پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۹۷۷۹
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۲
تحقیقات پرونده شهاب‌الدین غندالی مدیرعامل پیشین صندوق ذخیره فرهنگیان پایان یافته و اکنون صدور کیفرخواست این فرد منتظر گزارش نهایی ضابطان است.

شعار سال: پرونده بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان از جمله پرونده‌های فساد اقتصادی با حجم بسیار بالاست که به گفته رسول قهرمانی نماینده دادستان تهران ارزش ریالی آن 14 هزار میلیارد تومان است و 400 متهم دارد.

در پرونده بانک سرمایه تا کنون افراد زیادی از مدیران بانکی شامل مدیران عامل و اعضای هیئت مدیره وقت تا بدهکاران کلان این بانک محاکمه شدند و اولین جلسات رسیدگی نیز به پرونده علی بخشایش، پرویز کاظمی و محمدرضا توسلی اعضای وقت هیئت مدیره بانک سرمایه اختصاص داشت که به حکم دادگاه به 20 سال حبس، انفصال از خدمت و 74 ضربه شلاق محکوم شدند.

همچنین علاوه بر مدیران و اعضای وقت هیئت مدیره بانک سرمایه، بدهکاران کلان این بانک از جمله حسین هدایتی و افراد مرتبط به وی، هادی رضوی و احسان دلاویز محاکمه شدند و محمدرضا جهانبانی دیگر بدهکار کلان این بانک نیز در حال محاکمه است.

در عمده جلسات رسیدگی به پرونده متهمان بانک سرمایه، نامغندالی یا نقش او در شکل‌گیری این فساد بزرگ بانکی شنیده می‌شود که به برخی از اظهارات نماینده دادستان و سایر افراد درباره نقش غندالی در این پرونده اشاره می شود.

غندالی و ریخته‌گران برای اعطای وام امر و نهی می‌کردند

رسول قهرمانی نماینده دادستان تهران در پرونده بانک سرمایه در جلسه رسیدگی به هادی عضو وقت هیئت مدیره این بانک گفته است: آقای هادی فاقد تخصص بوده و مدیران قبلی هم همین بودند برای مثال آقای کاظمی هم سابقه بانکی نداشتند. سوال این است که آیا این دستورالعمل باید اجرایی می‌شد یا صرفا ویترینی بود؟ چرا دستورالعمل اجرایی نشده است؟ از طرف دیگر وقتی هیئت مدیره جلسه‌ای می‌گذارند سهامدار عمده حق حضور در جلسه هیئت مدیره و دخالت در امور را ندارد در حالیکه دو سهامدار عمده جناب آقایان غندالی و ریخته‌گران برای اعطای وام امر و نهی می‌کردند. آقای ریخته‌گران به عنوان سهامدار در جلسه هیئت مدیره حاضر می‌شد و علاوه بر امر و نهی و حتی دعوا هم می‌کرد.

چهار ماه سرپرستی غیرقانونی بانک سرمایه توسط غندالی و کارسازی مهره‌ها

قهرمانی در جلسه رسیدگی به پرونده بیرانوند میرعامل وقت بانک سرمایه نیز بار دیگر به نقش غندالی در شکل‌گیری فساد بانک سرمایه اشاره کرد و گفت: مدیرعامل اسبق بانک سرمایه آقای درخشنده بوده است که توسط غندالی عزل می‌شود. غندالی به نحو غیرقانونی به مدت چهار ماه سرپرست بانک سرمایه می‌شود و بانک مرکزی طی نامه‌ای اعلام می‌کند که غندالی صلاحیت حرفه‌ای برای تصدی بانک سرمایه را ندارد. نهایتاً غندالی کنار می‌رود و در خلال مدتی که وی در بانک بوده مهره‌چینی‌ها را انجام می‌دهد، از جمله مهره‌های کلیدی غندالی در بانک سرمایه، آقای زاهدی بوده که عضو هیئت مدیره شرکت‌های امامی بوده است و به عنوان نماینده شرکت در جلسات بانک شرکت می‌کرده است. غندالی و امامی تبانی‌های گسترده‌ای داشتند و این موضوع مفروض است.

قهرمانی افزود: پس از رفتن غندالی از بانک، بیرانوند آورده می‌شود. بیرانوند قبلا نیز در بانک صادرات تسهیلاتی را به تیم آقای فرزام داده بود؛ غندالی از سادگی بیرانوند استفاده می‌کند البته ابتدا امامی به آقای بیرانوند وصل می‌شود و بعد در چندین جلسه حکم مدیرعاملی بیرانوند زده می‌شود و سپس مهره‌چینی رخ می‌دهد. پس از این که بیرانوند مدیرعامل می‌شود، غندالی دستوراتی می‌دهد و می‌گوید پویان در شعبه و نانچیان و اعلایی مدیران میانی باشند و فاروقی نیز در اعتبارات باشد. امامی رزومه این افراد را برای غندالی ارسال می‌کرده است و کلهر نیز که به امامی و کاظمی وصل بوده دبیر هیئت مدیره می‌شود و مهره‌چینی کاملا هماهنگ شده بوده است.

غندالی می‌گفت من مالک بانک هستم

علی بخشایش مدیرعامل وقت بانک سرمایه نیز در جلسات رسیدگی به پرونده خود درباره غندالی گفته است: بانک مرکزی در جلسه‌ای گفت که غندالی نباید در جلسات هیات مدیره بانک شرکت کند، بنده یک روز به بانک مراجعه کردم و وقتی ایشان را دیدم به وی گفتم که نباید در جلسه حاضر شود. اما غندالی به من گفت به تو ربطی ندارد من مالک بانک هستم و تو باید بروی نه من

مصیبت‌های بانک سرمایه از زمان بخشایش و غندالی شروع شد/غندالی آدم معرفی می‌کرد

در یکی از جلسات رسیدگی به پرونده هادی رضوی و احسان دلاویز، اعلایی یکی از مدیران میانی بانک سرمایه که به عنوان متهم نیز در این پرونده مطرح است، به عنوان مطلع در این جلسه گفت: من از سال 87 در بانک سرمایه استخدام شدم و در شعبه مشغول بودم و سال 90 که پای بخشایش و غندالی به بانک سرمایه باز شد، مصیبت ها نیز آغاز شد.

این متهم همچنین گفته است: ما در بانک سرمایه باید سلسله مراتب را رعایت می‌کردیم. من از کجا می‌دانستم که امامی یا غندالی این گونه هستند. به گفته اعلایی امامی و غندالی می‌گفتند برای بانک سرمایه برنامه‌ریزی می‌کنیم؛ ما هم خوشحال شدیم که می‌خواهند کار کنند. وقتی بخشایش یا کاظمی سر ما داد و بیداد می‌کردند، ما چگونه به آنها نه می گفتیم. ما فکر می‌کردیم همه آنها امامزاده هستند. غندالی خودش، آدم معرفی می کرد، سهامداران بانک از سوی آقای غندالی و ریخته‌گران معرفی می شدند.

به‌طور قطع نقش غندالی در شکل‌گیری فساد بانک سرمایه بیش از اینهاست و آنچه به آن اشاره شد، فقط گوشه بسیار ناچیزی از نقش این فرد در وقوع فساد بانک سرمایه است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ 6 شهریور 98، کد مطلب: 2084118: www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین