پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
کد خبر: ۲۳۷۲۲۲
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۳:۰۱
رسانه های داخلی در شرایطی که دامنه تحریم‌های آمریکا علیه ایران گسترده‌تر شده و کشورهای اروپایی نیز قادر به اجرای تعهدات اقتصادی ناشی از برجام نیستند، راهکارهای دور زدن تحریم ها را مورد توجه قرار داده اند.

شعارسال: حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای در دیدار مجمع‌عالی فرماندهان‌ سپاه پاسداران، سیاست فشار حداکثری آمریکا را سیاستی شکست خورده و بی‌فرجام خواندند و گفتند: آمریکایی‌ها خیال می‌کردند با تمرکز بر فشار حداکثری به‌ویژه در زمینه اقتصادی، می‌توانند ایران را به نرمش و زانو درآورند اما خودشان دچار زحمت و مشکل شده اند. آیت‌ا... خامنه‌ای در زمینه مسائل اقتصادی نیز تأکید کردند: علاج مشکلات اقتصادی، تکیه به امکانات و توانایی‌های داخلی است. البته وضع زندگی و معیشت مردم سخت است ولی اگر حرکتی قوی و پیگیر و مجاهدانه انجام گیرد، قطعاً به‌تدریج وضع معیشتی مردم نیز بهبود خواهد یافت.در ادامه مقام معظم رهبری تحریم نفتی کشور را مشکلی کوتاه مدت خواندند و تأکید کردند: اگر به درستی عمل شود، از این مشکل کوتاه مدت می‌توان به یک سود بلندمدت رسید که همان رهایی بودجه کشور از نفت است.

با توجه به اینکه تحریم‌ها هرگز به گستردگی و دشواری شرایط امروز نبوده است و ترامپ رسما اعلام کرده نه‌تنها فروش نفت ایران را به صفر می‌رساند، بلکه تولیدات و فروش فولاد ایران را هم متوقف خواهد کرد و با استفاده از ابزاری به نام تحریم، ایران را در گسترش این صنعت متوقف خواهد کرد،‌ در نتیجه پس از رویارویی با فشار حداکثری غرب بر ایران، دولت ایران به فعال کردن ظرفیت اقتصاد درون زا و مقاومتی پرداخت.

بررسی روزنامه‌ها، تارنماها و خبرگزاری‌های داخلی نشان می‌دهد که رسانه های داخلی راهکار های مقابله با تحریم ها را مورد توجه قرار داده و یکی از جلوه‌های آشکار شکست سیاست تحریم و فشار حداکثری آمریکا علیه ملت ایران را روند رو به گسترش همکاری ها و روابط اقتصادی ایران با همسایگان و دیگر کشورهای غربی عنوان کرده اند.

رسانه‌های اصلاح طلب

ادامه همکاری‌های اقتصادی و تجاری فرانسه با ایران

روزنامه آرمان ملی می نویسد: سفیر فرانسه در ایران بر راه‌اندازی هر چه سریع‌تر سازوکار اینستکس برای انجام مبادلات تجاری با اتحادیه اروپا تاکید کرد و از علاقه‌مندی شرکت‌های فرانسوی و تلاش دولت فرانسه برای حل اختلافات و رفع تحریم‌های سخت گفت. فیلیپ تیه‌بو با اشاره به عزم و اراده قوی دولت این کشور برای کاهش تنش‌های سیاسی ایجاد شده بین ایران و ایالات متحده، اعلام کرد که تلاش‌های امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، بر این است که یک آتش‌بس اقتصادی میان ایران و آمریکا برقرار شود. وی پیشنهاد برقراری خط اعتباری مالی میان اتحادیه اروپا و ایران را یکی از راهکارهای دولت متبوعش برای حل مشکلات پیش آمده ناشی از تحریم دولت آمریکا علیه ایران عنوان کرد و افزود: شرکت‌های فرانسوی علاقه زیادی به ادامه همکاری‌های اقتصادی و تجاری با ایران دارند و دولت فرانسه نیز در حال متقاعد کردن شرکت‌های کوچک و متوسط این کشور و رفع نگرانی‌ها برای همکاری با بازار ایران است.

ضرورت روابط ایران و آلمان در شرایط فعلی

ابتکار در گفت و گو با فریدون عسکری کارشناس مسائل آلمان، نوشت: با توجه به وضعیت خاص بین‏‏ المللی و سیاسی موجود برای ایران در جهان امروز و تنازع روزافزون ایالات متحده آمریکا با ایران و تنگناهای ایجادشده برای کشورمان، ضرورت بهبود و ارتقای روابط ایران با دیگر قدرت‏‏های بین‏ المللی‏، امری اجتناب‏ ناپذیر به نظر می‏رسد. بر این اساس‏، آلمان به عنوان یکی از مهم‏ترین قدرت‏های بین‏ المللی که جایگاه ممتازی در اقتصاد، تجارت و صنعت بین‏ المللی داراست و پیشینه روابطی نسبتاً طولانی و به نسبت کم‏ تنش با ایران را داشته‏، می‏تواند در استراتژی بلندمدت روابط بین‏‏ المللی دولت ایران‏، جایگاه خاص و ممتازی را به خود اختصاص دهد‏.

البته حفظ و ارتقای روابط ایران و آلمان نیز‏، نیازمند شناخت کافی و شایسته از پتانسیل‏ های دوطرف و تلاش در جهت افزایش نقاط اشتراک و منافع همسوی دو کشور و کاهش افتراق و واگرایی بین دو کشور است‏.

ناکامی آمریکا در تحریم ها علیه ایران

روزنامه اعتماد در سرمقاله خود نوشت: در حال حاضر ایران می‌گوید تحریم‌های حداکثری شکست خورده و دلایلی روشن نیز ارایه می‌کند؛ در این شرایط اما شاخص دیگری نیز برای راستی‌آزمایی موجود است و آن، اینکه امریکایی‌ها سخت به ‌دنبال مذاکره‌اند. پرسش اینجاست که چرا آنها می‌خواهند مذاکره کنند؟ آنها انتظار داشتند، تحریم‌های حداکثری‌شان، ایران را دچار فروپاشی کند ولی اصرارشان برای مذاکره، عملا نشانگر شکست این استراتژی است. به هر حال اگر ایران تحت فشارهای کمرشکن قرار داشت، یکی از گزینه‌های پیش‌رویش حرکت به سمت مذاکره بود، ولی در حال حاضر چنین نیست و می‌بینیم که جمهوری اسلامی همچنان برای ورود به مذاکره بر اصول اساسی خود پافشاری می‌کند و حاضر به عقب‌نشینی از این اصول نیست.

تاثیر تحریم های ضد ایرانی آمریکا بر اقتصاد جهانی

ولادیمیر پوتین روز چهارشنبه در نشست اصلی همایش هفته انرژی روسیه که در مرکز نمایشگاهی مانژ مسکو در حال برگزاری است، با بیان این که تحریم‌های آمریکا بر ضد ایران به اقتصاد جهانی و ثبات انرژی در جهان لطمه وارد می‌کند، افزود: ایران از ظرفیت‌ها و پتانسیل بسیار بالایی برخوردار است و بازیگر بسیار بزرگی در بازار انرژی جهان به حساب می‌آید.

وی افزود: اما متاسفانه بخاطر سیاست تحریمی دولت آمریکا، تهران نمی‌تواند به صورت کامل برنامه‌های خود را اجرا کند و ظرفیت خود را به نمایش بگذارد و این مسأله زیان فراوانی بر اقتصاد و بازار جهانی نفت وارد کرده است و ثبات در بازار را از بین برده است.

تاثیر تحریم بر معیشت ایران

دنیای اقتصاد نوشت: وزیر نفت بیژن زنگنه در «سومین مجمع بین‌المللی انرژی‌ویک روسیه، اعمال تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران و اعمال فراسرزمینی آن از سوی ترامپ را مصادیق بارز «تروریسم اقتصادی» و «نقض اصول حقوق بین‌الملل» دانست و افزود: آنها (آمریکایی‌ها) می‌گویند ما دوست مردم ایران هستیم و با دولت ایران مشکلاتی داریم، در حالی که این ادعای آنها درست نیست و تحریم‌ها علیه ملت و مردم ایران است، وقتی پولی برای خرید دارو و غذا وجود نداشته باشد تنها به دولت فشار وارد نمی‌شود بلکه مردم در تنگنا قرار می‌گیرند. وی از بخش نفت، پتروشیمی، آهن، مس، بانک، فرآورده‌های نفتی و... به‌عنوان بخش‌هایی که تحت تحریم آمریکا قرار گرفته، نام برد و گفت: ما کارهای زیادی برای پشت سر گذاشتن این شرایط انجام می‌دهیم و تنها نظاره‌گر این تحریم‌ها نخواهیم بود و باور داریم می‌توانیم کشور را اداره کنیم، می‌توانیم اقتصادمان را کنترل کنیم، امیدواریم این شرایط دشوار را با مقاومت ملت پشت‌سر ‌گذاریم.

روابط ویژه ارمنستان با ایران در بحبوبه تحریم ها

روزنامه شرق در یادداشتی با تیتر؛ رفاقت با تهران زیر فشار، نوشت: رابطه با تهران تحت فشار؛ آن‌هم فشار دو قدرتی که از هیچ ابزاری دریغ نمی‌کنند؛ ارمنستان رابطه‌اش با ایران را ادامه می‌دهد آن‌هم زیر فشار آمریکا و اسرائیل. درست سال گذشته همین فصل بود که جان بولتون رئیس وقت مشاور امنیت ملی وقت آمریکا، به ایروان رفت و با نیکول پاشینیان برای قطع رابطه‌اش با ایران رایزنی کرد. به نظر تحلیلگران آن زمان این دیدار که در آستانه اعمال تحریم‌ها علیه ایران صورت گرفت، با هدف ترغیب یا حتی وادارکردن این کشورها به همراهی با آمریکا بوده است. اما پاشینیان مخالفت کرد. کفیل نخست‌وزیر ارمنستان بعد از سفر جان بولتون، بر اهمیت‌داشتن روابط ویژه با ایران تأکید کرد و گفت این موضع را «شفاف و آشکار» به طرف آمریکایی اطلاع داده است.

راهکار مقابله با تحریم ها

در گزیده ای از سرمقاله روزنامه شرق که به قلم مهدی تقوی اقتصاددان منتشر شده است، می خوانیم: در این بین بارها اعلام شده کشور در شرایط جنگ اقتصادی به سر می‌برد. در زمان جنگ تحمیلی، اقتصاددانان وقت به‌دلیل کمبودها پیشنهاد کردند دفترچه‌هایی به مردم ارائه شود تا کالاهای ضروری به‌ صورت سهمیه‌ای به آنها اختصاص یابد و همه از حداقل‌ها برخوردار شوند. پس از جنگ، سیاست تعدیل اقتصادی دولت سازندگی دنبال شد که جهش تورمی به همراه داشت. تحریم‌های مضاعف ایالات متحده علیه ایران، فشار زیادی بر منابع ارزی و تأمین سرمایه در کشور وارد کرده است. در این شرایط دولت می‌تواند با استفاده از صرفه‌جویی منابع و صرفه‌جویی دستگاه‌های دولتی با محوریت رشد بهره‌وری، اجازه ندهد تأمین مالی پروژه‌های عمرانی متوقف شود.

رسانه‌های اصولگرا

لزوم مقاومت در برابر تحریم ها و اتکا به توان داخلی

روزنامه کیهان در مطلبی با میان تیتر؛ این همه فشار برای چیست؟!، نوشت: آنچه ترامپ بارها از آن سخن گفته «تغییر رفتار مسئولین تصمیم‌گیر جمهوری اسلامی و پذیرش شروط آمریکا» تنها دلیل فشارهای فزاینده اقتصادی به ایران است.رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه دوم مهر در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کرده و گفت: «همه کشورها وظیفه دارند که اقدام کنند. هیچ کشور مسئولی نباید به ...ایران کمک کند. مادامی که ایران به رفتار تهدیدکننده خود ادامه می‌دهد تحریم‌ها برداشته نخواهد شد. این تحریم‌ها تشدید هم خواهد شد.» اگر تحریم‌ها اثر کند ایران مذاکره را قبول و در پشت میز مذاکره از سر ضعف شرایط آمریکا را می‌پذیرد و این همان نتیجه کم هزینه‌ای است که آمریکا به دنبال آن است. در چنین شرایطی که کشور از درون دارای اقتدار قابل قبولی است و تحریم‌های دشمن اثر نداشته و یا اثر آن قابل کنترل است، دشمن دست به تهدید می‌زند، تهدید روی دیگر تحریم است و به قصد تغییر در تصمیم‌گیری‌ها صورت می‌گیرد، چنان چه در برابر تحریم‌ها مقاومت کرده‌ایم باید در برابر تهدیدها نیز نهراسیم و راه خود را برویم، در چنین شرایطی آمریکا به جای شرط‌گذاری، در برابر خواسته‌های ما سر فرود خواهد آورد و ابتدا به برجام برخواهد گشت و در ادامه مانند سایر کشورهایی که ذیل ۱+۵ با ایران گفت‌وگو می‌کنند حرف خواهد زد و سخن ما را خواهد شنید.

تارنمای قدس آنلاین نوشت: «تحریم هــا برای ما یک موهبت اســت اگر درســت اســتفاده کنیم». این جمله شــاید چنــدان خوشــایند برخی‌ها که علاقه خاصی به غرب دارند نباشــد؛ چرا که آنها تمایلی به ایستادگی و مقاومت ندارند و فکر میکنند با مذاکره و تعامل میشود مشکل کشور را با غرب حل کرد، اما واقعیت آن اســت که اساساً غرب و به خصوص آمریکا مشــکلش با ما موضوع تحریم و موشک نیســت. تفکر شیعه تفکر مقاومت اســت، اما مقاومت به معنای ایستادن و عدم تحرک نیست و این همان مسئله‌ای اســت که تحریم‌ها را برای ما تبدیل به یک موهبت میکند. قاومت فعــال، حرکــت اقتدارآفرین و قدرت‌زا اســت که موجب منزوی شدن دشمن می‌شود. مســئولان ما امروز وظیفه دارند موضوع ایستادگی و مقاومت را به صورت قوانین اجرایی و عملی به دســتگاه‌های مختلف ابلاغ کنند.

تارنمای الف درگزارشی نوشت: دولت نباید به گونه ای عمل کند که مدیران، مقامات و سرمایه گذاران کشور تصور اینکه در آینده نزدیک اتفاق ویژه ای رخ خواهد داد پیش آید. چرا که دونالد ترامپ بعد از چند سال مذاکره هنوز تحریم های کره شمالی را کاهش نداده و این امر را منوط به خلع سلاح پیونگ یانگ کرده است. بدون شک نشان دادن در باغ سبز و حواله دادن مدیران به آینده نامعلوم می تواند به مثابه پاشنه آشیل شرایط ثبات زای فعلی عمل کند. همان اتفاقی که در زمان مذاکرات هسته ای رخ داد و این باور در مردم و فعالان اقتصادی ایجاد شده بود که اگر مذاکرات به سرانجام منجر نشود چالش های عمده ای پدیدار خواهد شد. در حالی که این تلقین بیش از آن که مبتنی بر واقعیت باشد برخواسته از نادیده گرفتن امکانات و توانمندی های داخلی و اعتماد بیش از حد به غرب بود. مرور تجربیات گذشته ثابت کننده این دیدگاه است که اعتماد به غرب هرگز کمک کننده نبوده است.به همین دلیل بود که رهبر انقلاب دیروز در سخنرانی خود به صراحت بیان داشتند:« علاج مشکلات اقتصادی، تکیه به امکانات و توانایی های داخلی است».

راهکارهای دورزدن تحریم ها

تارنمای مشرق نیوز ذیل عنوان منابع طبیعی بلا استفاده، خط‌شکن تحریم‌های روزافزون نوشت: سیاست جایگزینی منابع طبیعی با یکدیگر راهکاری است که نه با فشار و رکود بلکه با رونق اقتصادی همراه است. فواید و مضرات تحریم ها و اقدامات مقابله با تحریم ها در حسابداری اجتماعی در سطح ملی محاسبه می شود نه با چرتکه ممیزان مالیاتی و بریدن رگ حیات نیمه جان کارفرمایان خرده پا بصورت علی الراس در سازمان مالیاتی کشور که ارمغانی جز رکود را برای بخش تولید و اقتصاد کشور به همراه نداشته و ندارد. با در جا زدن در استفاده از منابع طبیعی رو به اتمام موجود چاره جز انتقال فشار ناشی از تحریم ها به لایه های میانی و پایین جامعه نیست اما در صورت مدیریت اکتشاف منابع طبیعی براحتی می توان منابع طبیعی را برای حصول درآمدهای مورد نیاز اداره کشور جایگزین کرد. برای ترویج گفتمان اجتماعی پیرامون مدیریت اکتشاف منابع طبیعی، چاره ای جز پرسشگری آگاه ساز از تقسیم کار ملی وجود ندارد.

روزنامه فرهیختگان می نویسد: سال گذشته و پس از خروج آمریکا از برجام که با سیاست‌ فشار حداکثری اقتصادی بر ایران همراه شد، جای خالی عضویت در اتحادیه‌های اقتصادی که تاثیرپذیری حداکثری از سیستم اقتصادی غرب ندارند، به‌خوبی خود را نشان داد. اتحادیه اقتصادی اوراسیایی که اصلی‌ترین کارکردش مقابله با تحریم‌ها برای روس‌ها بوده است، می‌تواند اثر تحریم‌ها را بیش از قبل کم کند. علاوه‌بر این، تعاملات اقتصادی با ارزهای ملی، دست تهران را برای همکاری اقتصادی با کشورهای عضو اتحادیه باز می‌کند. ایران از سه سال پیش مذاکرات برای عضویت در اتحادیه اقتصادی اوراسیا را آغاز کرد اما به‌تازگی با عضویت ایران در این اتحادیه موافقت شد و از آبان امسال ایران به مدت سه سال به عضویت اتحادیه در خواهد آمد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 11مهر1398 ، کدخبر: 83501678: www.irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین