پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۲۰۴۴۱۲
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۶
قیمت دلار در روز‌های آینده بین ۱۳ تا ۱۵ هزار تومان در نوسان خواهد بود و با توجه به کاهش فروش نفت در ماه‌های جاری، به نظر می‌رسد این موضوع فشار بر منابع ارزی را بیشتر کند.
شعارسال: بهای دلار روز شنبه هفتم اردیبهشت با ۲۰۰ تومان افزایش به کانال ۱۴ هزار و ۲۰۰ تومان وارد شد و روز یکشنبه هشتم اردیبهشت، شاخص ارزی ۷۰ تومان افزایش را تجربه کرد و به بهای ۱۴ هزار و ۲۷۰ تومان رسید، همچنین دیروز صرافی‌های بانکی قیمت فروش دلار خود را بالا آوردند.

دیروز صرافی‌های بانکی قیمت دلار خود را ۱۴ هزار و ۱۵۰ تومان تعیین کردند که ۳۰۰ تومان بیشتر از روز شنبه بود. همچنین دیروز، بانک‌ها ارز مسافرتی را تا حدود ۴۵۰ تومان در هر یورو گران‌تر از روز شنبه فروختند. این یعنی از ابتدای هفته قیمت ارز همچنان در حال افزایش است. کارشناسان دلیل این موضوع را دو خبر مهم تروریستی بودن سپاه و عدم تمدید معافیت‌های نفتی می‌دانند. یک اقتصاددان وضعیت بازار ارز و آینده آن در روزهای پیش رو را بررسی کرده است.

وحید شقاقی اقتصاددان و استاد دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی رویداد۲۴ درباره رشد مجدد قیمت دلار طی روزهای گذشته می‌گوید: تراز ارزی کشور کسری قابل توجهی دارد و از ۴۴ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی در سال ۹۷ تنها ۱۰ میلیارد دلار به اقتصاد کشور بازگشت و این موضوع فشار اقتصادی زیادی بر بانک مرکزی وارد کرده است.

او می‌گوید: چند خبر گوناگون باعث رشد مجدد قیمت دلار در بازار شد، خبر تروریستی بودن سپاه و عدم تمدید معافیت‌های نفتی ۸ کشور بود و هر چند عمده تحلیلگران اقتصادی معتقد بودند آمریکا حداقل به یک یا دو کشور برای خرید نفت از ایران معافیت خواهد داد اما این اتفاق نیفتاد.

این اقتصاددان می‌گوید: اما خبر خوب همراهی عراق با ایران و تغییر نقشه ارزی از دبی به بغداد بود و اینکه مبادلات ارزی از درهم به دینار عوض خواهد شد؛ ضمن آنکه بازار متشکل ارزی نیز تشکیل می‌شود و با این وضعیت مبادلات ساماندهی شده و ماحصل این اخبار خوب و بد امروز تغییرات نرخ دلار در بازار آزاد بوده است.

او با بیان اینکه نرخ ارز طی ماه‌های آتی بین ۱۳ تا ۱۵ هزار تومان در نوسان خواهد بود، می‌گوید: در ماه‌های گذشته شاهد رسیدن نرخ دلار به ۱۴ هزار و ۹۰۰ تومان بودیم و تا پیش از اخبار بد سیاسی نیز دلار به ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده بود، اما این اخبار شوک جدیدی به بازار ارز وارد کرد.

شقاقی ادامه می‌دهد: بانک مرکزی سعی بر دخالت خود در حاشیه بازار برای کاهش نرخ دلار دارد و با توجه به اتفاقات اخیر در کشور که بر اثر جاری شدن سیل ایجاد شد، چاره‌ای جز استفاده از صندوق توسعه ملی نیست و در صورتی که این اقدام صورت گیرد عرضه دلار و یورو افزایش خواهد یافت.

این اقتصاددان می‌گوید: به زودی دولت برای جمع‌آوری ریال و کمک به سیل‌زدگان اقدام به تزریق دلار و یورو به بازار خواهد کرد. برآورد خسارت‌ها حدود ۳۰ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان است که منابع دولت کفاف این حجم عظیم از خسارت را نمی‌دهد و زمانی که به عنوان مثال دولت ۱ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برداشت کند این حجم به بازار تزریق می‌شود تا تبدیل به ریال شود که این موضوع می‌تواند تا حدودی باعث کاهش نرخ ارز در بازار آزاد شود.

او ادامه می‌دهد: البته نمی‌توان انتظار داشت قیمت دلار از ۱۳ هزار تومان کمتر شود زیرا برآورد‌ها حاکی از کاهش فروش نفت در ماه‌های جاری نیز هست و گفته شده فروش روزانه نفت به زودی کمتر از ۵۰۰ هزار بشکه خواهد شد و این موضوع فشار را بر منابع ارزی بیشتر خواهد کرد.

شقاقی می‌گوید: در شرایط فعلی حاکمیت و بانک مرکزی باید تلاش کنند تا ارز صادرکنندگان غیرنفتی را مدیریت کنند تا همانند سال ۹۷ شاهد هدررفت منابع ارزی نباشیم. امسال سال سختی به لحاظ اقتصادی خواهد بود هر چند هنوز بانک مرکزی نیز از منابع ارزی خود استفاده نکرده، اما با کاهش صادرات نفت درآمد‌های ریالی نیز افت می‌کند؛ ضمن آنکه در حال حاضر دولت حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد و باید تراز ارزی کشور تقویت شود، زیرا نمی‌توان کشور را با تراز ارزی سال ۹۷ چرخاند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی رویداد24 ، تاریخ انتشار: 9 اردیبهشت 1398 ، کدخبر: 172929 ، www.rouydad24.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین