پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۵۹۰۵
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۱:۴۳
حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای معاون اول قوه قضاییه گفت: فساد در بعضی از بخش‌ها وجود دارد و اگر خدای ناکرده این فساد در همه بخش‌های حکومت ریشه‌کن و اصلاح نشود مرضی است که مثل خوره می‌خورد و جلو می‌رود
شعار سال:معاون اول قوه قضاییه گفت: فساد در بعضی از بخش‌ها وجود دارد و اگر خدای ناکرده این فساد در همه بخش‌های حکومت ریشه‌کن و اصلاح نشود مرضی است که مثل خوره می‌خورد و جلو می‌رود.

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در مراسم تکریم و معارفه رئیس کل دادگستری استان تهران گفت: نیازی به توصیف آقای اسماعیلی نیست. وی همه تلاش خود را در جهت خدمت به نظام گذاشته‌اند و ان‌شاء الله در مسئولیت‌های بعدی نیز توفیق خوبی خواهند داشت. آقای حشمتی نیز در بخش‌های مدیریتی، نظارتی و قضا فعالیت داشتند و مدت‌ها به عنوان معاون دادستان کل کشور مشغول به خدمت بودند. امیدواریم این تجربه و نیت پاک‌شان در تهران نیز منشاء اثر باشد.

معاون اول دستگاه قضا در ادامه گفت: مدیری که مسئولیت می‌پذیرد، باید شانه‌اش را زیر کار ببرد و اگر همراهی، همدلی و هم‌افزایی همه مجموعه نباشد، کارها جلو نمی‌رود؛ بنابراین برای انجام وظیفه هم‌افزایی و هماهنگی دستگاه‌ها اهمیت دارد.

 محسنی اژه‌ای اضافه کرد: در خلال صحبت‌ها بیان شد که نیاز به کادر قضایی و اداری، تجهیزات و ملزومات و بعضا رفع نقض مقررات و قوانین داریم؛ اما در اینجا این سوال مطرح است که مگر ما در طول این چهار دهه همه چیز برای‌مان فراهم بود و کارها را پیش بردیم؟ ان شاء الله با همین ایمان و دلسوزی، جهاد، تلاش و به قول معروف روحیه پنجاه و هفتی کار کنیم و بنده با تمام وجود احساس می‌کنم که بر مشکلات فائق می‌آییم.

وی تاکید کرد: با جایگزین کردن تلاش و روحیه انقلابی می‌توانیم کمبودها را از بین ببریم. یقینا در این مسیر خدا هم به ما کمک خواهد کرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای اظهار کرد: امروز دشمن و برخی شیطان‌صفت‌ها با عملیات روانی در زمینه فساد سیاه‌نمایی و بزرگ‌نمایی می‌کنند؛ اما بخشی از این موضوع واقعیت دارد و فی‌الجمله فساد در بعضی از بخش‌ها وجود دارد و اگر خدای ناکرده این فساد در همه بخش‌های حکومت ریشه‌کن و اصلاح نشود مرضی است که مثل خوره می‌خورد و جلو می‌رود.

وی با تاکید بر برخورد قاطع و باتدبیر با فساد گفت: چند سال پیش به برخی از دوستان که با آن‌ها انسی داشتم، گفتم احساس می‌کنم عده معدودی از فرصت‌هایی استفاده می‌کنند و ثروت بادآورده و سنگین برای خود ایجاد می‌کنند و با این کار اختلاف طبقاتی بیشتر می‌شود.

معاون اول دستگاه قضا ادامه داد: بستری برای یک عده‌ای فراهم شده که با تکاثر ثروت بقیه جهات را خراب می‌کنند. باید در نظر داشت وقتی یک نفر ثروت نامشروع و بادآورده به دست می‌آورد، این ثروت احیانا فقط برای خودش مضر نیست؛ بلکه این ثروت نفوذ پیدا می‌کند و خدای ناکرده در قدرت تاثیرگذار می‌شود و دخالت می‌کند و برای طبقاتی که با آن فرد فاصله فراوانی دارند لغزش ایجاد می‌کند؛ لذا پیشنهاد دادیم که بر روی چند مورد از جمله درآمدهای بودجه‌ای همچون نفت، مالیات، واگذاری‌ها به بخش خصوصی و ... تمرکز کنند و توصیه کردیم بخش‌های نظارتی بر روی سرچشمه‌ها متمرکز شوند که در این صورت بسیاری از جاها اصلاح می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از مواردی که منشا پول‌دار شدن بی‌حساب و کتاب افراد است یا زمین است و یا کسانی هستند که پول نقد را تحت عناوین مختلف از مردم می‌گیرند و به سپرده تبدیل می‌کنند که از جمله آن‌ها شرکت‌ها و موسسات غیرمجاز است. فرض کنید فردی ۱۰۰ و یا ۵۰۰ هکتار زمین خارج از محدوده برای انجام پروژه‌ای از منابع طبیعی می‌گیرد؛ اما پروژه را انجام نمی‌دهد و آن مسئول نیز نظارتی نمی‌کند. بعد از مدتی زمین را با زد و بند داخل محدوده می‌کند و تغییر کاربری می‌دهد و یک دفعه بعد از حدود ۱۰ سال یک ثروت غیرقابل تصور را فراهم می‌کند؛ ثروتی که اگر ۵۰ نسل من و شما ۳۰ سال خدمت کنند و تمام حقوق دریافتی این ۵۰ نسل در این مدت جمع شود، باز هم به پای آن ثروت نمی‌رسد.

محسنی اژه‌ای گفت: یک فرد شرکت تعاونی اعتباری ایجاد می‌کند و هیچ دستگاه مسئولی نظارت نمی‌کند؛ سپرده فراوانی از مردم می‌گیرد و بیش از یک میلیون جمعیت سپرده‌گذار به قوه قضاییه سرازیر می‌شوند و مشکلات اجتماعی به وجود می‌آید؛ آن فرد با پول مردم میلیاردها تومان ثروت کسب می‌کند؛ در حالی که با آن ثروت نه سرمایه‌گذاری و نه تولیدی انجام داده و نه شغلی ایجاد کرده است.

معاون اول قوه قضاییه گفت: متاسفانه بسیاری از مسئولین و متولیان اصلی، کار بایسته‌ای در حوزه زمین انجام نداده‌اند؛ اما قوه قضاییه در راستای حقوق عامه کار را به عهده گرفته و اقداماتی را به انجام رساند که از آقای اسماعیلی می‌خواهم در حوزه رفع تصرف اراضی که افرادی به ناحق اراضی بیت‌المال را تصرف کرده بودند، آماری ارائه دهند تا در این زمینه اطلاع‌رسانی شود.

وی گفت: در قضیه شرکت‌های تعاونی، دولت، مجلس، قوه قضاییه و بانک مرکزی ورود کردند و تا حدودی اموال را برگرداندند.

‌حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای اضافه کرد: یکی از مسائلی که سبب می‌شود به کشور و مردم متوسط به پایین لطمه وارد شود و عده‌ای بسیار پولدار شوند فرارهای مالیاتی است. فرار مالیاتی در بخش تولید و مصالح و منافع ملت صرف نمی‌شود، بلکه در اختیار افرادی معدودی قرار می‌گیرد و آن‌ها از این طریق فساد می‌کنند.

معاون اول قوه قضاییه گفت: مشکلات و کمبودها زیاد است، اما برخی کارها در جنبه عمومی باید در اولویت قرار گیرد. از ثروت بادآورده و نامشروعی که عده‌ای بدست می‌آورند، احساس خطر می‌کنم. در این موارد باید نظارت انجام شود.

وی اضافه کرد: برخی پرونده‌هایی که با نوسانات بازار و قیمت ارز در مدت کمتر از یک سال (از اواخر سال ۹۶ تا اواسط سال ۹۷) تشکیل شد را مشاهده می‌کنید. سوال اینجاست که چه کسانی از این نوسانات بازار سوء استفاده کردند و چه کسانی با کارهای متقلبانه ثبت سفارش کردند و ارز گرفتند؛ اما کالا وارد کشور نکردند؟ چه کسانی ارز را به بازار ریختند؟

محسنی اژه‌ای گفت: دلالان کف بازار فعالیت می‌کردند؛ اما مسببین اصلی چه کسانی بودند؟ چه کسی باعث شد این مقدار ثبت سفارش بی‌جا انجام شود؟ چه کسی نظارت نکرد؟ چه کسی ارز را در بازار ریخت که این همه دلال به میدان بیایند؟ مگر ما صرافی مجاز نداریم؟ اگر امروز به این موارد نرسیم، فردا دیر است.

معاون اول قوه قضاییه در پایان خاطرنشان کرد: برای برخی پرونده‌های مسن تدبیری بیندیشید که برخی از این موارد به همان مسئله نفوذ برمی گردد؛ لذا این موضوع را در اولویت قرار دهید.

معاون اول دستگاه قضا در پایان سخنان خود روز خبرنگار را به اصحاب رسانه تبریک گفت.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا،تاریخ انتشار:16مرداد1398،کد خبر:98051608610،www.isna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین