پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۴۱۲۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۶
تولید سیمان در کشور با مازاد عرضه همراه است که این موضوع به سرمایه گذاری بیش از اندازه در صنعت سیمان طی سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۱ بر می گردد. هر چند مازاد تولید با صادرات به سایر کشورها می‌تواند به ارزآوری کمک کند اما مشکل اصلی در این فرآیند رقابت منفی تولیدکنندگان در صادرات است.
شعار سال:صادرات سیمان به کشورهای منطقه در شرایطی رخ می دهد که گاهی سود آن پاسخگوی قیمت تمام شده سوخت کارخانه هم نیست.
ارزان فروشی سیمان صادراتی منجر به خروج ارز از کشور می‌شود
سیمان صادراتی ارزان فروشی می شود. صادرات سیمان به کشورهای منطقه با قیمت ارزان، گاهی هزینه تولید را نیز پوشش نمی‌دهد. این مسئله به خاطر رقابت منفی تولیدکنندگان داخلی با یکدیگر است و در نهایت به ضرر تولید کشور خواهد بود.

تولید سیمان در کشور با مازاد عرضه همراه است که این موضوع به سرمایه گذاری بیش از اندازه در صنعت سیمان طی سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۱ بر می گردد. هر چند مازاد تولید با صادرات به سایر کشورها می‌تواند به ارزآوری کمک کند اما مشکل اصلی در این فرآیند رقابت منفی تولیدکنندگان در صادرات است.

محمود موذن‌چی، عضو هیأت مدیره شرکت سیمان آبیک اظهار کرد: مشکل صنعت سیمان در حوزه صادرات، رقابت منفی‌ای است که برخی از شرکت‌های داخلی با هم دارند و قیمت سیمان را در منطقه پایین آورده اند.

وی با بیان اینکه مسئله صادرات سیمان باید توسط یک نهاد متولی مورد ارزیابی دقیق تری قرار گیرد، تصریح کرد: کارخانه‌های سیمان به دلیل مشکلاتی که دارند در ارزان فروشی صادراتی رقابت می‌کنند، در حالی که اگر این رقابت در داخل باشد مشکل آفرین نخواهد بود.

موذن‌چی رقابت برای ارزان فروشی سیمان صادراتی را باعث خروج ارز از کشور دانست و افزود: سیمان و کلینکر صادراتی به قیمت ۱۵ تا ۲۰ دلار فروخته می‌شود در حالی که قیمت در هیچ کجای منطقه زیر ۳۰ دلار نیست.

این فعال صنعت سیمان کشور تصریح کرد: در برخی مواقع قیمت صادراتی فعلی پاسخگوی قیمت سوخت بر مبنای قیمت بین المللی هم نمی‌شود و این مسئله در واقع منجر به خروج ارز می‌شود تا ورود آن.

عضو هیات مدیره شرکت سیمان آبیک با اشاره به تجربه سایر کشورها در زمینه صادرات سیمان، گفت: در چین فقط چهار شرکت حق دارند ماشین آلات سیمانی صادر کنند و آن چهار شرکت با هماهنگی هم به قیمت متعادلی می‌رسند و با سایر کشورها رقابت می‌کنند.

وی تاکید کرد: این در حالی است که ما در موضوع صارات سیمان با عربستان، امارات و سایر کشورها رقابت نمی‌کنیم بلکه خودمان با خودمان رقابت می‌کنیم.

موذن‌چی، تکنولوژی تولید سیمان در ایران را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: سیمان در کشور مازاد مصرف دارد و انجمن سیمان با اعمال محدودیت سقف تولید، این موضوع را مدیریت می‌کند تا قیمت نشکند اما بهتر است در موضوع صادرات نیز محدودیت‌هایی وجود داشته باشد.

این فعال صنعت سیمان کشور با یادآوری اینکه در هیچ کشوری سیمان ۲۰ دلاری وجود ندارد، گفت: در دنیا نسبت قیمت فولاد به سیمان حدود یک به شش است اما در ایران این نسبت یک به بیست شده است.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی اقتصاد24،تاریخ انتشار:9مرداد1398،کدخبر:124237،eghtesaad24.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۹
0
0
صادرات سیمان هم داستان دار شده گویا
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین