پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۵۱۸۹
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۹
با گسترش و توسعه شهرها و همچنین افزایش سطح کیفیت زندگی مردم، مصرف فراورده‌های تولیدی موجب تولید حجم انبوهی از زباله در شهرها شده است و از معضـلات مهـم شهرنشـینی افزایش تولید زبالـه اسـت و چالش های جمع آوری پسماندهای شـهری است که به دنبال خود پیامدهایی چون زبالـه گردی دارد.
شعار سال:بی گمان همه ما تصویر افرادی که تا کمر در سطل زباله ها خم می شوند تا چیز به درد به خوری از میان آشغال‌ها پیدا کنند را دیده ایم، پدیده ای که این روزها رو به گسترش است و در صورت بی‌توجهی می‌تواند به بحران تبدیل شود.

با گسترش و توسعه شهرها و همچنین افزایش سطح کیفیت زندگی مردم، مصرف فراورده‌های تولیدی موجب تولید حجم انبوهی از زباله در شهرها شده است و از معضـلات مهـم شهرنشـینی افزایش تولید زبالـه اسـت و چالش های جمع آوری پسماندهای شـهری است که به دنبال خود پیامدهایی چون زبالـه گردی دارد.

کلانشهر تبریز هر چند به عنوان یکی از شهرهای تمیز کشور به شمار می رود و مدیریت شهری سعی فراوانی در جمع آوری و تخلیه به موقع و چندباره سطل های زباله طی شبانه روز دارد، اما به نظر می رسد حریف زباله گردها که هر روز رو به افزایش هستند نمی شود.

شاید بر همین اساس فرمانداری تبریز کمیته ای به منظور بررسی این معضل زیست محیطی شهری تشکیل داده است تا چرایی و راهکار مقابله با آن را واکاوی کند.  

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان شرقی با اشاره به ظهور و گسترش پدیده زباله‌گردی در تبریز و برخی از شهرهای استان، این موضوع را چالشی برای مدیریت شهری و بهداشت محیط عنوان کرد و توجه جدی دستگاه‌های مسئول نسبت به مدیریت بهینه این پدیده را خواستار شد.

بدر شکوهی اظهار داشت: گزارش‌ها نشان می‌دهد که افزایش جمعیت، مهاجرت از روستاها به حاشیه شهرها، مشکلات اقتصادی و افزایش قیمت پسماندهای قابل بازیافت عامل ظهور و گسترش این پدیده است.

وی تأکید کرد: لازم است برای هر یک از ابعاد این پدیده، برنامه عملیاتی ارائه شود تا در کارگروه فرهنگی و اجتماعی استان مورد بحث قرار گرفته و وظایف دستگاه‌ها مشخص شود.

شکوهی همچنین عواقب و تبعات نامناسب در حوزه بهداشتی شهرها را از دیگر مشکلات گسترش این پدیده بیان کرد و گفت: برای جلوگیری از انتشار مجدد آلودگی‌های ناشی از پسماندها به منازل و سکونت‌گاه‌های حاشیه‌نشین باید تدبیر شود که در این حوزه نیاز به همکاری جدی متولیان بهداشت محیط با شهرداری‌هاست.

سعید نیکوخصلت، عضو شورای اسلامی شهر تبریز هم در این جلسه با اشاره به تجربیات کشورهای توسعه‌یافته در مدیریت پسماندها، توجه جدی به فرهنگ‌سازی در جهت کاهش تولید زباله را خواستار شد و بر آمادگی شورای شهر و شهرداری تبریز برای اجرای راهکارهای مدیریت پدیده زباله‌گردی تاکید کرد.

مدیرکل سلامت و امور اجتماعی شهرداری تبریز هم با بیان اینکه پیشرفت‌های شگرف دنیای جدید در عرصه فناوری و تولید، نظام اجتماعی را از نظر قشربندی دچار تحولات زیادی کرده است، گفت:نظام اجتماعی ایران در دهه‌های اخیر دچار دگرگونی شده و شاهد ظهور آسیب‌های نوپدید و حتی گروه‌های اجتماعی گسترده به‌صورت غیررسمی هستیم که یکی از پدیده‌های دهه‌های اخیر زباله‌گردی یا امرار معاش از طریق جمع‌آوری مواد قابل بازیافت زباله‌ها است.

محمد حسین حسن زاده گفت: امروز زباله‌گردی در کشورهای توسعه یافته به واسطه اجرای برنامه‌های تفکیک در مبدأ کمرنگ شده ولی در ایران به واسطه گرایش به مصرف‌گرایی و سبک زندگی، تنوع طلبی، استفاده غیراصولی از مواد پلاستیکی در همه شئون زندگی سبب تولید زباله و در نهایت کسب درآمد برای عده‌ای از افراد جامعه شده است.

وی اظهار داشت: نکته مهم و اساسی در تولید زباله به سبک زندگی مردم برمی‌گردد و آن هم تفکیک نشدن زباله در مبدأ که نه تنها برنامه فرهنگ‌سازی از سوی سازمان‌های متولی صورت نگرفته بلکه مردم نیز توجهی به این موضوع مهم نداشته و نه تنها آسیب‌های اجتماعی بلکه آسیب‌های زیست محیطی را به‌دنبال دارد.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا،تاریخ انتشار:3مهر 1398،کدخبر:83490042،www.irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین