پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۷۳۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۸
دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان معتقد است: مازاد تولید سیمان امروز به عنوان یک پدیده در این صنعت باعث مشکلات زیادی شده است از این رو برای تنظیم بازار راهی به جزء شفاف سازی قیمت این محصول از طریق بورس کالا نیست و با ورود سیمان به رینگ صادراتی می‌توانیم قیمت‌ها را به مرز رقابتی برسانیم تا دست سودجویان از این بازار کوتاه شود.

شعار سال:دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان معتقد است: مازاد تولید سیمان امروز به عنوان یک پدیده در این صنعت باعث مشکلات زیادی شده است از این رو برای تنظیم بازار راهی به جزء شفاف سازی قیمت این محصول از طریق بورس کالا نیست و با ورود سیمان به رینگ صادراتی می‌توانیم قیمت‌ها را به مرز رقابتی برسانیم تا دست سودجویان از این بازار کوتاه شود.

 اکنون تولید سیمان بر تقاضا غالب و این موضوع باعث نگرانی تولیدکنندگان این کالا شده است. صاحبنظران در این عرصه معتقدند برای توازن قیمت در راستای عدم تولید و تقاضای این محصول، بورس می تواند راهکاری مناسب برای خروج از این معضل باشد.

در صورتی که مسئولان به دنبال شفافیت قیمت برخی از کالاها مانند سیمان هستند عرضه سیمان در بورس کالا می تواند بهترین اقدام در همین راستا باشد. این درحالی است که چند سالی است سیمان به دلایلی همچون رکود ساخت و ساز، کاهش فروش در بازارهای جهانی و افزایش تولید در کشور دچار ناتعادلی تقاضا شده است. از این رو سیمان تولید شده مازاد به یک معضل در این صنعت تبدیل شده است.

صنعت سیمان از صنایع کلیدی و پیش نیاز توسعه اقتصادی است به نحوی که کشورهای توسعه یافته یادر حال توسعه با احداث کارخانه های متعدد، سیمان مورد نیاز برنامه های توسعه ای خود را تولید می کنند. به طور کلی، سرانه مصرف سیمان در هر کشور رابطه مستقیم با نرخ رشد اقتصادی کشور دارد.

افزایش ۲۴ درصدی ساخت و ساز در زمستان سال گذشته تا حدود اندکی به رشد بازار سیمان کمک کرد اما هنوز این صنعت به ظرفیت کامل خود نرسیده است. زمستان ۱۳۹۷ بالغ بر ۱۱۴ هزار و ۶۱۴ پروانه برای احداث ساختمان در کل کشور صادر شده که نسبت به فصل قبل و فصل مشابه سال قبل تر از آن به ترتیب ۵۰ و ۲۴ درصد افزایش یافته است، اما هنوز عرضه این محصول به ثبات نرسیده و افزایش مازاد این محصول، تولیدکنندگان را با یک سردرگمی مواجه کرده است.


برای مازاد تولید سیمان فکری اندیشیده شود

در همین رابطه عبدالرضا شیخان دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با بیان اینکه باید برای مازاد تولید سیمان هرچه سریعتر فکری شود تا بتوانیم از تعطیلی و یا خواب برخی کارخانه های تولید سیمان جلوگیری شود. در بازار داخلی، سیمان با پدیده انباشت مازاد عرضه مواجه است که باید سریعا برای این مشکل راهکاری موثر درنظر گرفته شود.

به گفته دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، ظرفیت بالای تولید این محصول با توجه به برخی مشکلات صادراتی در حال تضعیف است اما ورود سیمان به بورس کالا می تواند تا حد زیادی اتلاف این محصول را کاهش دهد و در نتیجه باعث ارزآوری بیشتر برای کشور باشد .

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان معتقد است : مازاد تولید سیمان امروز به عنوان یک پدیده در این صنعت باعث مشکلات زیادی شده است از این رو برای تنظیم بازار داخل راهی به جزء شفاف سازی قیمت این محصول از طریق بورس کالا و عرضه مناسب سیمان برای کاهش مازاد تولید در کشور نیست. با ورود سیمان به رینگ صادراتی می‌توانیم قیمت‌ها را به مرز رقابتی برسانیم و دست سودجویان از این بازار کوتاه شود.

شیخان با تاکید بر اینکه با فعال شدن تالار بورس صادراتی عرضه سیمان بسیاری از مشکلات تولید کنندگان قابل حل می شود ادامه داد: برای دستیابی به قیمت واقعی و شفاف، عرضه سیمان در بورس کالا می تواند ایران را به هاب سیمان منطقه تبدیل کند و این شرایط را برای بازار این محصول حفظ کند.


ضرورت تقویت صنعت سیمان

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با اشاره به اینکه برای تقویت این صنعت باید به دنبال راهکارهای جدید جهت تقویت و تثبیت در تولید، عرضه و صادرات آن باشیم، گفت: مدت زمانی است که سهم سیمانی ها رشد قابل توجهی نداشته است اما امسال با عرضه مناسب تر نسبت به سال های گذشته رشد قیمت امسال سهم ها، قیمت سهم ها را کمی منطقی تر کرد. این در حالی است که با توجه به تولید این محصول فضا برای رشد بیشتر سهم سیمانی ها جای بسیار زیادی دارد .

وی به کاهش ۱۵ درصدی صادرات سیمان در بهار سال جاری اشاره کرد و گفت: باید دولت اقدامات تشویقی و تقویتی را برای کاهش مازاد تولید این محصول و انباشت ضرر در این صنعت در پیش‌ بگیرد تا از افت بیشتر این صنعت جلوگیری به عمل آورد.

بررسی آمارهای سه ماهه نشان می‌دهد در بهار سال‌جاری تولیدکنندگان سیمان کشور توانسته‌اند ۶ درصد بیش از رقم مشابه سال قبل تولید کنند. این درحالی است که افت تولید در پایان سال ۹۷ در قیاس با سال قبل از آن داشته است و تولید سیمان درحال بازگشت به مدار رشد است که این بازگشت باید به مدد توسعه صادرات آن تقویت شود.

شیخان همچنین بر لزوم اجرای طرح انتقال سیمان از مناطق پرتولید به مناطق کم تولید که از سوی وزارت صنعت تهیه شده است تاکید کرد و گفت: با برطرف شدن مشکلات مصرف این محصول، می توانیم شرایط را برای بازار داخلی مهیا کرد و با استفاده از ابزارهای تشویقی مانند عرضه در بورس کالا مانع از گسترش مشکلات در این صنعت شد. با این حال متاسفانه تعیین قیمت‌ها برای سیمان یکی از معضلات جدی در این صنعت محسوب می‌شود که مانع از تعادل بخشی بازار براساس اصول و قواعد اقتصاد می‌شود. باید در تعیین قیمت گذاری سیمان به دلیل رکود در بازار داخل و حاشیه های بازار صادراتی، تجدیدنظر شود تا از ظهور هر مشکلی در این صنعت جلوگیری شود

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی اقتصاد24،تاریخ انتشار:9آذر1398،کد خبر:177139،eghtesaad24.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
0
0
چرا به عراق صادر نمی کنن کلی ارز هم وارد کشور میشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین