پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۴۴۵۰
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۲
وزیر دفاع آلمان با تاکید بر اینکه اروپا بر خلاف آمریکا علاقمند به حفظ برجام است همچنین گفت که در پاسخ به درخواست واشنگتن برای مشارکت در عملیات دریایی این مسئله حتما لحاظ خواهد شد.

شعارسال :آنگرت کرامپ-کارن بائر، وزیر دفاع آلمان امید آمریکا برای مشارکت احتمالی برلین در عملیات دریایی در آب های جنوب ایران را ناامید کرده و در حاشیه یک دیدار با دبیر کل ناتو در بروکسل اظهار داشت که ما در حال حاضر در مشاوره تنگاتنگ با انگلیس و فرانسه این مسئله را مورد ارزیابی قرار می دهیم.

وی همچنین به این مسئله اشاره کرد که آلمان و اروپا بر خلاف ایالات متحده آمریکا علاقمند به حفظ توافق هسته ای با ایران هستند. به گفته وی اینکه اروپاییان در این موضوع نظر متفاوتی از آمریکا دارند مطمئنا در تصمیم گیری درباره این درخواست آمریکا (عملیات دریایی) لحاظ می شود.

وزیر دفاع آلمان همچنین تاکید کرد که آلمان همه اقدامات را به کار می برد تا به یک راه حل صلح آمیز و دیپلماتیک با ایران دست یافته و توافق هسته ای با تهران برای جلوگیری از دستیابی این کشور به تسلیحات اتمی حفظ شود.

پیش از این هم آنگرت کرامپ- کارن بائر، وزیر دفاع آلمان اعلام کرده بود که دولت متبوعش تا زمانی که دقیقا مشخص نشود هدف ائتلاف دریایی مورد نظر آمریکا چیست در خصوص پیوستن به این ائتلاف تصمیمی نخواهد گرفت.

قبل از سخنان "کارن بائر" هم "اولاف شولتز"، وزیر اقتصاد و معاون صدر اعظم آلمان در سخنانی اظهار داشته بود که دولت آلمان با این درخواست واشنگتن موافقت نخواهد کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا ائتلاف بزرگ در این مسئله روی یک خط و مشی قرار دارد گفت که تصور من این است که بله.

سخنگوی سفارت آمریکا در برلین روز سه شنبه در مصاحبه با خبرگزاری آلمان اعلام کرد که دولت متبوعش به صورت رسمی از دولت های آلمان و هچنین فرانسه و انگلیس خواسته به ائتلاف دریایی بپیوندند.

البته دولت آلمان بعد از ظهر روز چهارشنبه مخالفت خود را با درخواست واشنگتن برای پیوستن نظامیان این کشور به ائتلاف دریایی در آب های جنوب ایران را اعلام کرده است.

وزارت امور خارجه آلمان در واکنش به این درخواست آمریکا اعلام کرد: آمریکا اخیرا پیشنهاد تشکیل یک نیروی نظارت دریایی در خلیج فارس را به تعدادی از متحدان خود از جمله آلمان ارائه داده و خواستار مشارکت آن ها شده است. دولت آلمان این پیشنهاد را بررسی کرده اما هیچ قولی برای همکاری نداده است.

حدود یک هفته پیش انگلیس یک ماموریت صرفا دریایی را در تنگه هرمز پیشنهاد کرد . وزارت امور خارجه لندن روز دوشنبه در پاسخ به سوال خبرگزاری آلمان در این باره گفت که رویکرد اروپایی با حمایت آمریکا در این زمینه بترین راه است.

حالا این سیاست جدید دولت انگلیس برای شرکای اروپایی لندن در فرانسه و آلمان مسئله ساز شده است، چرا که آن ها می خواستند خود را از سیاست فشار حداکثری دونالد ترامپ در قبال ایران جدا کنند.

بعد از توقیف یک نفتکش انگلیسی توسط جمهوری اسلامی ایران در تنگه هرمز حدود یک هفته پیش جرمی هانت وزیر امور خارجه وقت انگلیس یک ماموریت دریایی اروپایی به منظور حفاظت از نفتکش های عبوری از تنگه هرمز را پیشنهاد داد. تنها 3 روز بعد بوریس جانسون از طرف حزب محافظه کار به عنوان رئیس جدید این حزب و نخست وزیر جدید انگلیس انتخاب شده و دومینیک راب ، وزیر سابق برگزیت هم به عنوان جانشین هانت برای عهده داری وزیر امور خارجه این کشور انتخاب شد.

وزیر امور خارجه جدید انگلیس گفته است که من اعتقاد دارم که ما یک رویکرد هدایت شده توسط اروپا را درباره این موضوع می خواهیم؛ اما به اعتقاد من این امر بدون حمایت آمریکا عملی نیست.

نیلز اشمیدت، از سیاستمداران بلند پایه حزب سوسیال دموکرات آلمان هم در گفتگویی با سایت رادیو آلمان با مشارکت آلمان در عملیات دریایی هدایت شده توسط آمریکا در آب های جنوب ایران مخالفت کرده و گفت: آلمان باید همه اقدامات را در این راستا انجام دهد تا در جبهه آمریکا در یک درگیری نظامی با ایران وارد نشود.

وی درخواست آمریکا برای این منظور که اخیرا رسما اعلام شده است را چیز جدیدی ندانسته و گفت: در هفته گذشته هایکو ماس، وزیر امور خار جه ما به این مسئله اشاره کرده بود که اروپا نمی خواهد به سیاست فشار حداکثری ترامپ بپیوندد، بلکه بر راهکار دیپلماسی و تنش زدایی تاکید دارد. من هم کاملا این برداشت را دارم و بنابراین ما حالا باید همه اقدامات لازم را انجام دهیم تا از طریق یک هجوم نظامی در یک مارپیچ تنش زایی در خلیج فارس وارد نشویم و بخصوص آلمان باید همه اقدامات لازم را در این راستا انجام دهد.

وی در بخش دیگری از این مصاحبه تاکید کرد که از طرف دیگر ایالات متحده با لغو خودسرانه برجام و سیاست فشار حداکثری در تشدید تنش ها نقش داشته است.

اشمیدت همچنین در بخش دیگری از این مصاحبه گفت که مهمترین چیز این است که ما تنش ها را کاهش دهیم و با ابزار دیپلماتیک با این تهدید مبارزه کنیم نه اینکه با ابزار نظامی وارد این مناقشات شویم؛ از این رو ما باید آشکارا خود را از سیاست آمریکا در این راستا جدا کنیم. به گفته وی بازگشت آمریکا به توافق هسته ای سهم مهمی در حل این مسئله خواهد داشت. وی موضع اروپا در این راستا را آشکار دانسته و آن را دیپلماسی و تنش زدایی نامید.

وی همچنین گفت که ما با انگلیس و فرانسه بدون تغییر رویکرد در این مسئله توافق داریم که بازگشت به توافق هسته ای کلید یک راه حل دیپلماتیک است و انگلیس تا به حال در این موضع خود تغییری نداده است. حالا ما باید به عنوان اروپایی دقیقا این راه را در پیش گیریم و نباید در یک منطق تنش زایی نظامی وارد شویم. بنابراین این مهم است که ما به عنوان اروپایی به صورت مستقل و با فاصله مناسب از رویکرد نظامی آمریکا در منطقه عمل کنیم.

وی در ادامه برجام را یک موفقیت بزرگ دیپلماسی دانسته و در این باره که آمریکا به صورت یکجانبه آن را ترک کرده است ابراز تاسف کرده و گفت: ما باید این مسئله را مد نظر قرار دهیم که شورای امنیت سازمان ملل متاسفانه در بسیاری موارد دیگر شایسته عمل نیست و ایالات متحده در بسیاری مسائل، دیگر با متحدان خود مشورت نمی کند و به صورت یکجانبه تصمیم می گیرد. این مسئله همکاری در غرب را همچنین سخت تر از گذشته می کند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت نسیم آنلاین، تاریخ انتشار10 مرداد 98، کدخبر: 2330639، nasimonline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین