پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۲۳۷۰۶۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۶
نایب‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر با اشاره به دوره‌های آموزش طلا و جواهر گفت: این رشتته از مهر شروع به فعالیت می‌کند و تحت نظارت دانشگاه جامع علمی کاربردی قرار دارد که در آن دوره‌ها تک‌درس‌هایی مانند فروشندگی یا سکه‌شناسی نیز وجود دارد.
شعارسال: بخش دوم مصاحبه با مسعود یزدانی، نایب‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر را در ادامه می‌خوانید.

آیا در شرایط تحریم می‌توان از بازار طلا در سطج منطقه و جهان بهره برد؟

امروز مدل‌های اقتصادی به‌سرعت نور تغییر می‌کند. اگر دولتمردان کشور و کسانی که در حوزه صنعت، معدن و تجارت دارند فعالیت می‌کنند یک مقدار به دید مثبت به طلا نگاه کنند، حوزه بسیار خوبی برای حل مشکلات اقتصادی است.

در حال حاضر وقتی‌که می‌خواهیم نفت را بفروشیم با هزار مشکل در هزار جا روبرو هستیم و نمی‌توانیم پولش را بگیریم. می‌توان به‌راحتی از محل صادرات طلا درآمد ارزی داشته باشیم و با همین صادرات مصنوعات طلا پول‌های بلوکه‌شده را، وارد کشور کنیم.

این موضوع یک توافق بین تجار است و در تجارت تجار، تحریم جایی ندارد. تاجر، با ما یک قرارداد می‌نویسد، ما هم یک طلای مشخص را طی روندی شفاف ارسال می‌کنیم، آن‌ها هم پولش را از طریق بانک یا از طریق معامله کالا با کالا باز می‌گردانند. به این صورت که طلای مصنوع و ساخته شده صادر و به‌صورت شمش باز به کشور بازگردانده می‌شود. این قاعده در کشور وجود دارد اما متأسفانه اجرایی نشده است. ما آماده‌ایم با تمام کسانی که در بحث مشکلات اقتصاد کشور و ارز و صادرات، به دنبال منبع خوبی هستند، جلسات کارشناسی بگذاریم.

در آن جلسه با اشاره به توانمندی‌‌های بسیار بالایی که برای تولید وجود دارد از تولیدکننده‌های معتبر کشور می‌خواهیم درزمینهٔ مقادیر زیاد فعالیت کنند، چرا به‌راحتی بازار فروش آن مهیا است.

در این مقطع که کشور درگیر جنگ اقتصادی است، همیشه که نباید فیزیکی جنگید.

در هشت سال دفاع مقدس خیلی فرزندان این کشور که افراد بسیار باارزشی بودند، به مقام شهادت نائل شدند. اکنون هم نوبت ما است که در حوزه اقتصاد از مال‌، وقت‌، فکر و فضای خود بگذریم تا ایرانی آباد و امن داشته باشیم.

آرزو دارم که اقتصاد وابسته به نفت در کشورمان کمرنگ شود و دولت‌ها دنبال اقتصاد نفتی نباشند، اقتصاد سالم و صنعتی، پتروشیمی، نانو و ... باید بنیان اقتصاد کشور را تشکی و خام‌فروشی را نداشته باشیم.

این اتفاق تنها در مورد طلا نیست، در سایر حوزه‌ها از جمله حوزه گردشگری هم شاهد هستیم که دولتمردان ما کم‌کاری کرده‌اند. این رفتار به‌گونه‌ای است که مردم می‌گویند یا دولتمردان سر جای خودشان نیستند یا اینکه نمی‌خواهند کاری برای کشور بکنند.

آیا در حال حاضر اتحادیه صادرکنندگان طلا فعالیت دارد؟

در حال حاضر در کشور چند ان‌جی‌او در این زمینه فعالیت می‌کنند، ولی اتحادیه تهران نیز در این زمینه فعالیت می‌کند و اعضای آن از سازندگان و تولیدکنندگان، فروشندگان و صادرکنندگان تشکیل‌شده‌اند.اکنون ان‌جی‌اوهایی به میدان آمده‌اند که متأسفانه در صنف طلا مانند همه صنوف مشکلاتی را ایجاد کرده‌اند.

یعنی اتحادیه‌ای که در این حوزه کار به جدیت کار کند، نداریم؟

خیر اما همان‌طور که گفتم اتحادیه تهران پتانسیل این کار را دارد.

آیا کمیسیون صادرات دارید؟

بله کمیسیون صادرات، کمیسیون فنی داریم، در دانشگاه نیز در حوزه کارشناسی فعالیت داریم.این دانشگاه، مرکز آموزشی علمی کاربردی طلا و جواهر است. کمیسیون صادرات چندین سال است که تشکیل شده اما فعالیتش خیلی چشمگیر نبود. در هیئت‌مدیره جدید یک رویکرد واقعی نسبت به این کمیسیون پیدا شده و از همه کسانی که اهل فن هستند و حرفی برای گفتن در صنعت دارند، برای کارگروه فنی دعوت شده است.

این افراد از نظر توانمندی می‌توانند یک شهر را اداره کنند. در دو مقطع دانشگاهی کاردانی و کارشناسی و در ۱۱ رشته این دانشگاه مطالب مرتبط با صنعت طلا تدریس می‌شود.

آیا همه زیرساخت‌ها آماده شدند و پذیرش دانشجو دارید؟

بله. دوره‌های ما از مهر شروع می‌شود و تحت نظارت دانشگاه جامع علمی کاربردی قرار دارد. در برگزاری دوره‌ها تک‌درس‌هایی مانند فروشندگی یا سکه‌شناسی وجود دارد.

آیا سکه‌شناسی یک رشته دانشگاهی است؟

بله سکه را باید بشناسی. حتی فروشندگی را که آکادمیک نیست، آکادمیک کردیم.در حوزه طلا تک‌درس‌ها و تک ‌پودمان‌ها، ساختارهای جداگانه دارد به عنوان مثال ریخته‌گری، ملیله‌کاری، پرس‌کاری و اره‌کاری به شکل جداگانه پرداخته می‌شود. خیلی از مباحث هم به همان تک‌پودمان‌ها مربوط می‌شود.

مدارک‌ این دانشگاه زیر نظر دانشگاه جامع علمی- کاربردی صادر و اعتبار بین‌المللی دارد. برگزاری دوره‌های آزاد بدون محدودیت نیز موضوع بعدی است که در دستور کارمان قرار دارد، مثلاً هنرجو یک چیزهایی را از قبل بلد است و در یک چیزهایی به‌طور جزئی ایراد دارد که می‌تواند از این دوره‌های ۳۰ ساعته استفاده کند.

با آغاز مهرماه با ظرفیت ۳۵۰ دانشجو آغاز به کار می‌کنیم و ظرفیت‌های این دانشگاه از طریق سایت سنجش قابل دسترسی است.

تا کنون چند نفر در این دانشگاه ثبت‌نام کرده‌اند؟

با توجه به اینکه در زمان اندکی اجازه ثبت‌نام داشتیم، با احتساب تک‌پودمان‌ها، حدود ۱۰۰ دانشجو در چند مقطع مختلف ثبت‌نام کرده‌اند. علاقه‌مندان هم برای اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره تلفن‌های ۷۷۵۳۱۸۳۶ و ۷۷۶۰۴۶۵۹ تماس بگیرند.سایت اتحادیه را هم در اختیار خود گرفته و اخبار منتشره در آن تماماً کارشناسی و فنی است.

یک دوره‌ای سایت بالا نمی‌آمد، مشکل در کجا بود؟

مشکل سرور داشتیم. در آن زمان حجم بازدیدها از سایت به‌طور ناگهانی بسیار بالا رفت و با تعویض سرور این مشکل حل شد.

به نظر می‌رسد که اطلاعات سایت دقیق‌تر و بازاری‌تر است؟

اطلاعات سایت «کفِ بازاری» است! امکان دارد PGJU خبری را منتشر کند اما واقعیت خبر به صرافی‌ها نزدیک‌تر است.در حقیقت اطلاعات سایت، اطلاعات واقعی است. قیمت‌ها، مربوط به افرادی است که با این دست می‌خرند، با دست دیگر می‌فروشد! و این همان چیزی که معامله می‌شود و ما آن را در سایت منعکس می‌کنیم. حتی در نظر داریم روزآمد کردن سایت را دقیقه‌ای کنیم.

آیا توصیه‌ای هم برای مردم دارید؟

چند توصیه به مردم و هم‌صنفی‌های‌ در تهران و شهرستان‌ها و مشتریان که جزئی از شرکای ما هستند، دارم. یکی از این توصیه‌ها نخریدن طلای آب‌شده است. در طلای آب‌شده ناخالصی‌هایی وجود دارد و نمی‌توانیم به مردم کمک کنیم. این نوع طلا در فضاهایی خریدوفروش می‌شود که اصلاً پروانه ندارند. طلای آب‌شده مخصوص تولیدکننده است که آنالیز و خریدوفروش آن را بلد است. تولیدکنندگان می‌دانند که باید از چه کسی این نوع طلا را خریداری کنند.

طلا یک فلز گران‌قیمت است و هیچ ناخالصی را نمی‌پذیرد. طلا باید با استانداردهای مختلف بررسی شود. طلای ۱۸ عیار نیز فرایند شیمیایی دقیقی دارد و این‌جور نیست که هرکسی بتواند استاندارد مورد نظر خود را پیاده کند.

مورد بعدی مسئله خریدوفروش طلا و سکه در فضای مجازی است. متأسفانه هیچ‌گونه نظارت و پیگیری وجود ندارد و پول‌های کلانی را مردم در این فضا باخته‌اند. توصیه اکید دارم که مردم به هیچ‌وجه وارد این حوزه نشوند. طلا باید، قیمت‌گذاری شده و توسط خریدار، خریداری شود. همچنین فروشنده طلا باید پروانه کسب داشته و درزمینهٔ فروش طلا فعالیت داشته باشد. درزمینهٔ طلا ۲۰ رسته وجود دارد و برای ۲۰ رسته، پروانه صادر می‌کنیم. هیچ رسته‌ای حق دخالت در رسته دیگر را ندارد و هر رسته کاملاً تخصصی است.

یعنی شما با خریدوفروش طلا در فضای اینترنتی مخالف هستید؟

قوانین اسنپ و تپسی و شرکت‌های اینترنتی حمل‌ونقل مسافری با خریدوفروش طلا متفاوت است و نمی‌توانید این دو را با یکدیگر قیاس کنید.

در حقیقت نمی‌توان یک اسنپی که کرایه‌اش ۳۰ هزار تومان است با یک کیلو طلا که ۵۰۰ میلیون تومان است را مقایسه کرد.

آیا این امکان در یک ساختار دقیق دیگر وجود ندارد؟

جامعه هنوز به آن بلوغ نرسیده است، این موضوع را با اتحادیه‌ای که اخیراً برای این مسئله تشکیل شده، بررسی می‌کنیم.

در این بررسی با اتاق اصناف و صنعت، معدن و تجارت در حال مذاکره هستیم که متولی این کار مشخص شود. مغازه‌ها پروانه دارند و اگر شخصی یک جواهر ۱۰۰ میلیون تومانی را از مغازه پروانه‌دار بخرند، چنانچه در این معامله یک ریال تخلفی شده باشد بررسی و عودت داده می‌شود. حتی اگر قیمت اجرتش هم گران باشد به مشتری بازمی‌گردد.

سیاست ما بر مشتری مداری است ولی فضای مجازی هیچ‌گونه متولی ندارد!

اگر متولی داشته باشد آیا می‌توان به آن فکر کرد؟

- بله! خیلی هم خوب است. حتی می‌توان از همین تولیدکننده‌ها و فروشنده‌ها استفاده کرد.به عنوان مثال می‌توان طلاها را در یک اپلیکیشن گذاشت و فروشنده آن را به متقاضیان معرفی کرد، در حقیقت کار نقل و انتقالش را انجام گیرد؟

همین اقدام هم‌چنین بخش است. اسم فضای مجازی یکی است و کارهایی که در آن انجام می‌شود ۱۰۰ تا است. اگر شما یک روزی به من زنگ بزنی بگویی که می‌خواهم در فضای مجازی یک سکه بیشتر بخرم فوراً به شما می‌گویم نخر اما من در فضای مجازی دیدم ۱۰۰ تا سکه خریدوفروش می‌شود.

این را یک‌بار در تلویزیون هم گفتم. کسی یک اسم خیلی فاخر مانند «سکه سرمایه». برای واحدش درست کرد، وقتی بررسی کردیم متوجه شدیم که این آقا در آریاشهر در یک پاساژی مغازه‌ای ۶ متری دارد که سه دانگش متعلق به این آقا است. وقتی قیمت مغازه را برآورد کردیم ۲۰۰ میلیون تومان بود، بعد ایشان در یک روز ۵۰۰ سکه معامله کرده است! اینکه حالا چطور بتواند ۵۰۰ را سکه معامله کند باید از سوی چه کسی تشخیص داده شود؟ در قدیم، بانک‌ها اعتبار می‌داند. من موافق این روش هستم؛ یعنی اینکه در مورد سکه‌فروشی A بگویم که آقایان فضای مجازی، خریداران، شرکت‌ها، ایشان می‌تواند تا ۱۰۰ تا دانه سکه شفاف ر ا روی سامانه بگذارند.

ولی وقتی آدمی با این شرایط که مغازه‌اش ۲۰۰ میلیون تومان است، در یک روز ۵۰۰ سکه معامله کرده، این را نه من، نه اتحادیه و نه هیچ بانکی نمی‌تواند تضمین کند. با این حال اگر راهکار و سازوکارش درست شد، ما حاضر هستیم.

در مورد خریدوفروش از تمام هم‌وطنان می‌خواهم که از واحدهای صنفی‌ای که پروانه کسب دارند، خرید کنند.

در حال حاضر پروانه کسب جدید صادر می‌شود؟

بله ما هر روز داریم پروانه می‌دهیم.

فرآیند این کار چگونه است؟

اگر شخصی تقاضا پروانه داشته باشد، خودش و ملکش مشکلی نداشته باشند، ظرف سه ماه جواز صادر می‌کنیم. ولی اگر خودش یا ملکش مشکل داشته باشد، مثلاً صاحب سرقفلی بوده و مالک اجازه ندهد که زرگری تأسیس شود، یک مقدار دردسر دارد.

برای خرید طلا، جواهر و سکه چه پیشنهادی دارید؟

پیشنهاد می‌دهم مردم سکه را فقط از رسته سکه، جواهر را فقط از رسته جواهر و طلا را فقط از رسته طلا بخرند.از دوستان و همکاران خودم هم خواهش می‌کنم که در حوزه‌های همدیگر دخالت نکنند تا تمام آحاد صنعت‌ بتوانند آن بهره‌ای که باید از آن رسته خود ببرند، آن بهره را ببرند.

هر کس باید در رسته خود فعالیت کند اکنون برخوردها را در این زمینه شروع کرده‌ایم و با هرکسی که در رسته‌های دیگر فعالیت کند، برخورد می‌شود. مردم می‌توانند قیمت‌ها را هم از سایت اتحادیه بگیرند.

برخی با اسم اتحادیه یک سایت‌های جعلی ساخته می‌سازند، اما سایت ما یکی است، فقط هم همین است، نه نمایندگی داریم و نه جای دیگری است. اگر مواردی هم در این سایت، روی دهد جوابگوی آن هستیم.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری آنا ، تاریخ انتشار: 13 مهر 1398 ، کدخبر: 428961 ، www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۳
0
0
دانشگاه علمی کاربردی ارتباط خوبی بین صنعت و دانشگاه ایجاد کرده
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۳
0
0
باید تمام رشته به این صورت مهارت محور بشن تا واقعا دانشگاه ها خروجیشون به درد بخوره
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین