسعه خدمات گردشگری سلامت ایران گفت: در کشورهای رقیب 50 تا 70 درصد هزینه های شرکت های خصوصی جذب کننده گردشگر سلامت را دولت کمک می کند.

جهانگیری افزود: خدمات بیمارستانی نیز برای افزایش گردشگر سلامت، به روز رسانی شود.

ایرج حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این برنامه گفت: با توجه به اینکه پیشرفت های بسیاری در حوزه پزشکی داشته ایم اما حفظ توریسم درمانی به روابط بین المللی، وضع اقتصادی کشورهای منطقه و ساماندهی واسطه ها نیاز دارد.

وی افزود: با توجه به اینکه بیمارستان ها و پزشکان خوبی داریم اما برخی بیماران که وارد کشور می شوند چند برابر هزینه درمانی خود را به دلال ها و واسطه ها می پردازند.

حریرچی گفت: باید در حوزه گردشگر سلامت رقابت پذیر باشیم، در حالی که همگام با رقیبان پیش نرفته ایم.

وی افزود: دلالان با مراکز درمانی کاری ندارند، گرچه ممکن است تخلف هایی نیز روی داده باشد.

قائم مقام وزیر بهداشت گفت: بیشتر بیماران خارجی که پایشان به بیمارستان ها رسیده است مبلغ معقولی را پرداخت کرده اند اما رقم های دیگر در خدمات هتل، حمل و نقل و بخش های دیگر از آنها دریافت شده است.

حریرچی افزود: قیمت های درمانی بخش خصوصی کشور بالاست و به عنوان نمونه؛ جراحی قلب حدود 5 تا 10 هزار دلار برای گردشگر سلامت هزینه دارد در حالی که این جراحی در هند با 2 تا 3 هزار دلار انجام می شود.

وی گفت: به دلیل اجحاف در حق گردشگر سلامت، خارج از حوزه درمانی کشور دچار ضرر خواهد شد.

حریرچی با بیان اینکه 10 سال پیش حدود 20 هزار گردشگر سلامت وارد کشور می شد افزود: با توجه به تعداد گردشگران سلامت برای اینکه 5 درصد گردشگران سلامت را جذب کنیم و به رتبه نخست منطقه دست بیابیم فاصله بسیاری داریم.

وی گفت: هر گردشگر سلامت 4 تا 6 هزار دلار به طور میانگین در کشور هزینه می کند.

قائم مقام وزیر بهداشت افزود: شرکت های تسهیلگر مشکل اصلی بخش گردشگری سلامت کشور هستند و این شرکت ها باید سازماندهی و منافع معقول آنها تأمین شود.

حریرچی گفت: باید از شرکت های بازاریاب بین المللی نیز برای جذب گردشگر سلامت استفاده کنیم.

وی افزود: با توجه به اینکه 40 درصد بیمارستان های بخش خصوصی خالی است، این بخش باید با کاهش قیمت ها بتواند به جذب گردشگر سلامت بپردازد.

محمد محب خدایی معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز در این برنامه گفت: هزینه گردشگران سلامت به وسیله واسطه ها افزایش یافته است و این بخش در رقابت جذب گردشگر با مشکل روبروست.

وی افزود: تلاش می کنیم واسطه ای در این حوزه وجود نداشته باشد.

محب خدایی گفت: تثبیت بازار گردشگر سلامت با تبلیغات امکانپذیر است اما در این باره بسیار ضعیف بوده ایم.

وی افزود: در سال 96 بیش از 270 هزار نفر برای درمان به ایران آمده اند که در مقایسه با سالهای پیش از آن کاهش نشان می دهد.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی گفت: باید از ظرفیت دو و نیم میلیون توریسم زیارتی که به ایران سفر می کنند برای تبلیغ گردشگری سلامت استفاده کنیم و اگر 10 درصد آنها را وارد این موضوع کنیم 250 هزار مبلغ گردشگری سلامت خواهیم داشت.

محب خدایی افزود: در حوزه گردشگری سلامت نباید بر آژانس های داخلی متمرکز می شدیم بلکه باید به آژانس های خارجی و کشورهای مبدأ گردشگر سلامت نیز توجه می کردیم.

وی گفت: در همکاری با وزارت امورخارجه تلاش می کنیم شرایطی را فراهم کنیم که شرکت های خارجی و مبدأ بتوانند برای ما گردشگر سلامت جذب کنند.

محب خدایی افزود: برای آنها ویزای شش ماهه صادر می شود که بتوانند برای دوران پس از عمل نیز به آسانی وارد ایران شوند.

سید سهیل مهرزاد فعال گردشگری سلامت نیز در این برنامه گفت: خدمات گردشگری سلامت در کشورمان سنتی است.

وی با بیان اینکه در تبلیغات برای گردشگری سلامت ضعیف هستیم، افزود: هر گردشگر سلامت در مراجعه به کشور خود اگر از روند درمانش راضی باشد 5 نفر را به طور میانگین به کشورمان می فرستد و اگر ناراضی باشد مانع سفر 20 نفر به کشورمان خواهد شد.

مهرزاد گفت: در حالی که هزینه عمل قلب حدود 7 هزار دلار است اما یک مرکز درمانی در کشور از بیمار خارجی 20 هزار دلار دریافت کرده است.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری صداوسیما، تاریخ انتشار: 8دی 1396 ، کدخبر: 1968024، www.iribnews.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین