پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۷۸۰۶
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۴
بانه در سال‌های اخیر به مهم‌ترین کانون تجاری استان تبدیل شده است، به طوری که طی چند سال اخیر بیشترین تعداد گردشگران استان به علت وجود مراکز و بازارهای خرید کالاهای ارزان، طبیعت سرسبز و توسعه‌ی مراکز اقامتی و پذیرایی و مهمان‌نوازی مردم منطقه از این شهرستان بازدید کرده اند.بر اساس این گزارش، امروزه این باور در مردم و مسئولین استان ایجاد شده که شهر بانه با داشتن استعداد در بخش گردشگری و قدرت فراوان جذب مهمان از سراسر ایران، یکی از محورهای اصلی صنعت گردشگری استان است، که می‌بایست بستر مناسبی برای سرمایه گذاری در این بخش فراهم شود‌.

شعار سال: توریسم با ریشه های عمیق و طولانی خود همواره در قالب روابط تاریخی سیاسی، دیدار سیاحان و انجام مبادلات تجاری صورت گرفته، که بحث از آن به عنوان یک سیاست اقتصادی درآمدزا و قابل سرمایه گذاری، بحث جدیدی بوده که امروزه به واسطه دو پتانسیل منابع طبیعی و فضاهای گردشگری و منابع و‌ آثار تاریخی و اقتصادی گسترش یافته است‌.

بر اساس این گزارش، امروزه این باور در مردم و مسئولین استان ایجاد شده که شهر بانه با داشتن استعداد در بخش گردشگری و قدرت فراوان جذب مهمان از سراسر ایران، یکی از محورهای اصلی صنعت گردشگری استان است، که می‌بایست بستر مناسبی برای سرمایه گذاری در این بخش فراهم شود‌.

توریستی بودن شهرستان بانه پدیده جدیدی بوده که در کنار جاذبه‌های طبیعی و تاریخی،‌ پتانسیل اقتصادی تاثیرگذار از سابقه چند ساله برخوردار است‌.

با توجه به موقعیت طبیعی و جغرافیایی و شرایط خاص اقتصادی و مرزی بودن، در بخش گردشگری و توریسم، بانه یکی از شهرهای برتر استان و حتی ایران محسوب می‌شود که نسبت به شهرهای همجوار از قدرت جذب گردشگری بیشتری برخوردار است‌.

شهرستان بانه در شمال‌ غربی استان کردستان در فاصلة 262 کیلومتری سنندج در مجاورت مرز عراق قرار گرفته است .

بانه شهری کوهستانی است که جنگل های اطراف آن زیبایی خاصی به این شهر داده است، متوسط میزان بارندگی این شهرستان حدود 750 میلیمتر در سال است و این امر تأثیر بسیاری در سرسبزی و آبادی روستاها و تفرجگاه‌های اطراف آن دارد‌.

نام بانه را از کلمة کردی«بان» به معنی بام و بلندی و متأثر از ارتفاعات و نحوة استقرار و موقعیت شهر بانه می دانند بعد از حمله اعراب وحاکمیت اسلام طایفه‌ای به نام «اختیار دینی ها» حکومت را در شهر بانه به دست گرفته وتا دوره زندیه در این شهر حکومت کرده‌اند.

شهر بانه چند بار دچار آتش سوزی های بزرگ شده و دو بار جای شهر عوض شده که آخرین بار بعد از جنگ جهانی دوم بوده است. اکنون شهر بانه یکی از شهرهای آباد کردستان است و به علت مجاورت با مرز عراق به یکی از کانونهای تجاری استان تبدیل شده است.

وجود پاساژها و مراکز خرید و تعداد رو به افزایش این پاساژها، موجب جذب بیشتر گردشگران از اقصی نقاط کشور به این شهر زیبا شده است‌.

قیمت ارزان کالا و خدمات به علاوه نرخ مناسب تسهیلات و امکانات ویژه مسافر مانند رستوران، مراکز اقامتی، (هتل و مهمانپذیر) کرایه ارزان تاکسی و طبیعت کوهستانی و جنگلی که حاصل آن آب‌ و هوای مطبوع و پاک کوهستانی است، شرایط لازم برای تبدیل شدن شهر بانه به یکی از قطب‌های اصلی گردشگری غرب کشور را مهیا کرده است.

*مهمترین جاذبه‌های گردشگری و اماکن دیدنی شهرستان بانه:

پارک کوهستانی دوکانان و پیرمراد‌:

این دو پارک در مجاورت هم و در دامنه کوه آربابا با چشم‌اندازی بسیار زیبا به شهر بانه قرار گرفته‌اند. زیارتگاه پیرمراد به عنوان جاذبة زیارتی که مورد احترام مردم بانه است در داخل این مجموعه قرار دارد. بیشتر مسافرانی که قصد استراحت در دامان طبیعت را دارند به علت وجود امکانات لازم در دامنة کوه زیبای آربابا در این دو پارک کوهستانی توقف می‌نمایند‌.

دریاچه سد بانه‌:

این دریاچه کوچک به علت قرارگیری در مسیر جاده سقز به بانه زیبائی خاصی به منطقه داده است به ویژه اینکه منظره زیبای آن از فراز گردنة خان نمایان می‌گردد. این دریاچه به علت موقعیت ممتاز آن (10 کیلومتری شهر بانه) و پوشش جنگلی اطرافش یکی از مکانهای عمده جذب و استراحت گردشگران می باشد .

تفرجگاه سورین‌‌:

این تفرجگاه در 12 کیلومتری جنوب شرقی بانه و در مسیر جاده بانه به مریوان قرار گرفته است این منطقه از لحاظ پوشش جنگلی پرتراکم‌ترین نقطه شهرستان بانه است که در دو طرف جاده ارتفاعات را پوشانده و منظره زیبایی از کوه و جنگل را بوجود آورده است هم‌چنین مسجد قدیمی و زیارتگاه سورین در این تفرجگاه قرار دارد‌.

روستا و غار شوی:

این روستا به علت چشم‌انداز زیبا کوه جنگل و رودخانه، معماری ویژه و هم‌چنین قلعه و سد باستانی آن یکی از مقاصد گردشگران محسوب می گردد در کنار این روستا غار مشهوری قرار گرفته است که طول آن 267 متر بوده و در انتهای آن دریاچه کوچکی وجود دارد‌.

‌بازدید از این غار در حال حاضر فقط با امکانات فنی میسر است‌.

روستای زیبای "نجنه علیا "

روستای نجنه علیا یکی از روستاهای هدف گردشگری می‌باشد که در فاصله 38 کیلومتری جاده بانه به سردشت در محیطی جنگلی و کوهستانی قرار گرفته است اهمیت این روستا به جز محیط طبیعی و بکر زیبای آن در فراوانی چشمه‌سارها، وجود قرآن قدیمی در مسجد تاریخی آن و مجتمع شیلات در روستا است که ماهی‌های آن طعم بسیار لذیذی داشته و در همان محل ارائه می‌گردد.

علاوه بر این هتلی بنام "ماسی" در روستای نجنه قراردارد که امکان اقامت برای گردشگران را در این روستای زیبا مهیا ساخته است‌.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته خبرگزاری دانشجویان ایران تاریخ انتشار 2 دی 97، کدخبر: 97100200828، www.isna.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین