پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۴۰۲۳
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰
شهریار گراوندی عضو هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان کشور خواستار آزادسازی قیمت سیمان شد و گفت: برای اینکه کارخانجات سیمان بتوانند به حیات خود ادامه دهند، قیمت سیمان باید افزایش یابد.

شعار سال : عضو هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان کشور خواستار آزادسازی قیمت سیمان شد و گفت: برای اینکه کارخانجات سیمان بتوانند به حیات خود ادامه دهند، قیمت سیمان باید افزایش یابد.

شهریار گراوندی با بیان اینکه در سالیان گذشته وضعیت تقاضا در بازار برای سیمان بیشتر از عرضه آن بود، افزود: آن ایام حتی گاهی مجبور به واردات سیمان می‌شدیم و دولت در آن شرایط به جهت کنترل قیمت و جلوگیری از ایجاد بازار سیاه که گاهی قیمت سیمان را به دو برابر قیمت کارخانه می‌رساند، نسبت به نرخ گذاری سیمان اقدام کرد.

وی با اشاره به رشد ظرفیت صنعت سیمان کشور از 36 میلیون تن در سال به 90 میلیون تن طی 15 سال اخیر، اظهار کرد: در حال حاضر دیگر مشکلی برای عرضه وجود ندارد و حتی با مازاد تولید سیمان نیز مواجهیم.

مدیرعامل صنایع سیمان سامان کرمانشاه میزان مصرف سیمان کشور در سال 1398 را زیر 50 میلیون تن اعلام کرد که باعث شد 40 میلیون تن مازاد تولید داشته باشیم و یادآور شد: پیش‌بینی می‌شود در سال جاری نیز شرایط به همین شکل باشد.

گراوندی معتقد است، در چنین شرایطی دیگر نیاز به قیمت‌گذاری دستوری نیست و باید آزادسازی قیمت سیمان بر اساس وضعیت عرضه و تقاضا در بازار شکل بگیرد.

وی با بیان اینکه به دلیل مازاد تولیدی که داریم صنایع سیمان مجبورند گاهی با 70 درصد ظرفیت کار کنند، خاطرنشان کرد: این امر هزینه تمام شده تولید سیمان را بالا برده است.

عضو هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان کشور ادامه داد: در کنار بالا بودن قیمت تمام شده تولید، با افزایش حدود 100 درصدی هزینه‌های تولید طی 2.5 سال اخیر مواجه بوده ایم.

گراوندی افزایش قیمت آجر نسوز برای پوشش داخل کوره‌ها از کیلویی 4500 تومان به 18 هزار تومان، افزایش قیمت هر پاکت سیمان از 500 تومان به 1650 تومان، افزایش 300 درصدی قیمت انواع روغن و گریس، افزایش 150 درصدی هزینه حمل و نقل هم برای مواد اولیه و هم برای تحویل سیمان و افزایش دستمزد و... را نمونه‌هایی از بالا رفتن هزینه‌های صنعت سیمان طی 2.5 سال اخیر دانست.

وی تاکید کرد: در کنار افزایش هزینه‌هایی که داشته ایم، قیمت‌گذاری دولتی باعث شده هیچوقت طی 10 سال گذشته اجازه واقعی شدن قیمت سیمان داده نشود.

این فعال صنعت سیمان با بیان اینکه یک بهانه دولت قرار گرفتن انرژی یارانه‌دار در اختیار صنعت سیمان است، افزود: انرژی فقط 20 تا 25 درصد از هزینه‌های تولید را به خود اختصاص می‌دهد.

گراوندی با بیان اینکه نگرانی دیگر دولت که مانع از بالا رفتن قیمت سیمان می‌شود تاثیر آن در قیمت تمام شده صنعت ساختمان است، گفت: این در حالی است که سهم سیمان از قیمت تمام شده هر مترمربع ساختمان فقط یک درصد است.

وی معتقد است، برای اینکه صنایع سیمان بتواند به حیات خود ادامه دهند هم باید آزادسازی قیمت سیمان صورت بگیرد و هم قیمت سیمان کارخانجات به حدود دو برابر میزان کنونی برسد.

عضو هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان کشور با بیان اینکه صنایع سیمان از معدود صنایعی بودند که بر اساس برنامه‌های توسعه‌ای کشور ظرفیت خود را افزایش دادند و اکنون نیازمند یک مشوق از سوی دولت هستند، گفت: اگر اجازه آزادسازی قیمت سیمان داده نشود، این صنایع نه تنها نمی‌توانند تجهیزات خود را به روز کنند، بلکه از پس هزینه‌های جاری خود نیز برنخواهند آمد.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا،تاریخ انتشار:15اردیبهشت1399،کد خبر: 99021510379،www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین