پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۴۹۰۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۷
فرماندار ارومیه اعلام کرد: میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان دستور توقف موقت ساخت و ساز در مجاورت کلیسای «مارسرگیز» این شهرستان را صادر کرد.

شعار سال: علیرضا ملامحمدی زاده در خصوص انتشار خبری در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر «ساخت‌وساز غیرمجاز در مجاور یک کلیسای تاریخی» در ارومیه گفت: میراث فرهنگی استان دستور توقف موقت آن را در مجاورت کلیسای «مارسرگیز» صادر کرده است.

وی ادامه داد: اداره‌کل میراث‌فرهنگی با وجود امضای صورت جلسه نبود منع قانونی برای احداث این ساختمان در ۲۶ شهریور سال جاری، دیروز خواستار توقف عملیات و رسیدگی کارشناسان رسمی دادگستری شد.

محمدی زاده افزود: برخی از شبکه‌های اجتماعی این ساخت‌وساز را غیرمجاز عنوان کردند اما طبق بررسی‌های انجام شده ساختمان مذکور دارای سند و پروانه ساختمانی است و نمی‌توان از آن به عنوان ساخت‌وساز غیرمجاز یاد کرد.

وی با بیان اینکه روستای «سیر» ارومیه که کلیسای «مارسرگیز» در آن واقع است کمتر از ۲۰ خانوار جمعیت دارد، افزود: در روستاهای زیر ۲۰ خانوار طرح هادی اجرا نمی‌شود و بنیاد مسکن و میراث فرهنگی نسبت استعلام برای ساخت‌وساز اقدام می‌کنند.

فرماندار ارومیه خاطرنشان کرد: البته در برخی از مناطق خاص می‌توان طی مصوبه کمیته برنامه‌ریزی نیز در روستاهای کمتر از ۲۰ خانوار طرح هادی را اجرا کرد ولی این روند کمی زمانبر خواهد بود.

وی با اشاره به حساسیت‌های ایجاد شده در شبکه‌های اجتماعی در رابطه با ساخت یک ساختمان مسکونی در مجاور کلیسای «مارسرگیز» در ارومیه گفت: با پیگیری‌های استاندار آذربایجان غربی، شخصا به همراه سرپرست امور عمرانی استانداری و مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی در محل حضور یافتیم تا موضوع را بررسی کنیم.

فرماندار ارومیه اضافه کرد: در مجوز اولیه اداره‌کل میراث به سقف محدودیت ارتفاع این ساختمان توجهی نشده بود که با پیگیری‌های انجام شده، اداره‌کل میراث فرهنگی نسبت به اصلاح مجوز خود اقدام کرد و میزان ارتفاع حداکثری این ساختمان را مشخص کرد.

وی با بیان اینکه نباید ارتفاع این ساختمان از ارتفاع کلیسا بیشتر باشد، گفت: هم‌اکنون ارتفاع این ساختمان ۵.۵۸ متر گزارش شده که مجوز قانونی نهایی برای آن تا ارتفاع ۶ متر صادر شده است و ۴۲ سانتی‌متر تا ارتفاع نهایی فاصله دارد.

محمدی زاده بیان کرد: بخشداری پیش‌تر دستور توقف موقت این ساخت‌وساز را صادر کرد ولی به دلیل نبود هیچ منع قانونی و پیگیری قضایی مالک ساختمان، احداث این ساختمان در مجاورت کلیسای روستای «سیر» دوباره از سر گرفته شده بود.

فرماندار ارومیه با تاکید بر اینکه به اداره‌کل میراث فرهنگی استان اعلام شده تا از صدور هرگونه مجوز ساخت‌وساز دیگر در این منطقه گردشگری خودداری کند، افزود: با یک برنامه‌ریزی کارشناسانه در تلاش برای بهبود وضعیت منطقه هستیم.

کلیسای تاریخی «مارسرگیز» مربوط به دوره ساسانیان است که در روستای «سیر» ارومیه واقع است و در سال ۱۳۵۴ شمسی به عنوان یکی از آثار ملی کشور به ثبت رسید.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا ، تاریخ انتشار 1 مهر 98، کد خبر: 901866، www.borna.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۷
0
0
این ساخت و سازها باعث نابودی کلیسا میشه حتما و تخریب میکنه یک اثار تاریخی رو یک اثر رو چرا قدرت درک وادراکمون پایین اومده
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
0
0
با این وضعیت فقط به آثار تاریخی مون داریم لطمه میزنیم و تخریب میکنیم همین متاسفانه هیچ ارزشی برای آثار ارزشمند تاریخی مون قائل نیستیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین