پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۳۴۱۵
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۲:۰۲
درست همزمان با بحرانی شدن "خلیج گرگان" و دقیقا در روزهایی که مسوولان گلستان، همه دم از حل بحران خلیج می زنند برخی مدیران و معاونان استانداری، با فشار بر تشکیلات محیط زیست در صدد ادامه ساخت جاده در قلب "خلیج گرگان" و "تالاب بین المللی میانکاله" هستند.

شعارسال:   به دنبال مناقشه های رخ داده در حاشیه احداث جاده غیرقانونی در قلب "تالاب بین المللی میانکاله" و توقف این جاده و فشار مضاعف بخشی از استانداری گلستان بر مجموعه حفاظت محیط زیست استان، شبکه تشکل های محیط زیست ومنابع طبیعی استان با ارسال نامه ای خطاب به هادی حق شناس استاندار گلستان از او درخواست کردند تا به‌عنوان فردی مدبر در دولت تدبیر و امید، نسبت به پژوهش‌های انجام‌شده در این‌باره و موارد قانونی پُرشمار مانند "قانون برنامه ششم توسعه کشور"، "قانون حفاظت، احیا ومدیریت تالاب‌های کشور" و "آیین‌نامه جلوگیری از تخریب و آلودگی غیرقابل جبران تالاب‌ها" و پیش از آنکه دستگاه‌های نظارتی عالی به این طرح ورود کنند، نسبت به صدور دستور قاطعانه درباره جلوگیری از ادامه این جاده اقدام کند.

در این نامه که صبح امروز تحویل استانداری گلستان شد با تاکید بر بحرانی شدن وضعیت خلیج گرگان در صورت ساخت جاده و با اشاره به اینکه سازمان همیاری شهرداری های استان، خلاف همه تفاهم ‌نامه ‌های پیشین و به بهانه ایجاد "سایت پشتیبان" زیرساخت‌های لازم طرح، یک جاده ساحلی و اسکله در داخل خلیج گرگان به درازای حدود 1 هزار و پهنای 20 متر ساخته که با تخریب گسترده پوشش گیاهی همراه بوده ایجاد کرده از استاندار به عنوان عالی ترین نماینده دولت در استان خواستند که با توجه به بحرانی تر شدن وضعیت خلیج گرگان با ساخت جاده و بروز بحران های امنیتی-سیاسی در سطح منطقه و امنیت ملی، به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشد.

متن کامل نامه شبکه تشکل های محیط زیستی و منابع طبیعی کشور در ادامه می آید.

جناب آقای حق‌شناس استاندار محترم گلستان

با درود و احترام

هما‌ن گونه که مستحضر هستید منطقه "خلیج گرگان و شبه‌جزیره میانکاله" به ‌دلیل اهمیت بسیار زیاد بوم‌شناختی، اقتصادی و اجتماعی آن، از حدود یک دهه قبل از انقلاب به این‌ سو، در فهرست مناطق حفاظت شده کشور قرار گرفت؛ سپس عناوین دیگری تحت عنوان "تالاب بین المللی" وهمچنین "ذخیره گاه زیستکره" در فهرست ملی و جهانی قرار داده شد و به ‌عنوان "پناهگاه حیات ‌وحش" سازمان حفاظت محیط ‌زیست ، ذخیره‌ گاه زیستکره جهانی یونسکو و تالاب بین‌المللی در کنوانسیون جهانی تالاب‌ها (رامسر) به ثبت رسید.

در سال 1393 یک تفاهم‌ نامه بین "سازمان حفاظت محیط ‌زیست" و "سازمان گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی" درباره طرح ایجاد و توسعه طبیعت‌گردی در جزیره آشوراده (به‌عنوان شرقی‌ترین بخش میانکاله) به امضا رسید. پس از آن، سازمان همیاری‌ شهرداری ‌های استان گلستان به‌عنوان کارفرمای این طرح و به نمایندگی از استانداری گلستان، مطالعات مربوطه را به سازمان حفاظت محیط زیست ارائه کرد که آن سازمان در نامه شماره 48181/300/97 تاریخ 04/12/1397 مجوز اجرای طرح در 22 هکتار از جزیره آشوراده را صادر و نظارت بر پروژه را به اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان تفویض کرد.

این مجموعه یکی از نادرترین مناطق کشور از دیدگاه محیط زیست است که هرگونه دخل و تصرف و دستکاری در طبیعت بدون مطالعات جامع و ارزیابی های صحیح، مخاطراتی را برای زیستمندان و جوامع بومی و محلی در بر خواهد داشت. اخیرا مشاهده شده که فعالیت جاده سازی بین ساحل بندرترکمن و شبه جزیره آشوراده در مرحله اقدام قرارگرفته که این عمل سرانجام به نابودی "خلیج گرگان" ختم خواهد شد.

متاسفانه خلاف همه تفاهم ‌نامه ‌های پیشین، سازمان همیاری به بهانه ایجاد "سایت پشتیبان" زیرساخت‌های لازم طرح، یک جاده ساحلی و اسکله در داخل خلیج گرگان به درازای حدود 1 هزار و پهنای 20 متر ساخته که با تخریب گسترده پوشش گیاهی همراه بوده است و ادامه آن می‌تواند باعث گرفتگی همیشگی دهانه خلیج گرگان شود. همان‌طور که جناب‌عالی به‌خوبی آگاهید و بارها نیز در صحبت‌های خود به آن اشاره داشته‌اید، خلیج گرگان با بحران‌های جدی روبروست که در صورت بی‌توجهی به آن، در آینده بسیار نزدیک نه تنها مشکلات محیطی فراوانی را برای استان ایجاد خواهد کرد، بلکه امنیت سیاسی منطقه و کشور را به خطر خواهد انداخت . روشن است که شما به‌عنوان عالی‌ترین نماینده دولت محترم در استان و در راستای بحث امنیت ملی، خواهان پدید آمدن چنین مشکلاتی نیستید و نخواهید بود.

از این‌رو، از جناب‌عالی به‌عنوان فردی مدبر در دولت تدبیر و امید، می‌خواهیم که با توجه به آگاهی شخصی نسبت به پژوهش‌های انجام‌شده در این‌باره و نیز موارد قانونی پُرشمار مانند "قانون برنامه ششم توسعه کشور"، "قانون حفاظت، احیا ومدیریت تالاب‌های کشور" (مصوب 30/02/1396) و "آیین‌نامه جلوگیری از تخریب و آلودگی غیرقابل جبران تالاب‌ها" (مصوب 27/11/1397) و پیش از آن‌که دستگاه‌های نظارتی عالی به این طرح ورود کنند، نسبت به صدور دستور قاطعانه درباره جلوگیری از ادامه این جاده اقدام فرمایید.

روشن است که تاکید، پی‌گیری و دلسوزی جناب‌عالی در زمینه حفاظت از محیط زیست و حرکت در چارچوب توسعه پایدار استان - که در نشست مشترک با فعالان محیط زیست گلستان بر آن صحه گذاشتید- می‌تواند امید جدیدی بر اندیشه پایدار و متعهدانه در این سرزمین باشد و پشتیبانی مردم و سازمان‌های مردم‌نهاد را به دنبال خواهد داشت .

محمد رضا پاداش دبیر شبکه سمن های محیط زیستی ومنابع طبیعی استان گلستان

رونوشت :

- جناب آقای سلیمانی معاونت محترم دادستان استان جهت اطلاع و اقدامات مقتضی

- جناب دکتر کنعانی مدیرکل محترم حفاظت محیط زیست استان جهت اطلاع و اقدامات مقتضی

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت اسکان نیوز، تاریخ انتشار: 24شهریور1398 ، کدخبر: 22648: www.eskannews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین