پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۰۳۲
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۳
حدود ۲ ماه و نیم است که علی کفاشیان دیگر رئیس فدراسیون نیست اما برخی مشکلات همچنان ادامه دارد. رئیس سابق و نایب‌رئیس فعلی اگرچه احساس می‌شد نسبت به برخی مسائل صحبت‌هایی دارد اما سعی کرد خیلی هم حرف‌هایش را علنی نکند.
شعارسال:* حسرت نمی‌خورید که امروز رئیس فدراسیون فوتبال نیستید؟

حسرت ندارد. هر دوره یکجور است و الان هم خودم خیلی در فضای اتفاقات نیستم.

* اتفاقا سوال بعدی این بود که چرا در جریانات داخلی فوتبال کمتر دخالت می‌کنید؟

اینجوری بهتر است. ۸ سال و نیم در فدراسیون بودم و الان به یک مدت استراحت نیاز دارم. اگر سالی یک ماه هم حساب کنیم پس از ۸ سال به ۸ ماه استراحت نیاز دارم.

* یعنی بعد از ۸ ماه به قدرت برمی‌گردید؟

بالاخره الان مرخصی هستم دیگر!

* از دلایل سفر به تایلند بگویید.

بنده نایب رئیس آسیا و رئیس کمیته فوتسال و فوتبال ساحلی هستم و دیدارهایی که مربوط به این رشته‌هاست و AFC برگزار می‌کند سرپرستی آنها با من است. الان هم رقابت‌های فوتسال و جام باشگاه‌های آسیا برگزار می‌شود و بنده هم که پارسال مسئول اولین دوره رقابت‌ها در اصفهان بودم. امسال نیز این مسئولیت با من است و زودتر آمدم تا کارها روی روال بیفتد. شنبه هم کمیته فوتسال برگزار می‌شود و قرار است تصمیماتی گرفته شود. الان فوتسال در آسیا فعال شده و به همین دلیل نیاز دارد تا بیشتر از گذشته به آن رسیدگی شود.

* فکر نمی‌کنید حالا که دوباره سفرهایتان زیاد شده، حساسیت‌هایی را به دنبال داشته باشد؟

تهران کاری نداشتم و این سفرها هم با هزینه کنفدراسیون است و در راستای شغل و کارم انجام می‌شود.

* دوباره به فدراسیون فوتبال برسیم. دلتان برای صندلی فدراسیون کم نشده؟

نه اصلا تنگ نشده. الان خیلی هم راحتم.

* اما در آن دوران هر کاری کردید تا در فدراسیون بمانید اما نشد.

وظیفه‌ام بود به خاطر تجربیاتی که به دست آورده بودم به کارم ادامه دهم. الان هم سعی می‌کنم تجربیاتم را در بخش نایب‌رئیسی انتقال دهم تا اگر نیاز بود از وجودم استفاده شود. البته بد هم نیست یک فکر و روش جدید به فوتبال بیاید تا شاید بتواند تحول ایجاد کند.

* در حالی از فکر جدید می‌گویید که برخی معتقدند همچنان افکار شما در فدراسیون حاکم است و فقط تاج آنها را راهبری می‌کند.

بحث افکار و افراد نیست. در کشورهای پیشرفته وقتی یک مسئول رفت سیستم تغییر نمی‌کند. الان هم فدراسیون ایران سیستم خوبی پیدا کرده که متکی به همه ارکان فوتبال است و به یک نفر یا یک تفکر متکی نیست. وقتی مجمع مرجع اصلی تصمیم‌گیری‌های فوتبال است یعنی فکر کل در سیستم فدراسیون حاکم است. الان بخش‌های مختلف فدراسیون تا مجامع و هیأت‌رئیسه‌های خود اداره می‌شوند.

* آیا این سیستم درست است؟

در هر صورت این سیستم راه افتاده و همین سیستم کار را جلو می‌برد. به طور مثال یک نفر نمی‌تواند بگوید مجمع را قبول ندارم یا آن را ندید بگیرد. برای همین اصلاح اساسنامه هم باید مجمع حرف اول و آخر را بزند و تصمیم‌گیری کند. در مجموع تصمیم‌گیری‌های کلان به عهده مجمع بوده که همین مجمع از ارکان فوتبال تشکیل می‌شود.

* پس از اینکه اجازه حضور در انتخابات را پیدا نکردید، گفته بودید برخی نهادها اجازه ندادند شما بیایید. نمی‌خواهید در این مورد شفاف‌سازی کنید؟

دیگر فکر آن موقع‌ها نیستم. الان این طوری خیلی برایم بهتر شده است و شاید برای فوتبال هم بهتر شود.

* این روزها شایعاتی مبنی بر اختلافات عمیق در هیأت رئیسه به گوش می‌رسد. شما آن را تایید می‌کنید؟

به اختلاف نظر در هیأت رئیسه کاری ندارم چرا که همه قرار نیست یک نظر داشته باشند و نظرات متفاوت است اما تصمیم‌ حاکم بر رای اکثریت است و آن رایی اجرا می‌شود که اکثریت رای می‌دهند. البته اختلاف نظر در هر سیستمی خوب است.

* خوب است اما نه اینکه بر سر انتخاب دبیرکل تنش‌هایی به وجود بیاید.

بحثی نبوده است. اعتقاد دارم وقتی رئیس فدراسیون دبیرکل را پیشنهاد می‌دهد، باید به تصمیم وی احترام گذاشت چون هیأت رئیسه که نمی‌خواهد با دبیرکل کار کند که برای خودش دبیرکل پیشنهاد بدهد.

* گفته می‌شود شما حامی علیرضا اسدی بودید تا دبیرکل بماند.

فرقی نمی‌کند من پشت کسی هستم که رئیس فدراسیون او را تایید می‌کند. زمانی هم که من رئیس بودم وقتی یک نفر را معرفی می‌کردم دوست داشتم هیأت رئیسه او را قبول کند اما الان هم همین است. وقتی تاج یکی را معرفی می‌کند دوست دارد بقیه اعضا هم او را تایید کند. شاید هم تاج نگوید اسدی و کسی دیگر را معرفی کند که باز هم من حمایت می‌کنم.

* در حالی امروز همه ارکان فدراسیون به جز شخص رئیس فدراسیون ممنوع المصاحبه هستند که در زمان شما همین افراد به راحتی صحبت می‌کردند و حرف دلشان را به راحتی می‌زدند.

زمان من هم ایراد می‌گرفتند که چرا فدراسیون سخنگو ندارد. با این حال هفته پیش هیأت رئیسه برگزار و مقرر شد تا یک سخنگو انتخاب شود که فعلا تاج صحبت خواهد کرد و این بهتر هم هست.

* ۲ ماه و نیم از انتخاب تاج گذشته و خبری از انتخاب نایب‌ رئیس دوم نیست. این موضوع موانع قانونی ندارد؟

خیر مشکلی نیست. الان سرپرست حضور دارد و تا مجمع بعدی وقت برای معرفی وجود دارد.

* الان به نظر می‌رسد از مشکلات مربوط به تیم ملی، حق پخش، تبلیغات محیطی، مسائل مالی و غیره راحت شده‌اید.

بله اما اگر کاری از دستم برآید انجام می‌دهم.

* کی‌روش بعد از رفتن شما چند بار با کنایه علیه شما مصاحبه کرده و یک بار هم گفته بود دیگر در جلسات با تاج خبری از شوخی و خنده نیست. توقع این صحبت‌ها را از او داشتید؟

بالاخره سلیقه‌ها متفاوت است.

* از صحبت‌های او ناراحت نشدید؟

کی‌روش کار می‌کند و توقعاتی دارد که می‌خواهد برآورده شود و وقتی این اتفاق نمی‌افتد ناراحت می‌شود. پس باید شرایطی که می‌خواهد را فراهم کنیم.

* الان هم کی‌روش مثل زمان شما به تاج احترام می‌گذارد. گویا او فقط روسا را قبول دارد.

اینطور نیست و من به این موضوع اعتقادی ندارم.

* قرار است برای انتخابات فیفا اقداماتی انجام دهید. قبول دارید اگر عضو هیأت رئیسه فیفا شوید اتفاق بزرگی برای فوتبال ایران رقم می‌خورد؟

سعی می‌کنم هر طوری می‌توانم در این زمینه فعال باشم تا انتخاب شوم. اگر انتخاب شدم سعی می‌کنم برای کشورم و آسیا مفید باشم. اگر هم انتخاب نشدم برای کسی که انتخاب می‌شود آرزوی موفقیت می‌کنم.

با اندکی اضافات و تلخیص بر گرفته از روزنامه آرمان، صفحه 15، تاریخ انتشار: 29 تیر 1395، شماره 3089.

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین