پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۱۳۷۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۱
ایرج موسوی کارشناس صنعت سیمان نوشت: بعد از چندین سال رکود کامل و‌زیان ده بودن شرکت‌های سیمانی، اتفاقات سال ٩٨ باعث شد صنعت سیمان چشم انداز امیدوار کننده‌ای را در جهت برون رفت از شرایط رکود، پیش روی خود ببیند. هرچند که چالش‌های جدی نیز این صنعت استراتژیک کشور را تهدید میکند. در زیر نگاه مختصری به این اتفاقات خواهیم داشت.

شعارسال:تغيير الگوي مصرف نهايتا منجر به افزایش حدود ٨ درصدی میزان مصرف سیمان داخلی در سال ٩٨ شد.
 
ایرج موسوی کارشناس صنعت سیمان نوشت: بعد از چندین سال رکود کامل و‌زیان ده بودن شرکت‌های سیمانی، اتفاقات سال ٩٨ باعث شد صنعت سیمان چشم انداز امیدوار کننده‌ای را در جهت برون رفت از شرایط رکود، پیش روی خود ببیند. هرچند که چالش‌های جدی نیز این صنعت استراتژیک کشور را تهدید میکند. در زیر نگاه مختصری به این اتفاقات خواهیم داشت.
 
بازار داخلی
 
علی رغم افزایش چشمگیر هزینه‌های تولید در سال‌های اخیر، متاسفانه دولت با افزایش قیمت سیمان موافقت نمیکرد، این در حالی بود که قیمت پایین سیمان به نسبت هزینه‌های تمام شده، عملا شرکت‌های سیمانی را با زیان‌های سنگین روبرو کرده بود. نهایتا با پیگیری‌های بسیار زیاد در نیمه اول سال ٩٨ با افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت سیمان داخلی موافقت شد.
 
اما به دلیل نگرانی دولت از آثار تورمی این افزایش قیمت مقرر شده بود که در دو‌مرحله اجرا شود. مرحله اول در اواخر تیر ماه و مرحله دوم در أواسط پاییز. اما مرحله دوم به دلیل حواشی ایجاد شده ناشئ از تصمیم دولت در افزایش قیمت بنزین هیچگاه به سرانجام نرسید تا صنعتگران سیمانی را که بسیار امیدوار شده بود‌ند بتوانند از پس افزایش هزینه‌های روزافزون تولید برآیند، نا امید شوند.
 
از طرف دیگر افزایش قیمت ارز و چند برابر شدن قیمت فولاد سبب شد صنعت ساختمان به سمت استفاده از سازه‌های بتنی حرکت نماید و این تغییر الگوی مصرف نهایتا منجر به افزایش حدود ٨ درصدی میزان مصرف سیمان داخلی در سال٩٨ شد. هرچند که رقم حدود ٥٣ میلیون تن مصرف داخلی در مقایسه با ظرفیت نصب شده حدود ٨٦ میلیون تنی صنعت سیمان فاصله أی چشمگیر دارد أما بهرحال میتوان این رشد را بعنوان نشانه أی جهت خروج صنعت سیمان از رکود سال‌های اخیر تعبیر کرد.
 
صادرات
 
با درنظر گرفتن فاصله بین ظرفیت تولید و مصرف داخلی، صادرات بعنوان تنها راه نجات صنعت سیمان در برنامه‌های راهبردی شرکت‌های سیمانی که امکان صادرات داشتند منظور شد.

علی رغم تحریم‌های ظالمانه آمریکا و مشکلات کشور در حوزه تجارت بین المللی، صنعت سیمان با رشد چشمگیر صادرات، بعد از سال‌ها رقم نزدیک به ۱۸ میلیون تن را بخود دید. رقمی که بعد از محدود شدن صادرات سیمان به عراق از سال ٩٢، هرگز رقمی بالأتر از ١٣ میلیون تن را بخود ندیده بود.
 
سال ١٣٩٩ ، سال جهش توليد
 
سال ١٣٩٩ از سوی مقام معظم رهبری بعنوان سال جهش تولید نام گذاری شده است. در هدف گذاری‌های وزارت صمت نیز رشد ٣٠ درصدی در تولید سیمان تعیین شده است؛ لذا بنظر میرسد دولت جهت دستیابی به شعار سال و وزارت صمت جهت رسیدن به هدف تعیین شده میبایست شرایط لازم را برای تولید کنندگان فراهم کنند.
 
اولین اقدام حمایتی برای صنعت سیمان، إجرای مرحله دوم مصوبه افزایش قیمت است. اتفاقی که در صورت عدم تحقق آن، نه تنها جهش تولید را در صنعت سیمان شاهد نخواهیم بود بلکه به دلیل عدم پوشش هزینه‌ها از محل درآمد شرکتها، کوره بسیاری از کارخانه‌های سیمانی متوقف خواهد شد.
 
در نظر داشته باشیم که بسیاری از شرکت‌های سیمانی در حال حاضر به دلیل عدم امکان تامین اقلام ضروری خط تولید از جمله آجر نسوز در معرض توقف تولید قرار دارند. هر چند که با در نظر گرفتن افزایش هزینه‌ها و میزان تورم کشور، این افزایش هزینه نیز جوابگوی صنعت سیمان نخواهد بود و مطمئنا در صورت ادامه روند تورمی کشور که قابل پیش بینی هم هست، در نیمه دوم سال ٩٩ میبایست شاهد افزایش قیمت جدیدی باشیم.
 
نكته دوم تسهيل شرايط جهت صادرات است. در سال ٩٨ علي رغم مصوبات متعدد و ايجاد كارگروههاي تخصصي جهت افزايش صادرات، متاسفانه مشكلات صادركنندگان در بسياري موارد همچنان ادامه دارد. عدم گسترش زيرساختهاي صادراتي ، حمل و نقل ، نقل و انتقال أرز و تصميمات سليقه اي مديران اجرايي در بنادر و گمركات كشور از جمله مهمترين چالش هاي پيش روي صنعت سيمان در حوزه صادرات است.
 
امیدوارم با تحقق برنامه های دولت جهت حمایت از تولید ، جهش مورد نظر تولید تحقق یابد.

 
شعارسال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از پایگاه خبری تحلیلی  ماین نیوز،تاریخ انتشار: 30 فروردین    1399،کدخبر:50086 ،www.minews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
France
۱۹:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
0
0
بازار خیلی خوبی داره صنعت سیمان به نظرم و می تونه یکی از صنایعی باشه که در جهش تولید امسال موثر
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین