پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۸۶
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۳
مدتی است که قطعه 88 بهشت زهرا تهران(قطعه هنرمندان)،دیگر جای خالی ندارد . قطعه هنرمندان دارای یک‌هزار قبر دو طبقه است که در حال حاضر طبقه اول تمام این قبور پر شده و تعدادی از هنرمندان کشور نیز در طبقه دوم این قبور آرام گرفته اند.

شعار سال : با پر شدن قطعه هنرمندان موضوع دو طبقه شدن قبور این قطعه مطرح شد که در فاصله کمی با مخالفت جامعه هنرمندان مواجه شد و موضوع به شورای اسلامی شهر تهران کشیده شد تا جایی که عبداللهی معاون خدمات شهری شهرداری تهران در یکصد و هفتاد و دومین جلسه شورا حاضر شد.

وی ضمن ارائه گزارشی از عملکرد شهرداری در قطعه هنرمندان، می‌گوید: از ابتدایی که قطعه هنرمندان درسال 1371 ایجاد شد تا به امروز قریب به یک‌هزار نفر از هنرمندان در این قطعه دفن شده‌اند.

به گفته وی، شهرداری تهران و سازمان بهشت زهرا (س) در پروسه مجوز دفن هنرمندان هیچ دخل و تصرفی ندارد و صرفا معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مسوولیت اصلی مجوز دفن را برعهده دارد و شهرداری و سازمان بهشت زهرا (س) تنها کار اجرایی، خدماتی و تصدی‌گری را برعهده دارد.

وی ادامه می‌دهد که پس از اتمام ظرفیت طبقه اول قطعه هنرمندان براساس درخواست و تاکید و نظر خود معاونت هنری وزارت ارشاد و با توجه به اینکه این قبور از ابتدا دو طبقه احداث شده بود هیچ فرد غیرهنرمندی اکیدا در طبقه دوم دفن نشود چراکه بافت قطعه و ماهیت آن به هم خواهد خورد. براین اساس توافق شد که معاونت هنری صرفا با مجوز مکتوب افراد طبقه دوم را به صورت رسمی و کسب رضایت جهت دفن به شهرداری اعلام نماید و شهرداری هیچ دخل و تصرفی در این پروسه نداشته و ندارد.

بنا بر اظهارات معاون خدمات شهری شهرداری تهران، علی‌رغم بار مالی بسیار گزافی که این تصمیم برای شهرداری به دنبال دارد، اما این درخواست معاونت هنری را در جهت حفظ بافت قطعه و حق و حقوق هنرمندان پذیرفت و حتی از فروش طبقه دوم به خانواده‌های هنرمندان هم چشم‌پوشی کرد. در تمام این سال‌ها هزینه احداث قطعه هنرمندان، هزینه بهسازی، نگهداری فضای سبز و... توسط شهرداری تامین و ریالی بودجه نه از وزارت ارشاد و نه از هنرمندان عزیز کشور دریافت نشده است.

اکبر توکلی مدیرعامل سازمان بهشت زهرا(س) نیز در گفت‌وگو با خبرنگار شهری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، می‌گوید: در خصوص قطعه هنرمندان و چگونگی دفن در آن قطعه باید به این نکته توجه کرد که سازمان بهشت زهرا(س) صرفا متولی ارائه خدمات کفن و دفن و نگهداری قطعه هنرمندان می باشد و در مورد چگونگی دفن هیچ دخالتی نداشته و تصمیم گیری در این زمینه بر عهده معاونت محترم هنری وزارت ارشاد است.

وی تاکید می‌کند: از ابتدا قبور داخل قطعه هنرمندان به صورت دوطبقه و صرفا برای هنرمندان و نه خانواده های آنان و یا شهروندان دیگر پیش بینی شده است و پس از تکمیل ظرفیت طبقات اول این قبور از طبقات دوم آن با اجازه گرفتن از خانواده های هنرمندان توسط معاونت هنری وزارت ارشاد این کار صورت می گیرد و بهشت زهرا (س) صرفا " نقش تصدی گری و تولی گری دارد و صدور مجوز با وزارت ارشاد است.

*وعده در نظر گرفتن قطعه وسیع تر در فاز دوم بهشت زهرا(س) برای هنرمندان

در حالی که هنوز مکان فاز دوم بهشت زهرا(س) مشخص نشده، مسئولین شهرداری وعده اختصاص قطعه ای وسیع تر در فاز دوم را به هنرمندان می دهند ، در همین راستا معاون خدمات شهری شهرداری تهران می‌گوید: براساس تاکید و مساعدت شهردار تهران با تمهیدات مدیریتی صورت پذیرفته، ظرفیت قطعه هنرمندان به مقدار قابل ملاحظه‌ای حداقل تا ۱۰ سال آینده تامین شده است.

به گفته معاون شهرداری تهران، در صورت بهره‌برداری از قبرستان جدید پایتخت، ظرفیت‌های جدیدی برای قطعات هنرمندان، نام‌آوران و پهلوانان پیش‌بینی خواهد شد.

جامعه هنری با وجود این وعده وعیدها هم‌چنان نگران خانه ابدی خود هستند، به طوری که در آخرین گردهم‌آیی اهالی سینما در شب انجمن منتقدان، «احمدرضا درویش» کارگردان سینما و «کامران ملکی» از اعضا هیات مدیره خانه سینمای ایران، لب به سخن در این زمینه گشوده و گفته‌اند «در این سال‌ها وقتی هنرمندی دار فانی را وداع می‌گوید، علاوه بر مصیبت از دست دادنش مصیبت دیگری برای یافتن مزاری برای دفن او داریم. این روزها فقط قول می‌شنویم، اما همچنان در مضیقه‌ایم. از این مسئولان می‌خواهیم شتاب کنند و قطعه جدیدی را برای مزار هنرمندان در نظر بگیرند

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاري ایسنا ، تاریخ نشرخبر : 14 آبان ۱۳۹۴ کد مطلب: 94081307692 www.isna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین