پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۲۲۵۱۸۲
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۷
نمودار شاخص دلار روزهای آرامی را سپری می کند اما باید دید این شاخص هنوز تمایل به کاهش دارد یا باید منتظر یک جهش ارزی دیگر بود؟
شعارسال: بعد از جهش ارزی در سال گذشته قیمت دلار طی هفته های گذشته در کانال ۱۱ تا ۱۲ هزار تومان در رفت و برگشت است، موضوعی که نشان از یک ثبات نسبی در بازار ارز دارد اما آیا این ثبات دوام خواهد آورد و یا حتی باید منتظر قیمت های پایین تر هم بود؟

حسن روحانی رئیس جمهوری طی چند روز گذشته گفته بود می‌توانیم قیمت دلار را پایین‌تر بیاوریم، اما بر مبنای احتیاط نسبت به آینده است که گام برمی‌داریم. این اظهارات البته در حالی بیان شد که برخی کارشناسان معتقدند پایین آمدن قیمت ارز چندان تاثیری در بهبود شرایط اقتصادی نخواهد داشت. ضمن اینکه دولت تنها به مدت کوتاهی می تواند بر بازار تاثیر بگذارد.

میثم رادپور کارشناس بازار ارز و سرمایه در گفت و گو با اقتصاد۲۴ می‌گوید: باید دید ادعای دولت مبنی بر پایین آوردن قیمت ارز و دلار تا چه مدت دوام خواهد داشت. با توجه به مشکلات ارزی موجود در کشور، مشکل صادرات نفت و کسری بودجه بی سابقه در کشور تنها می‌توان به صورت کوتاه مدت قیمت ارز را از این مقدار فعلی پایین‌تر آورد.

وی می‌افزاید: دولت در معرض استقراض از بانک مرکزی است و با پایین آوردن قیمت دلار فشار شدیدتری را متحمل خواهد شد.

قیمت کالاها با پایین آمدن قیمت دلار کاهشی نمی شود

این کارشناس اقتصادی همچنین با اشاره به بی اثر بودن کاهش نرخ ارز گفت: باید توجه داشت که دولت تنها می‌تواند در بازه زمانی کوتاهی در بازار نقش ایفا کند. ضمن اینکه باید پرسید که پایین آوردن قیمت دلار در شرایط فعلی چه نفعی برای اقتصاد ایران خواهد داشت؟

وی تصریح کرد: هیچ کالا و خدماتی با وجود چسبندگی قیمت ها در ایران، با کاهش نرخ ارز پایین نمی‌آید. ما هیچ گاه شاهد کاهش قیمت در کشور نبوده‌ایم اما رفتن در دوران رکود بعد از یک شوک قیمتی را چندین بار تجربه کرده ایم.

بازار ارز تا آخر امسال چگونه خواهد بود؟

در اقتصاد کشور بارها تجربه شوک ارزی و یا البته به تبع آن شوک در بازارهای دیگر را به تناوب داشته ایم. اما به نظر می‌ رسد حالا بعد از یک شوک دیگر، وارد دوره رکود شده باشیم. هر چند ممکن است در این دوره تفاوت هایی را با دوره های قبل داشته باشیم.

میثم رادپور در این خصوص به اقتصاد۲۴ گفت: آرامش فعلی بازار چندان ربطی به نقش آفرینی دولت نداشته است، بلکه بعد از یک شوک ارزی و تضعیف نقدینگی وارد دوران رکود شده ایم.

وی یادآور شد: اگر انتظار قیمت‌های بیشتر قیمت ارز را داشته باشیم باید گفت که شرایط اقتصادی پتانسیل آن را دارد اما این اتفاق در کوتاه مدت رخ نخواهد داد. به نظر می‌رسد شرایط بازار تا آخر امسال به همین شکل به پیش خواهد رفت.

باید منتظر یک شوک و جهش ارزی بود؟

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه دوره وقوع جهش ارزی کوتاه شده است، افزود: احتمال اینکه جهش ارزی بعدی در فاصله نه چندان دور رخ دهد وجود دارد اما این اتفاق در سال جاری رخ نخواهد داد.

وی خاطرنشان کرد: معمولاً همزمان با این جهش ها کنترل از دست دولت نیز خارج خواهد شد، چنانکه در دولت نهم و دهم حدود ۷ سال طول کشید تا جهش ارزی رخ داد و در دولت یازدهم این جهش بعد از حدود ۴ سال به وقوع پیوست و احتمال اینکه جهش بعدی با فاصله کمتری نسبت به گذشته رخ دهد؛ وجود دارد.

رادپور تصریح کرد: اتفاق بد این است که در دوره ای هستیم که فرصت ایجاد نقدینگی بدون پشتوانه بیشتر از سایر دوره‌هاست. در ساختار اقتصادی ما خود به خود سرعت خلق پول زیاد است که این مشکل از بهره وری پایین و ساختار دولتی اقتصاد ناشی می شود. در کنار آن کسری بودجه ای که ممکن است در سال آینده نیز ادامه داشته باشد، نشانه ای بر وقوع بحران ارزی در آینده نزدیک خواهد بود.

رکود گریبان بازار سرمایه را هم خواهد گرفت؟

این کارشناس اقتصادی در خصوص آینده بازار سرمایه نیز گفت: اینکه گفته می شود نقدینگی به سمت بازار سرمایه می‌رود البته چندان گزاره درستی نیست چرا که تنها تفاوت بازار سرمایه با سایر بازارها در این است که شوک های ناشی از بالا رفتن قیمت ارز با تاخیر اثراتش را بر این بازار خواهد گذاشت. این در حالی است که بازار سرمایه هم مانند سایر بازارها می‌تواند وارد دوره رکود اقتصادی فعلی شود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد۲۴، تاریخ انتشار: 14 مرداد 1398 ، کدخبر: 126370 ، www.eghtesaad24.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین