پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۵۹۲۴
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۱
مدیرعامل سازمان آتش نشانی تهران می گوید زمان دسترسی مردم به خدمات آتش نشانی در تهران، کمتر از میانگین جهانی است و با اقداماتی که اجرا خواهد شد، دسترسی عادلانه و برابر مردم به خدمات آتش نشانی، سریعتر خواهد شد.
شعارسال: مهدی داوری دولت آبادی مدیرعامل سازمان آتش نشانی تهران در روز آتش نشانی در شورای شهر تهران حاضر شد و گزارشی از عملکرد سازمان آتش نشانی تهران به اعضای شورای شهر ارائه کرد.


در حاشیه جلسه شورای شهر تهران، با مدیرعامل سازمان آتش نشانی گفتگویی داشتیم که در پی می خوانید:


برای دسترسی همه جانبه و عادلانه شهروندان تهرانی اینطور عنوان شده است که برخی از شهروندان تهران از جمله در مناطق حاشیه شهر و بافتهای فرسوده و ریزدانه، دسترسی سریع به خدمات آتش نشانی ندارند. برای فراهم کردن زمینه دسترسی عادلانه و برابر همه شهروندان به خدمات آتش نشانی چه اقداماتی انجام شده است؟


فارغ از کیفیت نحوه عملیات آتش نشانی در صحنه که همیشه مورد توجه است، شاخص مهم زمان پاسخگویی داریم. این زمان در دنیا ۶ دقیقه تعریف شده است. یک دقیقه برای اطلاع مردم به سامانه آتش نشانی، یک دقیقه برای تجزیه و تحلیل پیام و اعزام نیرو و خروج نیروها از محل و ۴ دقیقه برای رسیدن نیروها به محل. میانگین پاسخگویی ما در تهران، زمانی برای ۵ دقیقه و ۵۵ ثانیه دارد، یعنی با استانداردهای جهانی همسو است، ولی زمان دسترسی ۵دقیقه و ۵۵ دقیقه، به این مفهوم نیست که در همه نقاط این برابری وجود دارد. در برخی نقاط از تهران، فقط هم در مناطق محروم نیست، مثلا در شمال شهر تهران، چون ترافیک زیاد است، مجبوریم ایستگاه ها را به همدیگر نزدیکتر بسازیم.



یعنی بعد مسافت برای استقرار و جانمایی ایستگاه ها مد نظر نیست؟



ببینید، عرض کردم زمان پاسخگویی برای ما ملاک است. در برخی مناطق تهران که دارای ترافیک کمتری هستیم، می توانیم فاصله ایستگاه ها را بیشتر کنیم چون نیروهای آتش نشانی سریع می توانند به محل سانحه برسند. در برخی مناطق تهران از جمله مناطق مرکزی مانند ۱۲ و ۱۱ تعداد ایستگاه ها بیشتر است، چون هم ترافیک بالاتر است است و هم به خاطر مکانهایی مانند بازار، مخاطرات بیشتر است. این فاکتورها باعث می شود تعداد ایستگاه ها افزایش یابد. نقاط محدودی از شهر وجود دارد که در تلاشیم دسترسی مردم را به آتش نشانی بیشتر کنیم.



چه تعداد به ایستگاه های آتش نشانی تهران برای افزایش برابری شهروندان به دسترسی به خدمات شهری آتش نشانی اضافه خواهد شد؟



در تهران به منظور زمان پاسخگویی مناسب و درخور ۱۳۱ ایستگاه وجود دارد. برنامه های سازمان این است که طی برنامه سوم شهری، ایستگاه ها را به ۱۴۵ باب برساند. ۱۴ ایستگاه را در مرحله تحقیق هستیم تا جانمایی کنیم و تا پایان برنامه سوم، این تعداد ایستگاه اضافه می شود.



مردم چقدر از عملکرد شما راضی اند؟



قضاوت با مردم است ولی آنطور که از مردم بازخورد می گیریم مردم به آتش نشانان لطف دارند و مورد حمایت مردم هستیم. از لحاظ تجهیزات، حمایتهای بسیار خوبی شده است و به ویژه با بودجه خوبی که در اختیار سازمان آتش نشانی شهر تهران قرار گرفته است به سرعت به سمت به روز رسانی تجهیزات پیش می رویم. ما در سال گذشته در خرید تجهیزاتی مانند نرده‌بام، لباسهای عملیاتی، فن ها، انواع پمپهای مختلف و تجهیزات عمومی، تلاش زیادی کردیم. امسال خودروهای سبکتر هم مورد مجهز به تجهیزات اطفایی قرار می گیرند تا با توجه به حجم کوچکتری که دارند بتوانند در بافت فرسوده سریعتر عمل کنند. در استفاده از تکنولوژی های به روز از جمله پهبادها که در مرحله شناسایی به آتش نشانی کمک می کنند ولی هنوز وارد فاز اجرایی و اطفایی نشده اند، همچنین در استفاده از رباتها برنامه هایی را امسال داریم.



برای افزایش ایمنی برابر همه منازل و اماکن مسکونی تهران، آتش نشانی چه برنامه ای را اجرا می کند؟



در پاییز امسال طرحی را شروع خواهیم کرد که «ایمنی خانه به خانه» نام دارد. منظور این نیست که در همه خانه ها را می زنیم و وارد می شویم. بلکه بستر را آماده کرده ایم به خصوص در منازل مسکونی که رفتارهای احتیاط آمیز می تواند باعث ایمنی بیشتر شود. به همین منظور آماده هستیم هر یک از شهروندان که تمایل داشته باشند مشاوره کارشناسی برای پیشگیری از آتش سوزی و ایمنی خانه و منزل شان داشته باشند.



چطور شهروندان برای دریافت این خدمات با شما تماس بگیرند؟



این فضا را از طریق سایت سازمان و کانالهای دیگر اطلاع رسانی اعلام می کنیم. احتمالا در اواخر آبان ماه این طرح را به اجرا می رسانیم. همچنین در آموزش های شهروندی آماده ایم هر مجمتع ساختمانی، کارگاه و هر ساختمان وارد شده و به طور رایگان آموزش دهیم. این آموزشها هیچ هزینه ای ندارد. محتوای آموزشی ویژه هر گروهی را تهیه کرده ایم. مثلا در طرح ۹۹۹ محتوای آموزشی برای کسانی که در برجهای تهران کار می کنند، سکونت یا رفت و آمد دارند اجرا می کنیم و آماده هستیم محتوای آموزشی را ارائه دهیم.



تحریم ها چه مشکلاتی را برای دسترسی آتش نشانی به تجهیزات به روز ایجاد کرده است؟



نه در زمینه به دست آوردن تجهیزات یا به کار بستن آنها هیچ مشکلی نداریم.



برای افزایش ایمنی مترو چه برنامه ای دارید؟



ما بیش از یک سال است جلسات دوره ای مرتب با همه سازمانها از جمله مترو داریم. موضوع ایمنی از اهم موضوعات مترو از خود قطار تا ایستگاه ها تا تونل و قطار ایمنی باید مدنظر باشد. طی برنامه ای دنبال این هستیم معضلات ایمنی در مترو برطرف شود. مترو نیاز به نگهداری دارد و ممکن است فاکتورهای ایمنی در این تاسیسات تغییر کند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری خبرآنلاین ، تاریخ انتشار: 7 مهر 1398 ، کدخبر: 1304845 ، www.khabaronline.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین