پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۱۶۶۸۱۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۹
گرفتن معافیت مشتریان نفتی ایران از آمریکا شوک مثبتی به بازار جهانی نفت و به دنبال آن دیگر بازار‌های سرمایه نظیر دلار وارد کرد؛ به طوری که دلار در اولین روز هفته ریزش خود را از کانال ۱۴ هزار تومان به پایین شروع کرد که البته پیش بینی‌ها براین است که تا پایان هفته این روند ادامه دار باشد.
شعارسال: هرچند بازار فردوسی روزهای پرجنب و جوشی را می‌گذارند و رفت و آمد برای اطلاع از قیمت‌ها همچنان ادامه دارد اما حضور مشتریان واقعی در این بازار کمتر از سابق شده است و بیشتر ناظران قیمت در این بازار پرسه می‌زنند تا از ناآگاهی تازه واردان و فروشندگان غیرحرفه‌ای استفاده کنند و سودی به جیب بزنند.

رفتار صرافی‌ها هم آمیخته با سیاستی متناقض همراه است؛ آن‌ها از یک سو تابلو‌های خود را پایین‌تر از قیمت موجود در بازار روشن می‌کنند و از سوی دیگر از خرید و فروش همچنان امتناع می‌کنند گویا منتظر تحولات بعدی این بازار هستند. اما آنچه مشخص است این است که از قیمت‌های افسارگسیخته مانند آنچه یک ماه گذشته بازار ارز شاهد آن بود خبری نیست و البته در این میان نیز تصور دلالانی که منتظر صعود دوباره قیمت‌ها بودند به واقعیت نزدیک نشد و درحالیکه پیش‌بینی آن‌ها با نزدیک شدن به ۱۳ آبان بر گرانی دلار بود، دلار گران نشد و آنچه شاهد بازار ارز هستیم درست برعکس فرضیه گرانی ارز به جلو رفت البته دخالت بازارسازان در ماه اخیر تا حد زیادی در این بین موثر بود.

۳ اتفاقی که دلار را کاهشی کرد

اما آنچه قیمت‌ها را وادار به عقب‌نشینی کرد به همزمانی ۳ اتفاق برمی‌گردد: اول عدم‌ ورود تقاضای جدید به بازار حتی پس از شکست مرز ۱۵ هزار و ۲۰۰ تومان دوم مداخله بازارساز ارزی در آستانه دور دوم تحریم‌ها و سوم دادن معافیت خرید نفت از ایران برای مشتریان نفتی ایران باعث شد تا موج کاهشی بیشتری به بازار وارد شده و قیمت‌ها را در سراشیبی ببرد.

البته سناریوی دومی هم در کنار سناریوی کاهش قیمت‌ها وجود دارد و آن این است که ممکن است کاهش قیمت‌ها تنها یک اصلاح قیمتی بوده باشد و پس از ۱۳ آبان و برگزاری انتخابات سنا آمریکا و در دست گرفتن قدرت توسط جمهوریخواهان ورق برخواهد گشت و ترامپ در ضرب الاجلی دیگر برای متحدان آسیایی خود بار دیگر آن‌ها را برای کاهش خرید از ایران در ماه‌های آینده تحت فشار قرار دهد که دراین صورت قیمت دلار ممکن است سیر صعودی پیدا کند.

حال اینکه بازار ارز به کدام دو سناریو نزدیک شود؛ امری است که در روز‌های آینده مشخص خواهد شد، اما آنچه مشخص است این است که خبر معافیت مشتریان ایران از تحریم نفتی آمریکا توانست اندکی آرامش به بازار نفت و به تبع آن بازار ارز بیاورد و قیمت‌ها را که تا هفته گذشته در کانال ۱۴ هزارتومان می‌چرخید را به عقبگرد وادار کرد.

فاصله زیاد قیمت خرید و فروش دلار

پدرام یکی از دلالان خیابان فردوسی در گفت‌وگو با رویداد۲۴ در تشریح وضعیت فروش دلار و قیمت آن در روزهای گذشته گفته است: امروز نرخ خرید بین ۱۴ هزار و ۷۰۰ تا ۱۴ هزار و ۹۰۰ است و قیمت فروش آن ۱۴ هزار و ۱۰۰ و دلیل این تفاوت قیمتی در خرید و فروش هم به این دلیل است که زمانی که نوسان بازار زیاد باشد فاصله قیمتی بین خرید و فروش هم به تبع آن زیاد می‌شود.

او درجواب خبرنگار رویداد۲۴ که چرا قیمت دلار در صرافی‌ها زیر ۱۴ هزار تومان است، می‌گوید: صرافی‌ها برای اینکه دولت با آن‌ها برخورد نکند مجبورند نرخ پایین‌تری را روی تابلو‌های خود روشن کنند اما زمانی که مراجعه به داخل مغازه می‌کنید یا می‌گویند خرید و فروش نمی‌کنیم یا اینکه قیمت خودشان را به مشتریان اعلام می‌کنند.

فرصت طلایی برای فروش دلار‌های خانگی

به گفته پدرام در حال حاضر فرصت طلایی برای کسانی که قصد فروش دارند، پیش آمده است و بهتر است کسانی که دلار‌های خانگی دارند اقدام به فروش کنند چرا که با وجود این بازار ممکن است قیمت‌ها کمتر از این هم بشود.

پیروز یکی دیگر از دلالان خیابان فردوسی است که قیمت خرید دلار را بین ۱۳ هزار و ۳۰۰ تا ۱۳ هزار و ۵۰۰ اعلام می‌کند و برای فروش نرخ ۱۴ هزارتومان به مشتریان پیشنهاد می‌دهد به گفته او نیز آینده بازار ارز به سمت کاهش قیمت در جریان است.

با آنکه پیش‌بینی می‌شد با نزدیک شدن به ۱۳ آبانماه و امضای تحریم‌های جدید توسط ترامپ، قیمت ارز بالا برود، با اینهمه این اتفاق نیفتاده است و کارشناسان معتقدند این اتفاق به این دلیل است که در هفته‌های گذشته دولت در تامین امنیت روانی و جو مساعد برای آرامش بازار خوب عمل کرده است؛ باید منتظر ماند و دید پس از امضای تحریم‌ها همین آرامش روانی در بازار باقی خواهد ماند یا خیر.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی رویداد24 ، تاریخ انتشار: 13 آبان 1397 ، کدخبر: 153239 ، www.rouydad24.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۳
0
0
م.آ75
اینکه تمام مسائل اقتصادی داخل کشور به مسائل دلار و ابسته باید این از بین بره
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین