پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۲۴۴۰۱۷
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۲
بررسی پلاک‌های ثبتی از حیث باغ بودن و یا باغ نبودن، ‌پای ثابت دستور جلسات شورای شهر تهران است؛ دستور جلسه‌ای که برای تعیین تکلیف شهروندان در زمره مهمترین نشست‌های شورا به شمار می‌رود.

شعار سال:بررسی پلاک‌های ثبتی از حیث باغ بودن و یا باغ نبودن، ‌پای ثابت دستور جلسات شورای شهر تهران است؛ دستور جلسه‌ای که برای تعیین تکلیف شهروندان در زمره مهمترین نشست‌های شورا به شمار می‌رود.

شاید برخی گمان کنند که دستور جلسه بررسی «پلاک‌های ثبتی از حیث تشخیص باغ یا غیر باغ بودن» موضوعی تکراری در روند برگزاری جلسات صحن شورای اسلامی شهر تهران است؛ در حالیکه بر اساس قانون و به موجب آخرین مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام در سال ۸۹ اختیار تشخیص باغ و غیر باغ بودن پلاک‌های ثبتی به شوراهای اسلامی شهر و روستا در سراسر کشور داده شده و در تهران نیز این اختیار به شورای اسلامی شهر تهران تفویض شده است.
اعضای شورای شهر در هر جلسه زمانی را به بررسی و تصویب و تشخیص باغ و یا غیر باغ بودن پلاک‌هایی که از سوی شهرداری تهران به شورای شهر ارائه شده می پردازند.

تکلیف شهرداری
محمد سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران روز شنبه  درباره این دستور جلسه شورای شهر که به موضوعی روتین تبدیل شده است، اظهار داشت: شهرداری تهران مکلف است، همه املاک و اراضی در سطح شهر تهران و در جغرافیای طرح تفصیلی که تقاضای صدور پروانه می کنند، را برای تعیین نوعیت ملک از باغ و غیرباغ بودن به کمیسیون ماده ۷، بفرستد و این کمیسیون در مناطق، املاک و اراضی که تا ۲ هزار متر مربع مساحت دارند را مورد بررسی قرار می دهد و از ۲ هزار متر مربع به بالا نیز توسط سازمان بوستان‌ها و نماینده شورای شهر مورد بررسی قرار می گیرد.
سالاری عنوان کرد: البته بر طبق نظر قانون گذار کمیسیون ماده ۷ و کمیسیون های دیگر صرفا باید نظر کارشناسی بدهند و تصمیم نهایی با شورا است.
عضو شورای شهر تهران ادامه داد: پرونده ها در کمیسیون تخصصی شورا که کمیسیون شهرسازی و معماری است نیز مورد بررسی قرار می گیرند و نظر کارشناسی داده می شود و در نهایت در صحن شورا تصمیم نهایی اتخاذ خواهد شد.

ماهیت کمیسیون ماده ۷
سالاری در ادامه و در خصوص ماهیت کار کمیسیون های ماده ۷ نیز گفت: در آیین نامه شورای عالی استانها به صراحت ذکر شده که کمیسیون های ماده ۷ فقط باید نظر کارشناسی در تعیین باغ یا غیر باغ بودن املاک بدهند که از طریق بازدیدهای میدانی و بررسی عکس های هوایی املاک میسر می شود.
وی افزود: اما اشکالی که هم اکنون در فضای کمیسیون های ماده ۷ وجود دارد این است که پرونده هایی که می گویند غیر باغ است اگر مالک اعتراض نکند به شورا نمی آید در حالی که ممکن است ملکی باغ باشد و بگویند غیر باغ است؛ ‌ در این شرایط مالک هم اعتراض نمی کند و پرونده هم به شورا ارسال نمی شود.
عضو شورای تهران گفت: در این زمینه نیز در حال رایزنی و نامه نگاری هستیم تا از ریاست شورا بخواهیم همه پرونده هایی که موضوعشان تشخیص باغ و غیر باغ است باید به شورا بیاید.

دغدغه شورا درباره اراضی مزروعی
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران گفت: نگرانی دوستان در کمیسیون سلامت و محیط زیست این است که اگر ملکی مزروعی بود و تشخیص غیر باغ داده شود در سطح منطقه به آن مجوز بار گذاری می دهند لذا این پرونده‌ها نباید مورد بررسی قرار گیرند.
سالاری با طرح این موضوع که اگر املاک مزروعی برای بررسی به شورا نیاید، تکلیفشان چه خواهد شد، ‌گفت:‌ برخی املاک مزروعی هستند و شرایط احصا باغ هم دارند و تاکید شورا این است که همه املاک و اراضی باید برای تشخیص باغ یا غیر باغ بودن به شورایی شهر ارسال شوند.

ارسال ۲۲۹ پلاک ثبتی به شورای شهر
سالاری درباره تعداد پلاک های ثبتی که به شورای شهر ارائه شده، اظهار داشت:‌ در دوره پنجم شورای اسلامی شهر تهران ۲۲۹ پرونده تا یک ماه پیش به شورای شهر ارسال شده و ۶۸ پرونده نیز از دوره چهارم شورا باقی مانده است که جمع آنها تعداد پرونده هایی که باید بررسی شوند را به ۲۹۶ پرونده رسانده است.
وی با بیان اینکه از این تعداد، ۱۳۷ پرونده در ماه‌های گذشته در صحن شورای شهر بررسی و به تصویب رسید، ‌ خاطر نشان کرد: از این تعداد پرونده ۹۳ مورد رای باغ گرفته و ۳۶ مورد رای غیر باغ گرفته است و مابقی حدود ۲۷ پرونده در کمیسیون نظر کارشناسیی دریافت کرده و در آستانه ارسال برای صحن شورا است.
این عضو شورای شهر تاکید کرد: از آنجا که مدارک و مستندات لازم وجود نداشت برای تعیین تکلیف ۲۰ پرونده از کمیسیون ماده ۱۲ قانون زمین شهری استعلام شده و منتظر رای آن هستیم.

بهره برداری از باغ‌ها با رویکرد صیانت
این عضو شورا همچنین با بیان اینکه در راستای حفاظت ار باغات تهران مصوبه برج باغها لغو شده و دستور العمل خانه باغ تصویب و توسط شورای عالی شهرسازی و معماری کشور ابلاغ شده است، یادآور شد:‌ به این ترتیب نحوه ساخت و ساز و بهره برداری از باغات باقی مانده پراکنده شهر تهران با رویکرد صیانت، حفاظت و حداقل بارگذاری ممکن و تعریف بسته‌های تشویقی شامل استقرار فعالیت‌های مجاز و متناسب با فضای باغات شهر تهران تعیین و تکلیف شد.

اعضای شورای اسلامی شهر تهران در ابتدای فعالیت در پنجمین دوره مصوبه برج باغ‌ها را لغو و مصوبه خانه باغ را به جای آن با هدف صیانت از فضای سبز پایتخت تصویب کردند.
اعضای شورای اسلامی شهر تهران گفته‌اند که در فاصله ۱۰ سال منتهی به سال ۹۶ حدود ۱۳۰ هکتار از باغ‌های تهران با مصوبه برج باغ‌ها از بین رفته است.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا،تاریخ انتشار:18آبان1398،کدخبر:83546862،www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین