پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۳۱۲۷
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۲
استاد حوزه علمیه گفت: خطبایی که به منبر می روند به خصوص در تریبون‌ها و منبرهای عمومی باید رعایت اصول و مسائل را کنند. رئیس دولت و نمایندگان مجلس منتخب ملت هستند و فراموش نکنیم که مقابله با منتخب ملت، مقابله با ملت تلقی می شود. آیت الله محسن غرویان در گفت وگو با جماران ، در واکنش به اظهارات اخیر حجت الاسلام و المسلمین پناهیان در پیش خطبه های نماز جمعه تهران، گفت: امام خمینی(ره) فرمودند که مجلس در راس همه امور است. این طور صحبت کردن با نمایندگان به نظر من خلاف نظر امام است. به هر حال مجلسی‌ها نمایندگان ملت هستند و باید با حفظ ادب و احترام درباره آنها سخن گفت.

شعار سال: یک استاد حوزه علمیه به برخی سخنان اخیر علیه دولت و مجلس از سوی یک خطیب مشهور پاسخ داد.

آیت الله محسن غرویان در گفت وگو با جماران ، در واکنش به اظهارات اخیر حجت الاسلام و المسلمین پناهیان در پیش خطبه های نماز جمعه تهران، گفت: امام خمینی(ره) فرمودند که مجلس در راس همه امور است. این طور صحبت کردن با نمایندگان به نظر من خلاف نظر امام است. به هر حال مجلسی‌ها نمایندگان ملت هستند و باید با حفظ ادب و احترام درباره آنها سخن گفت.

وی افزود: این گونه تعبیرات تند برخی سخنران ها با دیدگاه حضرت امام نسبت به مجلس سازگاری ندارد. نکته دیگر اینکه علما باید در ادبیات شان رعایت اخلاق و نزاکت را داشته باشند. تعابیری نظیر «لعنت» و «غلط کردن» و ...اصلا با اخلاقیات اسلامی سازگاری ندارند و تعابیر درستی نیستند. دین را به این صورت جلوه دادن برخلاف اخلاقیات دینی است. زیرا پیامبر اسلام(ص) هم فرمودند که من برای مکارم اخلاقی مبعوث شدم.

این استاد حوزه علمیه داد: نکته دیگر اینکه عالمانی که به منبر می روند نباید احساس کنند که می توانند هرگونه قضاوتی نسبت به مردم و حقوق شهروندان کنند. نظام ما نظام پارلمانی است و قوانین و مقررات باید با تصویب مجلس باشند نه اینکه یک نفر خود را حق مطلق بپندارد و طوری از سر غرور و کبر و استکبار حرف بزند که انگار برای مردم و رای و نظر آنها ارزشی قائل نیست. کشور قانون دارد و باید این قانون و مقررات رعایت شود.

وی بیان کرد: خطبایی که به منبر می روند به خصوص در تریبون‌ها و منبرهای عمومی باید رعایت اصول و مسائل را کنند. رئیس دولت و نمایندگان مجلس منتخب ملت هستند و فراموش نکنیم که مقابله با منتخب ملت، مقابله با ملت تلقی می شود. نمازجمعه نیز نمازی عبادی-سیاسی است که باید پایگاه ملت باشد و وحدت زمانی محقق می شود که سخنران‌ها سخنرانی های جناحی نکنند بلکه تنها مسائل کلی سیاسی را مطرح کرده و به رای و نظر مردم احترام بگذارند و اجازه دهند مردم خودشان انتخاب کنند. دیکته کردن بعضی مطالب از تریبون های نمازجمعه بیش از آنکه وحدت آفرین باشد تفرقه افکن است و باید از آن پرهیز شود.

غرویان با بیان خاطره ای از آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: من نیز یک بار سخنران پیش از خطبه نمازجمعه تهران بودم و بحثم هم راجع به ولایت فقیه و دیدگاه های حضرت امام بود. آن زمان تفکراتی داشتم که به نوعی متأثر از مجموعه خاصی بود که از لحاظ فکری به آن تعلق داشتم و به رأی مردم بی اعتنا بودم. آن سخنرانی را انجام دادم و وقتی از پشت تریبون پایین رفتم دیدم مرحوم آیت الله هاشمی(ره) نشسته اند و مشغول خوردن چای هستند و یک سیب زمینی آب پز نیز در ظرفی مقابل ایشان است. بعد از سلام و احوال پرسی با ایشان، آیت الله گفتند «من در راه از طریق رادیو سخنرانی شما را راجع به ولایت فقیه و دیدگاه حضرت امام گوش می کردم، همه حرف هایی که زدید خوب بود اما لحن‌تان نسبت به مردم لحن تندی بود و گفتند اینکه رای مردم پشیزی ارزش ندارد، خلاف مشی امام خمینی(ره) است. امام همیشه با مردم و کنار مردم بودند و خودشان را خادم مردم می دیدند و به رای و نظر مردم احترام می گذاشتند».

وی ادامه داد: آیت الله هاشمی گفتند «نظر من این است که لحن سخن شما تند است و باید عوض شود. من در آن مقطع از ایشان تشکر کردم و نمی دانم چگونه شد که کلام ایشان همچون کلامی سحرآمیز در من اثر کرد». بعد ایشان فرمود می خواهد تاریخ انقلاب را در خطبه ها بازگو کند. چون آن زمان در ایام 14 الی 15 خرداد بود، بسیار زیبا تحلیل کردند که امام هیچگاه خودشان را از مردم جدا نمی دانست و از موضع استکبار و تکبر و غرور سخن نمی گفت و در کنار ملت بود و می گفت ملت هستند که صاحبان اصلی کشور و نظام هستند.

غرویان ادامه داد: فرمایش آیت الله هاشمی در من بسیار اثر کرد و وقتی درست فکر کردم دیدم که حرف ایشان بسیار به جا و صحیح است و ما نباید خود را از ملت و نمایندگان ملت جدا بدانیم و فکر کنیم تافته جدابافته هستیم.

غرویان با بیان اینکه آیت الله هاشمی خود را حق محض نمی دانست، گفت: این گونه نبود که آیت الله هاشمی خودمحور باشد و تشخیص خود را بالاتر از تشخیص همه بداند. ایشان معتقد بودند که دیدگاه های مختلفی وجود دارد و بسیاری بحث ها را باید با احترام نسبت به سایر آراء مطرح کنیم و نهایتا به شکل مشورت، گفت و گو و مشاوره رای گیری کرده و رای اکثریت را در مسائل مختلف سیاسی و اجتماعی ملاک قرار دهیم. آیت الله هاشمی استبداد رای نداشت. بلکه به آراء علمای دیگر، دانشگاهیان و حوزویان احترام می گذاشت. نظر ایشان بر گفت و گو و انتخاب بهترین نظر از میان مشورت هایی بود که انجام می داد.

وی افزود: آیت الله هاشمی همین مشی را در نمازجمعه ادامه داد. از این رو تحلیل های ایشان بسیار هم جذابیت داشت و اکثر مسئولین در صورتی که در نماز جمعه حضور نداشتند خود را شب ها به تلویزیون می رساندند تا خطبه های نمازجمعه ایشان را گوش کنند و مسائل کشور را از زبان ایشان بشنوند. همین مشی باید در نمازجمعه های ما ادامه پیدا می کرد که متاسفانه نکرد.

غرویان با اشاره به اینکه دوقطبی سازی ها با استفاده از تریبون نمازجمعه تازگی ندارد، گفت: حملات و انتقادها از چندین سال قبل بوده، هست و خواهد بود. به هر حال فضای سیاست فضای همین اختلاف نظرهاست. اما مشکل اینجاست کسانی که از دوقطبی سازی ها انتقاد می کنند خودشان عملا با همین حرف هایشان اختلاف افکنی و دوقطبی سازی می کنند. این بسیار تعجب آور است. روحیات و اندیشه های افراد نشان می دهد که چه کسانی دنبال شور و مشورت و انسجام ملی هستند و چه کسانی به شدت جناحی و حزبی بحث می کنند.

وی در پایان با اشاره به صحبت های اخیر پناهیان در نمازجمعه تهران گفت: این صحبت ها برخلاف انتقادی است که ایشان مطرح کرده و واکنش های مردم نسبت به این اظهارات موید همین مساله است. اکثریت افکار عمومی معتقدند که این صحبت ها بر خلاف وحدت است. جامعه ما دارای افکار متنوع و کثیرالاضلاع است. به هر حال نمایندگان مردم در مجلس و رییس جمهور با انتخابات روی کار آمدند. انتخاباتی که مورد تایید رهبری نیز قرار گرفته و وجهی ندارد که ما با منتخبان ملت چنین برخورد کنیم. این روش بر خلاف منویات رهبری و در تضاد با رویه طبیعی و قانونی کشور است و تبعات خوبی برای روحانیت نخواهد داشت.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری انتخاب ، تاریخ انتشار 23 شهریور 98، کد خبر: 501071، www.entekhab.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۴
0
0
مگه جقدر درگیر شدن؟
ناشناس
Germany
۱۷:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۴
0
0
دعوا روی منافع است جناب غرویان . شاید نشه کنار کشید؟
ناشناس
United States
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۴
0
1
ایجاد نظام ها و سامانه های دو قطبی، اثرگذار بر افزایش مشارکت های اجتماعی در حوزه سیاسته. جای نگرانی نداره
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۴
0
0
جناح راست گویا داره میدان دارهایی را وارد میدان می کنه تا با توپخانه،عقبه چپ را بزنند و در انتخابات بدی، میدان به راحتی فتح بشه. اما در اشتباه هستند. در دور بعدی، جریان راست معتدل باید وارد میدان بشه. مردم از چپ و راست تندرو دل خوشی ندارند
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین