پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۳۰۱
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۸
مشاور کنونی وزیر امور خارجه و مشاور سابق امور بین‌الملل رئیس مجلس کشورمان در گفت‌و‌گویی برخی ماجراهای مربوط به سیاست خارجی را که در گذشته رخ داده بود، تشریح کرد.

شعارسال: حسین شیخ‌الاسلام به سوابق همکاری ایران و سوریه پرداخت و گفت: «برخی تصور می‌کنند جمهوری اسلامی ایران به قضیه سوریه نگاهی سیاسی دارد که البته اینگونه نیست، حضور مستشاری ایران در سوریه به سال‌ها پیشتر بازمی‌گردد، یعنی از زمانی که افرادی مانند حاج احمد متوسلیان (انشاءالله بتوانیم وی و عزیرانی که همراه او بودند را با عزت برگردانیم) در سال 1982 بعد از اشغال لبنان به این کشور سفر کردند،کارهای مستشاری ما در سوریه آغاز شد. گاهی وقت‌ها سوری‌ها به ما کمک می‌کردند و گاهی هم ایران به آنها کمک می‌کرد. به قدری این کار مستشاری قوی شد که ما از توانایی تولید موشک در داخل خاک سوریه استفاده کردیم و موشک‌هایی که حزب‌الله لبنان درسال 2006 در جنگ با رژیم صهیونیستی از آنها استفاده کرد را بشار اسد در اختیار آنها گذاشته بود.»

وی افزود: «حتی ایران در سوریه کارخانه سوخت موشکی ایجاد کرد که این اقدامات همگی برای تقویت محور مقاومت بود. حضور مستشاری ما همیشه در سوریه در دفاع از قانون اساسی کشورمان بوده و هر روز هم قویتر می‌شود.»

شیخ الاسلام همچنین در این گفت و گو به اختلافات گذشته اش با علی لاریجانی پرداخت و گفت که در 8 سالی که مدیر کل مجلس بوده است در دو مورد با لاریجانی اختلاف نظر داشته است: «ما همدیگر را در مسائل مختلف خوب درک می‌کردیم، مگر در چند مورد. به طور مثال بنده در اوایل کار برجام یک مصاحبه کردم و گفتم برجام باید برای تصویب به مجلس بیاید لاریجانی مصاحبه را خوانده بود و من را خواست و گفت این حرف را براساس چه منطقی زده‌ای؟ بنده گفتم چون براساس قانون اساسی این یک توافقنامه است و باید به مجلس بیاید و تصویب شود. اما لاریجانی گفت من اینگونه فکر نمی‌کنم چون برجام در شورای عالی امنیت ملی بررسی شده و تا زمانی که به امضای مقام معظم رهبری نرسد اجرایی نمی شود، اما من گفتم این نظر من است. لاریجانی به من گفت چون تو مشاور من هستی و حرف تو حرف من است این حرف‌ها را نزن. »

وی افزود: «پس از آنکه امریکایی‌ها برجام را به کنگره بردند و آن را تصویب کردند من دوباره به لاریجانی گفتم این بد می‌شود که امریکایی‌ها برجام را به کنگره ببرند و تصویب کنند ما به مجلس نیاوریم. بگذار من مصاحبه بکنم و عقایدم را بگویم لاریجانی کمی فکر کرد و گفت: کمی صبر کن.»

مشاور کنونی وزیرا مور خارجه دومین مورد اختلافش با لاریجانی را چنین تشریح کرد: «یک بار هم من مصاحبه تندی علیه اردوغان کردم که لاریجانی تماس گرفت و اعتراض کرد چرا اینگونه مصاحبه کردی.»

وی سپس به ماجرای سفر اردوغان به تهران و تنش رئیس جمهوری ترکیه با لاریجانی پرداخت و عنوان کرد: «اردوغان 4 سال پیش روز ششم فروردین به ایران آمد، در دیداری که او با لاریجانی داشت چالشی بین آنها پیش آمد، به‌ خصوص در آن زمان اردوغان سرطانش تازه عود کرده بود، در صحبت‌های که میان او و لاریجانی درباره سوریه رد و بدل و اردوغان در این جلسه خیلی عصبانی شد اما پس از مذاکره توافق شد که هر آنچه که صندوق‌های رای در سوریه بیرون آمد او بپذیرد پس از آن لاریجانی به من تلفن کرد و گفت داوود اغلو را پیش سرلشکر قاسم سلیمانی بفرستید اما قبل از آن تو به سرلشکر سلیمانی بگو که چه اتفاقی افتاده و جزئیات را بازگو کن. من به سرلشکر سلیمانی تلفن کردم و داوداغلو به آنجا رفت پس از آن سرلشکر سلیمانی به من زنگ زد و گفت حسین اینها این موضوع را می‌گویند اما اجرا نمی‌کنند که بعدها هم این پیش‌بینی سرلشکر درست از آب درآمد.»

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری آنا ، تاریخ انتشار خبر 13 مرداد 1395، کدمطلب: 128585 ،www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین