پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۴۷۳۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۱
یک تحلیلگر مسائل خاورمیانه گفت: معتقد هستم اماراتی‌ها به این نتیجه رسیدند که اگر بیش از این به سیاست‌های توسعه‌طلبانه خود ادامه دهند ضربات اقتصادی، نظامی و حیثیتی بیشتری را متحمل می‌شوند لذا با حسابی معقول تصمیم گرفتند تا حساب خود را از بحران های منطقه جدا کنند.
شعارسال: احمد دستمالچیان با اشاره به سفر هیات نظامی امارات متحده عربی به تهران و خروج این کشور از ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی علیه یمن، در تحلیل چرخش سیاسی ابوظبی به سمت تهران گفت: بعد از اینکه ائتلاف سعودی با همکاری نزدیک دولت امارات نتوانستند در یمن اقدامی سیاسی یا نظامی انجام دهد و همچنین پس از تحولات حوزه خلیج فارس از جمله حمله مرموز به کشتی‌های اماراتی و حمله پهپادی یمنی‌ها به تاسیسات نفتی و فرودگاهی این کشور؛ مشاهده می‌کنیم که امارات حساب خود را از این بحران جدا کرد تا پیش از این صدمه نخورد.

وی ادامه داد: معتقد هستم اماراتی‌ها به این نتیجه رسیدند که اگر پیش از این به سیاست‌های توسعه‌طلبانه خود ادامه دهند، ضربات اقتصادی، نظامی و حیثیتی بیشتری را متحمل می‌شوند لذا با حسابی معقول تصمیم گرفتند تا حساب خود را از بحران های منطقه جدا کنند.

سفیر پیشین کشورمان در لبنان و اردن گفت: در رابطه با پیشنهاد همکاری با ایران نیز، تهران همواره آغوشش به روی همسایگان باز بوده و آنها بودند که همیشه سعی داشتند با برنامه‌های توسعه طلبانه‌ای که توسط آمریکا حمایت می‌شد، سیاست‌های یکطرفانه‌ای را به منصه ظهور برسانند.

وی افزود: به نظر می‌رسد دولت امارات و تا حدودی دولت سعودی نیز در برابر واقعیت‌های منطقه تسلیم شده‌اند و می‌خواهند ثبات و امنیت با همکاری ایران ایجاد شود. به هر صورت کشورهای منطقه همه همسایه هستند و به ناچار باید بتوانند برای ثبات منطقه خود واقعیت‌ها را درک کنند و در همین راستا هم چرخش معقولانه‌ای را از سوی امارات شاهد هستیم.

دستمالچیان در خصوص اظهارنظر نماینده دائم عربستان سعودی در سازمان ملل مبنی بر تمایل ریاض برای ادامه همکاری‌های دیپلماتیک با تهران در ارزیابی امکان به وجود آمدن اختلاف در هیات حاکمه سعودی در رابطه با کاهش تنش با ایران گفت: اینکه در داخل دربار پادشاه سعودی اختلاف وجود دارد مبحث جدایی است که باید به آن پرداخته شود؛ اما آن چیزی که اهمیت دارد این است که سعودی‌ها در سال‌های اخیر با هزینه‌های سنگین تلاش کردند تا خود را در منطقه مطرح کنند.

وی ادامه داد: از ماجرای سوریه و تقویت تکفیری‌ها برای براندازی دولت قانونی بشار اسد تا بحرانی که در عراق شروع شد و تا معطل کردن مسائل انتخابات در لبنان و مانع تراشی برای دولت لبنان؛ همه این تلاش‌ها با شکست روبرو شد. عربستان به خصوص در یمن با خیال واهی ساقط کردن دو هفته‌ای دولت این کشور ضربه‌های سهمگینی را متحمل شد و حتی نتوانست یک وجب پیروزی سیاسی یا نظامی به دست بیاورد.

دستمالچیان افزود: به هر صورت این واقعیت‌ها باعث شد که امارات و حتی عربستان الان در یک شرایط شکننده قرار بگیرند و برای آنکه پیش از این ضربه حیثیتی نخورند، نسبت به مسائل منطقه تجدید نظر کنند.

این دیپلمات پیشین همچنین در خصوص وظایف امروز دستگاه دیپلماسی برای تسریع در روند تجدیدنظر دولت‌های منطقه در سیاست‌های خود در قبال ایران گفت: وزارت امور خارجه به خصوص شخص دکتر ظریف در همه مقاطع مختلف سیگنال‌های مثبتی را به عربستان و امارات ارسال کرده و ابرالویت سیاست خارجی خود را نیز تقویت روابط با همسایگان عنوان کردند .

وی گفت: در خصوص وضعیت فعلی منطقه نیز وزیر امور خارجه کشورمان پیشنهاد جامع و کامل امنیتی را با عنوان «پیمان عدم تعرض نظامی» مطرح کرده و با کویت و عمان نیز در میان گذاشتند. ظاهرا حرکاتی در حال انجام است که امیدواریم در آینده نتایج خوبی را برای منطقه به ارمغان بیاورد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایلنا ، تاریخ انتشار: 12 مرداد 1398 ، کدخبر: 792770 ، www.ilnanews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۳
0
0
اماراتی ها بخاطر منافع خودشان پا پس کشیدن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین