پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۲۱۲۰
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۸
سیاست خصمانه انگلیس در ماه های اخیر در قبال ایران افزایش پیدا کرده است. این اتفاق در حالی رخ داده که قرار است فردا نخست وزیر جدید انگلیس انتخاب شود. در صورت انتخاب جانسون، روابط لندن با نومحافظه کاران آمریکایی بیش از پیش تقویت خواهد شد که این اتفاق به معنای دنباله روی بیشتر انگلیس از آمریکا و تشدید اقدامات ضدایرانی لندن خواهد بود.
شعارسال: عصر روز جمعه 28 تیرماه نفتکش انگلیسی استنا ایمپرو هنگام عبور از تنگه هرمز بدلیل رعایت نکردن قوانین و مقررات بین المللی دریایی( تصادم با یک کشتی صیادی ایرانی، خاموش کردن سیستم موقعیت‌یاب و دفع پسماند نفتی) و بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شد.

سردار رمضان شریف، سخنگو و مسئول روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این باره گفت: «نفتکش انگلیسی بر خلاف قوانین و مقررات دریانوردی دستگاه موقعیت یاب خود را خاموش و به جای حرکت به سمت ورودی خلیج فارس در تنگه هرمز از مسیر خروجی در جنوب در حال ورود بود که پس از بی توجهی به هشدارها و تذکرات یگان دریایی سپاه و حتی مقاومت و نیز دخالت ناوچه جنگی نیروی دریایی سلطنتی انگلستان و به پرواز در آوردن 2 فروند بالگرد و تلاش برای بازداشتن تکاوران دریایی سپاه از اجرای مأموریت خود، با قاطعیت و سرعت عمل نیروهای خودی متوقف و جهت بررسی ها و اقدامات لازم قانونی به لنگرگاه ساحلی هدایت شد.»

در واکنش به این اقدام، علاوه بر شکایت لندن از ایران در شورای امنیت، صحبت از مصادره اموال و دارایی های ایران نیز در رسانه های انگلیسی مطرح می شود.

توقیف نفتکش انگلیسی در حال رخ داد که نیروی دریایی انگلیس روز 13 تیرماه یک ابرنفتکش ایران را در آب های جبل الطارق توقیف کرده بود. اخیراً هم دادگاه عالی جبل الطارق حکم به تمدید 30 روزه توقیف این کشتی داد.

جرمی هانت، وزیر امور خارجه انگلیس با اشاره به توقیف کشتی حامل سوخت ایران در جبل‌الطارق مدعی شده بود: توقیف گریس یک بدلیل تحریم‌های اتحادیه اروپا برای سوریه بود و این هیچ ارتباطی به تعلق نفت این کشتی حامل سوخت به ایران نداشت.

این ادعا در حالی از سوی هانت مطرح می شود که ایران بارها عنوان کرده اولاً مقصد این نفتکش سوریه نبوده است. ثانیاً به فرض اینکه این نفتکش قصد رفتن به سوریه را داشته تحریم های اروپا صرفاً برای اعضای این اتحادیه لازم الاجرا است و کشورهای دیگر اجباری به رعایت این تحریم ها ندارند.

به همین دلیل بود که محمدجواد ظریف، روز 17 تیرماه از دلایل دیگری برای توقیف نفتکش ایرانی گفت. ظریف در توییتر نوشت: ایران نه عضو اتحادیه اروپاست و نه مشمول تحریم فروش نفت اروپا (به سوریه) می‌شود. تا جایی که می‌دانستم اتحادیه اروپا ضد فراسرزمین‌گرایی بود. این اقدام که به نیابت از تیم ب انجام شد، دزدی دریایی است.

ظریف دیروز نیز بر این موضوع تاکید کرد و در توییتر نوشت: دچار اشتباه نشوید: بولتون که در فریفتن ترامپ و سوق دادن او به جنگِ قرن شکست خورده است و از آن بیم دارد که تیم «ب» او فروبپاشد، اکنون زهر خود را متوجه انگلیس کرده است، به امید آنکه این کشور را به یک باتلاق بکشاند. فقط دوراندیشی و تدبیر می تواند چنین دسیسه هایی را ناکام بگذارد.

در واقع بر اساس توییت های وزیر امور خارجه می توان این گونه گفت: انگلیس به این دلیل اقدام به توقیف نفتکش ایرانی کرده تا در قالب سیاست فشار حداکثری آمریکا، صادرات نفت ایران را به صفر برساند و اشاره به سوریه و تحریم های اتحادیه اروپا توجیهی برای اقدام ضدبرجامی انگلیس بوده است. این در حالی است که انتظار می رود انگلیس در چارچوب کشورهای اروپایی و بدلیل پایبندی ایران به توافق هسته ای به فکر تامین منافع ایران باشد. اما به نظر می رسد همان گونه که ظریف عنوان کرده لندن بیشتر در پی همکاری با آمریکا برای تحت فشار قرار دادن ایران است.

در واقع اقدامات انگلستان تکمیل کننده سیاست ضدایرانی دونالد ترامپ در خلیج فارس است. مقامات کاخ سفید با خروج خود از برجام در یک سال و نیم گذشته تمام تلاش خود را به خرج دادند تا به هر طریق ممکن کشورهای مختلف را وارد پازل سیاست های ضدایرانی خود نمایند.

در این باره روزنامه گاردین چند روز قبل در یادداشتی نوشته بود: شواهد متعددی نشان می‌دهد که تیم جان بولتون مستقیما در حادثه جبل الطارق دست داشته است. به نظر می‌رسد سیاستمداران محافظه کار انگلیسی که سرگرم انتخاب نخست وزیر جدید هستند و به شدت درگیر مساله برگزیت شده‌اند، گرفتار مسیری شده‌اند که طراح اصلی آن ایالات متحده است.

این روزنامه در بخش پایانی یادداشت خود می نویسد: قمار جان بولتون موفقیت‌آمیز بود. انگلیس هر چند دودل و نگران بود اما به خط مقدم تقابل واشنگتن با ایران کشیده شد. لندن ایران را به «تبعات جدی» تهدید کرده است بدون آنکه بداند چه پیش خواهد آمد. انگلیس کورکورانه به ساز و طبل جنگ بولتون می‌رقصد.

نخست وزیر جدید و آینده روابط انگلیس با آمریکا و ایران

به طور کلی انتظار می رود موضع گیری و سیاست اخیر انگلیس بر تلاش نه چندان موثر اتحادیه اروپا جهت تامین منافع ایران اثر منفی داشته باشد. این امر بخصوص بر روی اقدامات فرانسه تاثیرگذار است و احتمالاً تلاش ماکرون را که اخیراً با فرستان امانویل بن، وارد فاز تازه ای در راستای شروع به کار اینستکس شده بود با چالش های جدیدی مواجه خواهد ساخت.

در این بین کنار رفتن ترزا می و انتخاب نخست وزیر جدید نیز عامل مهمی در جهت گیری کلی سیاست لندن نسبت به آمریکا و ایران خواهد بود. بدون شک اگر بوریس جانسون، وزیر خارجه سابق در رای گیری فردا به رهبری حزب محافظه کار دست پیدا کند باید انتظار نزدیک تر شدن بیشتر لندن و واشنگتن را داشت.

در حال حاضر لندن سیاست دوگانه ای در قبال ایران و آمریکا دارد؛ به همین دلیل اگر چه در ماه‌های گذشته انگلیس همراستا با کشورهای اتحادیه اروپا بر حفظ برجام تاکید داشت اما در زمینه مسائل منطقه ای و دفاعی ایران به شدت به آمریکایی ها نزدیک بوده و منتقد جدی کاهش تعهدات برجامی تهران بوده است.

به همین دلیل دونالد ترامپ نیز به پیشواز این انتخاب رفت و روز جمعه در کنفرانسی خبری با تعریف از بوریس جانسون گفت: اگر جانسون نخست وزیر شود، روابط واشنگتن – لندن بسیار خوب خواهد شد.

بوریس جانسون هم اواسط تیرماه در مصاحبه با روزنامه صهیونیستی جوییش نیوز وعده داد در صورت انتخاب به عنوان نخست وزیر، تحریم‌ها علیه ایران را افزایش داده و در زمان مناسب، سفارت کشورش را به «بیت‌المقدس» منتقل می‌کند.

جانسون همچنین عنوان کرده انگلیس در هر صورت از اتحادیه اروپا خارج خواهد شد و این امر بدون شک به معنای نزدیک تر شدن لندن به کاخ سفید خواهد بود؛ چرا که دوران پسابرگزیت در صورت عدم پشتیبانی آمریکا می تواند چالش های جدی به همراه داشته باشد و اقتصاد این کشور را حتی با بحران روبه رو سازد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از جامعه خبری تحلیلی الف ، تاریخ انتشار: 31 تیر 1398 ، کدخبر: 3980430199 ، www.alef.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین