پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۶۳۹۶
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۱
ائتلاف سعودی در یمن بالاخره بعد از چند روز درگیری و آشوب در جنوب یمن صبح امروز (یکشنبه) در اولین عملیات نظامی خود یکی از مناطقی را که "تهدیدی از جانب جدایی‌طلبان علیه دولت مستعفی یمن در پایتخت موقت آن یعنی در عدن" خواند، بمباران کرد.
شعار سال  : ائتلاف سعودی اعلام کرد، این نخستین عملیات در این راستاست و عملیات‌های دیگری در صورت عدم پایبندی به آتش‌بس در عدن انجام خواهد گرفت.
به گزارش شبکه العربیه عربستان، ائتلاف سعودی تهدید کرده علیه مخالفان و ناقضان آتش‌بس از زور استفاده می‌کند.
ائتلاف سعودی در بیانیه خود آورد، همچنان فرصت برای عناصر شورای انتقالی (جدایی‌طلبان مورد حمایت امارات) برای خروج فوری از مواضعی که به زور در عدن تحت کنترل گرفته‌اند، وجود دارد.
ائتلاف سعودی پیش از این از ساعت یک بامداد امروز به وقت یمن خواستار آتش‌بس در عدن شده بود و این مهلت عملا خاتمه یافت.

این ائتلاف به شورای انتقالی درخواست‌های زیر را مطرح کرده بود:

١- اعلام آتش‌بس.

٢- بازگشت تمام تشکیلات نظامی شورای انتقالی و نیروهای "کمربند امنیتی" مورد حمایت امارات به مواضع خود و عقب‌نشینی از مواضعی که به زور طی روزهای گذشته تصاحب کرده‌اند و نیز عدم دست درازی به اموال عمومی و خصوصی.

٣- رفتن به عربستان برای مذاکره و حل اختلاف.

ترکی المالکی، سخنگوی رسمی نیروهای ائتلاف سعودی که از دولت مستعفی یمن حمایت می‌کند، گفته بود، ائتلاف سعودی به طور قطع تحولات خطرناک عدن را رد می‌کند و هرگز در برابر کسانی برخلاف این اعلامیه عمل کنند اغماض نخواهد داشت.
المالکی همه طرف‌ها را به رجوع به عقل و در نظر گرفتن منافع ملی و ندادن فرصت به انصارالله و دیگر گروه‌ها فراخواند.
شورای انتقالی جنوب در این راستا پایبندی خود را به آتش‌بس در عدن در پاسخ به درخواست ائتلاف سعودی اعلام کرد.
سخنگوی شورای انتقالی تاکید کرد، در پاسخ به بیانیه ائتلاف سعودی به توقف درگیری‌ها پایبند می‌ماند.

موضع‌گیری عربستان
عادل الجبیر، وزیر مشاور در امور خارجه عربستان نیز از رهبران یمنی (جدایی‌طلبان جنوب) در عدن خواست به درخواست‌های ملت یمن پاسخ داده و منافع ملی را در نظر بگیرند و فورا از مواضعی که تحت کنترل گرفته‌اند، عقب‌نشینی کنند.
وی در سلسله توییت‌هایی نوشت، موضع عربستان ثابت است و از دولت عبد ربه منصور هادی (رئیس‌جمهوری مستعفی یمن) و پایتخت موقت دولت او در عدن حمایت می‌کند و هرگونه اقدامی در اخلال امنیت فرصتی به گروه‌های تروریستی می‌دهد که همواره در کمین هستند.
وزیر مشاور عربستان از طرفین مناقشه در عدن خواست به دعوت عربستان برای برگزاری نشستی در جده پاسخ مثبت داده و راه را به روی فتنه سد کنند و با وحدت و یکپارچگی یمن را به سمت آینده تاریک نکشانند.
الجبیر ادعا کرد، عربستان همواره بزرگترین حاملی ملت برادر یمن است و هرگز از هر اقدامی که یمن را به آرامش بازگرداند دریغ نخواهد کرد.
وزارت خارجه عربستان نیز پیش از الجبیر در بیانیه‌ای تاکید کرده بود، عربستان با نگرانی شدید اوضاع و وقایع عدن را دنبال می‌کند و خواستار نشستی در جده برای حل اختلافات به منظور دنبال کردن راهکار مذاکره،‌ عقل و درایت و کنار گذاشتن اختلافات و سد کردن راه به روی سوء استفاده حوثی‌هاست.

تحولات میدانی
شبکه المیادین نیز گزارش داد، نیروهای مورد حمایت امارات بر اکثر مناطق عدن در جنوب یمن تسلط یافته‌اند و "فضل باعش" فرمانده نیروهای امنیت ویژه وابسته به دولت هادی پیوستن خود به نیروهای وابسته به شورای انتقالی یمن در عدن را اعلام کرد.


نیروهای شورای انتقالی مورد حمایت امارات
در ویدیویی که هانی بن بریک، معاون هیئت ریاستی شورای انتقالی منتشر کرده باعش در میان تعدادی از نیروهایش ظاهر شده و می‌گوید، نیروهای ویژه تحت ریاست سرتیپ عیدروس الزبیدی فعالیت خواهند کرد.



این امر ضربه‌ای محکم به رئیس‌جمهوری مستعفی یمن است. باعش در نوار ویدیویی از تمام نیروهای ویژه خواست تا با نیروهای شورای انتقالی همکاری کنند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، جدایی‌طلبان جنوب یمن تسلط خود بر کاخ ریاست‌جمهوری در عدن را اعلام کردند. این خبرگزاری به نقل از وزارت خارجه دولت مستعفی یمن گزارش داد، جدایی‌طلبان علیه دولت "مورد قبول جامعه جهانی" در عدن کودتا کرده‌اند.
یک منبع نظامی یمنی نیز به اسپوتنیک گفت، نیروهای شورای انتقالی جنوب بر کاخ ریاست‌جمهوری معاشیق، آخرین پایگاه دولت و ارتش یمن در عدن تسلط یافتند.
به گفته این منبع، نیروهای "کمربند امنیتی" با حمایت یگان‌های نیروهای پشتیبانی، بعد از چهار روز درگیری با نیروهای گارد کاخ ریاست‌جمهوری در اطراف این بالاخره آنجا را به تصرف خود درآوردند.
وی خاطرنشان کرد: پیشتر نیروهای عربستان که در کاخ مستقر بودند این کاخ را به فرماندهی ائتلاف در شهرستان البریقه واگذار کرده بودند.
منابع پزشکی و امنیتی به الشرق الاوسط گفتند، طی چهار روز درگیری ۵۰ تن کشته شدند.
نیروهای انتقالی توانستند در این چند روز بر پادگان‌های تیپ اول،‌ دوم، سوم و چهارم ارتش تحت امر دولت مستعفی و پادگان بد و پادگان النقل و پادگان دفاع ساحلی در شهرستان‌های مختلف عدن تسلط یابند و نهایتا بر کاخ ریاست‌جمهوری برسند.
در این راستا ائتلاف ملی جنوب حاملی دولت مستعفی یمن "هانی بن بریک" معاون رئیس شورای انتقالی و همراهانش را مسؤول کامل وقایع عدن دانست.


ائتلاف ملی جنوب ضمن بیان اینکه با نگرانی و اهتمام وقایع عدن را دنبال می‌کند این وقایع را کودتا علیه دولت مستعفی یمن خواند.
در حالی که اوضاع شاهد آرامش نسبی است مقامات بهداشتی در عدن خواستار رسیدگی کادر پزشکی و امدادی به وضعیت زخمی‌ها و انتقال آنها به بیمارستان‌ها هستند.
وزارت بهداشت عدن خواستار اقدام سریع برای وصل کردن آب و برق و بهبود وضعیت بهداشتی و تضمین امنیت ساکنان عدن شد.
وزارت خارجه دولت هادی شورای انتقالی و امارات را مسؤول تبعات "کودتا" علیه دولت مستقر در عدن دانسته و دولت هادی از امارات خواسته فورا دست از حمایت مالی و نظامی گروه‌های شورشی بردارد.
امارات نیز برای اولین روز گذشته سکوت خود را شکست و از زبان عبدالله بن زاید، وزیر خارجه‌اش بر لزوم تمرکز تمام تلاش‌ها بر مقابله با شبه‌نظامیان کودتاگر و گروه‌های تروریستی دیگر و در پیش گرفتن راه مذاکره به منظور حل اختلافات در این مرحله حساس فراخواند.
آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل هم پیش از این ضمن ابراز نگرانی شدید در خصوص وقایع عدن تمام طرف‌ها را به توقف درگیری‌ها و راهکار سیاسی دعوت کرده بود.
از روز چهارشنبه در پی تشییع جنازه سرتیپ یکم نیروهای پشتیبانی "منیر الیافعی" درگیری‌های شدید بین نیروهای گارد ریاست‌جمهوری وابسته به دولت مستعفی و نیروهای شورای انتقالی جنوب یمن در عدن شروع شد که ‌ده‌ها کشته ‌و زخمی برجای گذاشت.
الیافعی در پی حمله موشکی و پهپادی انصارالله یمن که یک رژه در پادگان الجلاء در شهرستان البریقه واقع در غرب عدن را هدف گرفت به همراه ۳۶ نظامی دیگر کشته شد.

شعار سال،بااندکی اضافات و تلخیص برگرفته ازخبرگزاری ایسنا،تاریخ انتشار: 20 مرداد 1398، کدخبر:98052009754،www.isna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین