پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 17
کد خبر: ۲۳۷۱۴۳
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۵
بازار سرمایه در 6 ماه اخیر با رشد خوبی مواجه بوده و میزان سرمایه‌گذاری در این بازار به شدت بالا رفته است. اما مسئله‌ای که وجود دارد این است که در بازار سرمایه هر لحظه باید منتظر اصلاح شاخص بورس بود و این تنها به یک زمان خاص مربوط نمی‌شود.

شعارسال: یک کارشناس بازار سرمایه گفت: بعضی از ارگان‌های موازی با دولت در بازار سرمایه دخالت می‌کنند و به دنبال ایجاد خلل در گردش و چرخش سرمایه هستند تا سفره خود را بزرگ‌تر کنند.

 بازار سرمایه در 6 ماه اخیر با رشد خوبی مواجه بوده و میزان سرمایه‌گذاری در این بازار به شدت بالا رفته است. اما مسئله‌ای که وجود دارد این است که در بازار سرمایه هر لحظه باید منتظر اصلاح شاخص بورس بود و این تنها به یک زمان خاص مربوط نمی‌شود.

تنها با ارزیابی بازار سرمایه در یک سال گذشته می‌توان به این مسئله پی‌برد که هر زمان بازار یک روند صعودی تند را طی می‌کند، پس از آن وارد فاز اصلاح شده تا بتواند خود را ترمیم کند که این اتفاق در همه بازارها از جمله سرمایه، ارز، نفت و طلا قابل مشاهده است.

نکته‌ای که در رابطه با بازار سرمایه در ایران وجود دارد این است که حجم نقدینگی موجود در کشور بسیار بالاتر از میزانی است که در سال‌های گذشته در بازار بورس وجود داشته است. با این وجود با توجه به شرایطی که کشور در آن قرار دارد و میزان حجم نقدینگی موجود در کشور، هنوز می‌توان به این مسئله امید داشت که شاخص بورس به رشد خود ادامه دهد؛ اما نیاز است تا اقدامی در این زمینه صورت بگیرد که نقدینگی مازاد در کشور، وارد این بازار شود.

«بهنام مرادی»، کارشناس بازار سرمایه، به خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، در خصوص وضعیت فعلی این بازار و رشدی که در چند ماه اخیر داشته است، گفت: با توجه به عقب‌‌ماندگی بازار سرمایه نسبت به سه ماهه چهارم سال گذشته که کشور با مسئله‌ای مثل افزایش تورم روبرو بود و بازارهای موازی مثل خودرو، مسکن، ارز و سکه وجود داشتند، وضعیت امروز بازار سرمایه طبیعی است و در آن شاهد رشد متحیر کننده‌ای نبوده‌ایم.

وی ادامه داد: فعالین بازار سرمایه باید نسبت به این بازار اطمینان داشته باشند. این بازار توانسته حجم قابل قبول و مشخصی از سرمایه‌هایی که در کشور، گردش داشته است را جذب کند. عمر بازار سرمایه ارتباط مستقیمی با میزان سرمایه‌ای که به آن وارد می‌شود، دارد. امروز بازار سرمایه آنقدر ظرفیت‌های استفاده نشده و ظرفیت‌های بالاقوه‌ دارد که با وجود حرکت سرمایه کشور به حوزه بازار سرمایه فعال می‌شوند.

مرادی افزود: این ظرفیت‌ها تا مدت زیادی برقرار است و تا زمانی که گردش پول در بازار سرمایه وجود دارد و این بازار گردش پول را به خود می‌ببیند و همچنین از سوی جامعه مورد حمایت قرار می‌گیرد، تردید نکنید که روند رو به رشد خود را ادامه خواهد داد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بخشی از رشد بازار طبیعی است، اظهار کرد: حیات این بازار با بازگشت سرمایه، ارتباط مستقیمی دارد. اگر سرمایه در بازار جریان داشته باشد طبیعی است که حیات و رشد این بازار مورد تایید واقع می‌شود. برای مثال شاهد هستیم که 2 هزار و 200 میلیارد تومان به بازار بورس سرمایه وارد شده است که زنده بودن بازار را نشان می‌دهد.

مرادی افزود: نکته بسیار مهمی که در این شرایط کنونی بازار باید به آن پرداخته شود این است که مدیران بخش اقتصادی کشور و دولت باید حواسشان به دو مسئله باشد؛ ابتدا دولت مکلف و موظف است که از دخالت‌های منفی که در تصمیم‌گیری‌های جامعه تاثیر گذاشته و ایجاد اضطراب می‌کند، جلوگیری کند. بنابراین شخص وزیر اقتصاد، مکلف است حافظ ورود سرمایه مردم باشد و هیچکس نباید نسبت به ورود این سرمایه‌ها برنامه‌ای داشته باشد.

این کارشناس سرمایه گفت: اخباری در اختیار داریم که متأسفانه بعضی از ارگان‌های موازی با دولت در بازار سرمایه دخالت می‌کنند و به دنبال ایجاد خلل در گردش و چرخش سرمایه هستند تا سفره خود را بزرگ‌تر کنند. بنابراین دولت مکلف است که همانطور که بانکی‌ها توجه می‌کند، حواس خود را به این حوزه نیز معطوف کند.

وی تصریح کرد: باید دقت کنیم که بازار سرمایه بکر است و انحصار ندارد بنابراین نباید کاری کنیم که بازار سرمایه منحصر به فرد شود یا به دست جریان خاصی بیافتد تا بخواهند به این وسیله به سرمایه‌های مردم خیانت کنند.

بهنام مرادی تشریح کرد: موضوعی که مردم باید به آن توجه کنند این است که رفتار بازار سرمایه نسبت به نه ماهه گذشته تغییر کرده و دیگر شاهد رشدهای بسیار بزرگ و شدید 200 درصدی و 150 درصدی نخواهیم بود. مردم برای سرمایه‌گذاری باید عاقلانه‌تر و هوشیارانه‌تر عمل کنند. باید سهم‌هایی انتخاب شود که برای جذب سرمایه واجد شرایط هستند و شرایط بهتر و مساعدتری را برای دریافت سرمایه‌گذاری مردم دارند.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص خصوصیت موج بعدی بازار سرمایه توضیح داد: در موج بعدی، تمرکز سرمایه روی همه سهم‌ها نخواهد بود و این بار حق و سهم کیکی که سهام‌هایی که اهمیت‌ بیشتری دارند و بنیادی‌تر هستند، بهتر می‌توانند سرمایه‌های سرگردان را جذب کرده تا آن را به یک جایگاه خوب و مناسبی برسانند.

او ادامه داد: در واقع سهم‌های بزرگ‌تر یا کوچک‌تری که برنامه‌های بهتری برای آینده خود دارند، سهم بیشتری از سرمایه‌گذاری‌ها را در بر خواهند گرفت بنابراین مردم باید توجه خود را به سهام‌ها بیشتر و با وسواس بیشتری اقدام به خرید کنند. البته مردم در آوردن سرمایه‌ خود به بازار سرمایه نباید اکراه و تردید داشته باشند اما باید حساب شده عمل کرده و بدانند، پول و سرمایه خود را باید صرف خرید کدام سهام کنند.


شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری  برنا،تاریخ انتشار:13 مهر1398،کدخبر: 906413،www.borna.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین