پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۲۳۸۲۷۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۵
یک سیاستمدار کهنه کار آلمانی تاکید کرد، با وجود ادامه تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران، آلمان مصمم است تا روابط اقتصادی و تجاری خود را با تهران ادامه دهد.

شعارسال: ولفگانگ ایشینگر، رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ در مقاله خود در روزنامه آلمانی «جرمن تایمز»، بر اهمیت حس مسوولیت آلمان در مدیریت تنش‌های مربوط به برجام و تنگه هرمز اشاره کرد.

وی در مقاله خود به چند بند از توافقنامه دو حزب اصلی پارلمان آلمان (حزب دموکرات مسیحی آلمان و حزب سوسیال دموکرات آلمان) موسوم به ائتلاف بزرگ در سال ۲۰۱۸ اشاره کرد و نوشت: "یکی از اساسی‌ترین اهداف سیاست خارجی تلاش در جهت اجرای راهکارهای عملیاتی است ـ که پس از بررسی دقیق، باید تصمیم مورد نظر در همان راستا اتخاذ شود.”

در بخشی از این توافقنامه تاکید شده است که کشور آلمان "باید در آینده مسوولیت بیشتری را در راستای توانایی‌های امنیتی و دفاعی خود به عهده بگیرد” و از اتحادیه اروپا خواسته شده است تا منافع و ارزش‌های آلمان را در نظر بگیرد. "برای رسیدن به این اهداف، ما به سیاست‌های قدرتمندی در حوزه توسعه، روابط خارجی، امنیتی و دفاعی نیاز داریم که با صدای مشترک بسیار جدی‌تری سخن می‌گوید و با استفاده از ابزارهای نظامی و غیرنظامی مجهز و هماهنگ عمل می‌کند.”

ایشینگرهمچنین با اشاره به تاکید سیاست‌های امنیتی آلمان (موسوم به White Paper on Security Policy) بر تأمین امنیت مسیرهای اصلی دریایی و اطمینان از آزادی دریاها با توجه به اهمیت ویژه آن برای کشور صادرکننده‌ای مانند آلمان که به تجارت دریایی بدون نظارت وابسته است، نوشت: "این موضوع ما را مجبور می کند تا بار دیگر بحث برلین درباره توافقنامه ایران و تنگه هرمز را به یاد بیاوریم.”

وی افزود: "خیلی بعید است «سیاست های قدرتمند خارجی، امنیتی و دفاعی» مورد نظر احزاب حاکم آلمان در اتحادیه اروپا ظهور کند مگر اینکه برلین همراه پاریس و دیگران به یکدیگر بپیوندند تا مسوولیت رهبری و برنامه‌ریزی واقعی را به عهده بگیرند.”

به نوشته این تحلیلگر آلمانی، حضور دریایی در خلیج فارس "با توجه به رویکردهای آمریکا در مقابل ایران، که اتحادیه اروپا اخیرا با تردید بیشتری از آنها پیروی می کند”، حق استراتژیک مشارکت در تعیین سیاست ها را در منطقه عملی می کند. وی با اشاره به اهمیت خلیج فارس در تجارت و امنیت منطقه و وابستگی آلمان به تجارت دریایی خاطرنشان کرد که عدم حضور در این منطقه، به معنای "غفلت از حق ۵۰۰ میلیون شهروند اتحادیه اروپا است”.

ایشینگر همچنین با تاکید بر سرباز زدن از خدمت به آمریکا در اتخاذ سیاست هایش نسبت به ایران، نوشت که همکاری و هماهنگی با آمریکا مستلزم این است که اتحادیه اروپا خود را تسلیم سیاست های دیکتاتوری آمریکا علیه ایران نکند. "یک راه حل می تواند استراتژی مضاعف باشد که شامل ابتکار دیپلماتیک و گفت و گوی منطقه ای و امنیتی درباره توافق هسته ای ایران در سطح عالی سیاسی همراه با اجرای مأموریت دریایی اروپا در خلیج فارس با محوریت مشاهده و محافظت است تا منافع اروپا به طور کلی حفظ شود.”

این در حالی است که آلمان تاکید دارد اینستکس، ابزار حمایت از مبادلات تجاری در مقابل تحریم‌های اقتصادی آمریکا، باید طوری طراحی شود که بتواند در مقابل تحریم‌های آمریکا کارآیی داشته باشد و قابل تهاجم نباشد. اخیرا، معاون سفیر آلمان در ایران با بیان این‌که سیاست آمریکا در قبال ایران را مناسب نمی‌دانیم، از تلاش آلمان برای حفظ برجام و پیگیری آغاز مبادلات در اینستکس سخن گفت.

الیور اشتاین برگ در نشست اتاق بازرگانی مشترک ایران و آلمان اظهار کرد که رابطه اقتصادی دو کشور سابقه‌ای طولانی و عمیق دارد. اینستکس مهم‌ترین تلاش ما برای حفظ برجام است که آلمان و هشت عضو اتحادیه اروپا و همچنین نروژ علاقه خود را برای حضور در آن اعلام کردند اما باید توجه داشت که اینستکس برای حفاظت از تحریم‌های آمریکا ساختار پیچیده‌ای نیاز دارد و همین مساله فرآیند آغاز کار را طولانی کرده است.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت اقتصاد24، تاریخ انتشار: 18مهر1398 ، کدخبر: 156240: eghtesaad24.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Germany
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۰
0
0
موقعیت استراتژیکی و مناسب ایران برا ی تجارت کشورهای اروپایی را مجاب میکند روابط حسنه ای با ایران داشته باشند
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین