پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۰۹۲۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۳:۲۰
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به ورود دهه هشتادی‌ها به دانشگاه‌ها از مهر ماه سال جاری، اظهار کرد: این 18 ساله‌ها ظرفیت‌های فرهنگی متنوع و خواسته‌های فرهنگی متفاوتی دارند و هر کدام دارای سبک زندگی اجتماعی منحصر به فرد و متفاوتی هستند؛ توجه به این نسل بسیار مهم است و باید به خواسته‌ها و نیازهای فرهنگی آنها توجه کنیم.

شعارسال: حجت الاسلام والمسلمین سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در حاشیه جلسه ستاد هماهنگی و راهبری اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور که با حضور معاون اول رئیس جمهوری برگزار شد، اظهار کرد: دومین جلسه ستاد مهندسی فرهنگی امروز با حضور اعضای این ستاد در ساختمان ریاست جمهوری برگزار گردید.

وی خاطرنشان کرد: در آغاز جلسه امروز گزارش پیمایش‌های انجام شده در خصوص وضعیت فرهنگی کشور بر اساس حوزه‌های سیزده‌گانه برنامه‌های کلان فرهنگی کشور مبتنی بر سند مهندسی فرهنگی ارائه شد و اعضا با توجه دقیقی آمار ارائه شده را بررسی و درباره آنها اظهار نظر کردند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: جمع بندی که در جلسه امروز وجود داشت، موضوع داشتن شاخص‌های قطعی در حوزه فرهنگی بود؛ متاسفانه یک معیار و شاخص قطعی که مورد اذعان همه مسئولان فرهنگی کشور و مبتنی بر یک سند ملی باشد، نداریم. در حوزه فرهنگ لازم است که ما به یک شاخص و معیار برسیم و سند مهندسی فرهنگی این شاخص و معیار را تدوین کرده است که امیدواریم در جلسات بعدی بتوانیم شاخص‌های آن را تصویب کنیم.

عاملی گفت: ارزش این شاخص‌ها به آن است که به صورت سالیانه یا هر شش ماه یکبار رصد فرهنگی انجام شود و نیازها و اولویت‌های فرهنگی جامعه مورد بررسی قرار بگیرد. شناخت جامعه محور هر نوع تصمیم گیری است؛ چرا که مردم ذی‌نفع حوزه فرهنگ هستند.

وی خاطرنشان کرد: موضوع تشکیل کمیته تلفیق دستورکار دیگر جلسه امروز ستاد هماهنگی و راهبری اجرای نقشه مهندسی کشور بود؛ بر اساس این مصوبه قرار شد در حوزه فرهنگ مبتنی بر سند مهندسی فرهنگی، کمیته‌ای متشکل از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه کشور و همچنین نهاد ذی‌نفعی که قرار است در جلسات درباره آن صحبت شود، به ریاست دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شود؛ این کمیته تلفیق مسئولیت تدوین برنامه‌های پنج ساله فرهنگی کشور را مبتنی بر سند پنج ساله توسعه فرهنگی، سیاسی و اقتصادی کشور بر عهده دارد؛ بسیار مهم است که این نگاه یکپارچه در حوزه فرهنگ در یک کمیته ملی ایجاد شود و اولویت‌های فرهنگی مبتنی بر پیمایش‌های اجتماعی تشخیص داده شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر لزوم تقسیم کار ملی در حوزه فرهنگ اظهار کرد: اگرچه ذی‌نفعان حوزه فرهنگ اعم از مردم، انجمن‌های مردم نهاد و سازمان‌ها و نهادهای مسئول در حوزه فرهنگ دیدگاه‌هایی دارند که همگی احصا می‌شود، اما کمیته تلفیق مسئولیت تلفیق نهایی را بر عهده خواهد داشت؛ این کمیسیون هم برنامه‌های پنج ساله را تدوین می‌کند و هم مسئولیت تدوین برنامه‌های سالیانه را بر عهده خواهد داشت.

عاملی گفت: تعیین یک معاون برای اجرایی سازی سند مهندسی فرهنگی در دستگاه‌های فرهنگی کشور از دیگر موارد مطرح شده در جلسه دوم ستاد هماهنگی و راهبری اجرای سند نقشه مهندسی فرهنگی کشور بود. بر اساس این مصوبه دستگاه‌های فرهنگی کشور که عضو شورای ستاد مهندسی فرهنگی هستند، باید برای اجرایی سازی سند مهندسی فرهنگی یک معاون انتخاب کنند و این معاون باید به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی شود.

وی خاطرنشان کرد: از جمله دیگر مباحثی که در جلسه امروز مورد توجه قرار گرفت گروه نسل جوان بود؛ امسال نسلی وارد دانشگاه‌ها می‌شود که متولد سال 1380 هستند. این 18 ساله‌ها ظرفیت‌های فرهنگی متنوع و خواسته‌های فرهنگی متفاوتی دارند و هر کدام دارای سبک زندگی اجتماعی منحصر به فرد و متفاوتی هستند؛ توجه به این نسل بسیار مهم است و باید به خواسته‌ها و نیازهای فرهنگی آنها توجه کنیم. در این زمینه نیاز داریم تا پیمایش‌های اجتماعی خود را ناظر بر گروه‌های خاص انجام دهیم؛ بر اساس مصوبه جلسه امروز توجه به این گروه سنی در محور مطالعات قرار خواهد گرفت.

 دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به انجام پژوهش‌های مختلف در خصوص مرجعیت رسانه‌ها در کشور اظهار کرد: بر اساس پیمایش‌های انجام شده، همچنان رسانه مرجع و مورد اعتماد در کشور صدا و سیما است. صدا و سیما هم در خبر بالاترین درصد اعتماد را در مقایسه با رسانه‌های اجتماعی بر عهده دارد. بر اساس پیمایش‌های انجام شده اعتماد به رسانه‌های اجتماعی 11 درصد است که این عدم اعتماد به دلیل اخبار ساختگی است که این رسانه‌ها تولید می‌کند.

عاملی ادامه داد: اعتماد به رسانه‌های خارج از کشور همچنان سطح بسیار پایینی دارد. صدا و سیما هم به اعتبار اخبارش و هم اعتبار تماشای رسانه‌ها، بر اساس پیمایش‌های انجام شده 80 درصد از اعضای جامعه اعلام کرده‌اند که صدا و سیما را به عنوان رسانه اصلی جهت مراجعه انتخاب می‌کنند. حتی بعضی از برنامه‌های صدا و سیما دارای مشارکت 90 درصدی اعضای جامعه هستند.

وی با بیان اینکه «آمارهای حاصل از پیمایش‌های علمی برخی نگرانی‌ها را نشان می‌دهد»، خاطرنشان کرد: از جمله نگرانی‌ها این است که شیب مسئله و دغدغه اصلی مردم در حوزه اقتصاد همچنان رو به افزایش است و اقتصاد همچنان مسئله اصلی مردم در جامعه محسوب می‌شود. ما نیز در حوزه فرهنگی نیاز داریم و باید به اقتصاد توجه کنیم و امیدوارم مطالعات اجتماعی مبنای هر نوع تصمیم سازی فرهنگی و اجتماعی ما قرار بگیرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره علت گرایش مردم به صدا و سیما اظهار کرد: ما امروزه مقداری با گمانه زنی‌های مختلف در حوزه مسائل اجتماعی روبرو هستیم؛ مثلا آماری منتشر می‌شود که بر اساس آن گفته می‌شود درصد بالایی از مردم تجربه فساد دارند، اما وقتی سراغ آمار دارای اعتبار می‌رویم، می‌بینیم که 11 درصد تصریح کرده‌اند که تجربه فساد داشته‌اند؛ یعنی یا از آنها درخواست رشوه شده یا موارد دیگری اتفاق افتاده است. در این خصوص میان اینکه آمار واقعی 11 درصد است و آنچه مطرح می‌شود که بیش از 70 درصد مردم تجربه مواجهه با فساد را داشته‌اند، تفاوت بسیاری وجود دارد؛ به نظر من درباره رسانه ملی نیز برخی بیشتر احساس اجتماعی را به عنوان گمانه زنی‌های خود مطرح می‌کنند.

وی ادامه داد: گرایشات سیاسی گاهی اوقات در این گمانه زنی‌ها تاثیر دارد.

حجت الاسلام والمسلمین عاملی در ادامه صحبت‌های خود در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چقدر در تدوین نقشه فرهنگی کشور موضوع پیوست فرهنگی در اولویت قرار دارد، گفت: بر اساس مصوبه‌ی نخستین جلسه ستاد هماهنگی و راهبری اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور که 29 تیر ماه برگزار شد، قرار است سازمان برنامه و بودجه گزارشی تهیه کند و بگوید که در خصوص پیوست فرهنگی چه اقداماتی انجام داده است؛ ما منتظر هستیم تا این سازمان گزارش مربوطه را ارائه دهد.

وی تاکید کرد: امروز فرهنگ زمینه اصلی امور اجتماعی کشور است و ما با یک فرهنگ مرکزی مواجه هستیم. دوره سیاست مرکزی و حتی اقتصاد مرکزی سپری شده است و امروز فرهنگ متغیر زمینه است. هر اقدامی که می‌خواهد در کشور صورت بگیرد باید نگاهش به فرهنگ باشد؛ امیدوارم امروز که ستاد هماهنگی و راهبری اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور در حال عملیاتی کردن مسیر اجرای مصوبات برنامه‌های فرهنگی کشور را دنبال می‌کند، زمینه اجرایی شدن پیوست فرهنگی نیز فراهم شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره علت تاخیر در تعیین شاخص‌های عرصه فرهنگ در کشور اظهار کرد: واقعیت آن است که عموماً مسائل روز برای دولت‌مردان در محور قرار دارد و دائماً این مسائل اقتصادی هستند که اولویت‌های کشور را در شامل می‌شوند. در همین راستا حوزه فرهنگ به دلیل آنکه برای برخی از مسئولان کشور ملموس نیست، کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

عاملی تاکید کرد: به نظر من گمانه زنی‌هایی که راجع به صدا و سیما وجود دارد، در حوزه فرهنگ نیز قابل مشاهده است و مقداری اقدامات انجام شده در این حوزه نادیده گرفته می‌شود، گرچه با وضعیت مطلوب نیز مقداری فاصله داریم کما اینکه مقام معظم رهبری به درستی فرموده‌اند که ما با عدالت اجتماعی فاصله داریم؛ ما مسیری را طی کرده‌ایم و به فرمایش رهبری از انقلاب اسلامی و تغییر نظام شاهنشاهی آغاز کرده‌ایم، نظام اسلامی بر اساس قانون اساسی آغاز به کار کرده و دولت تشکیل شده است اما همچنان دو هدف در مسیرمان وجود دارد که باید به آنها دست یابیم؛ نخستین هدف تحقق دولت اسلامی و دیگری دستیابی به تمدن اسلامی است؛ نشانه‌های حرکت ما به سمت تحقق این اهداف است.

وی ادامه داد: من از گام دومی که مقام معظم رهبری به آن اشاره کردند این درس را می‌آموزم که به یافته‌های خود بیشتر تمرکز کنیم تا اینکه بخواهیم به نداشته‌های خود توجه کنیم؛ ما نداشته‌های زیادی داریم و حسرت آن را می‌خوریم که ای کاش شرایط به این صورت که امروز وجود دارد نبود اما امروز باید رویکردمان آن باشد که شرایط را خودمان بسازیم.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار:11شهریور1398 ، کدخبر: 98061106107: www.isna.ir


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
0
0
کاملا نحوه برخورد با متولدین دهه 80 باید متفاوت باشد نوجوانان این دهه بسیار فعال و پرانرژی می باشند
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین