پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۳۸۹۳۵۳
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۰
آرش میلانی رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر پنجم با اشاره به تصمیم گیری جدید برای ساخت و ساز در باغ‌های تهران می‌گوید: در مدت ۱۳ سال یک میلیون و ۲۸۰ هزار متر مربع از این باغ‌ها از بین رفت.

شعار سال: در دهه ۸۰ و دوره شورای دوم شهر تهران اعضاء شورا تصیم گرفته بودند، برای حفظ باغ‌های تهران و کمک به آن مجوز ساخت و ساز دهند، اما به یک شرط؛ مالکان تنها مجاز هستند در ۳۰ درصد از ملک خود اقدام به ساخت بنا کنند و ۷۰ درصد آن باید حفظ شود؛ اما این مجوز به عامل تخریب باغ‌ها تبدیل شد و طبق آمار در مدت ۱۳ سال حدود ۱۲۸ هکتار از باغ‌های تهران با ساخت برج‌های بلندمرتبه از بین رفت.

۱۲۸ هکتار از باغ‌های تهران از بین رفت؛ شورای شهر به دنبال احیای لایحه برج باغ
آرش میلانی، رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر پنجم با اشاره به اینکه این برج‌ها نیاز به زیرزمین و پارکینگ دارند، تاکید می‌کند که بعضا سازندگان بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد باغ را گودبرداری می‌کردند که این با آنچه در قانون و مصوبه بود، مغایرت داشت.

این روند ادامه داشت تا دوره پنجم شورای شهر که اعضاء این مصوبه را لغو کردند و مصوبه جدید را به وزارت مسکن و شهرسازی هم ارسال و از آن‌ها هم تاییدیه گرفتند و ساخت برج باغ را به خانه باغ تبدیل کردند.

اینطور که میلانی توضیح می‌دهد ساخت و ساز در باغ‌ها به سه طبقه محدود شد و کاربری آن‌ها هم به خانه سالمندان، باغ تالار، گالری هنری و مراکز ورزشی و تفریحی و ... تغییر یافت یعنی در اصل فضا‌های ساخته شد که با فضای باغ همخوانی و سازگاری داشته باشد.

رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر پنجم این اقدام اعضای شورای شهر پیشین را حفظ باغ‌ها و توسعه رویکرد اقتصاد سبز می‌داند و می‌گوید: متاسفانه در همان دوران کرونا شیوع پیدا کرد و عملا مراکزی که به آن اشاره شد، دچار مشکلات اقتصادی شدند.

قرار بود که طبق مصوبه شورای شهر، شهرداری هم از این مراکز حمایت کند، اما همین موضوع کرونا سبب شد که شهرداری هم توانایی کمک را نداشته باشد؛ در عمل همه چیز دست به دست هم داد تا شرایط آنطوری که پیش بینی شده بود پیش نرود تا سال ۱۴۰۰ و ورود اعضای جدید شورا.

میلانی تاکید می‌کند: حالا قرار است برای ساخت‌وساز در باغات تهران تصمیم تازه‌ای در شورای شهر تهران گرفته شود؛ لایحه‌ای که سال گذشته از سوی کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران به شهرداری برگشت خورده بود دوباره با اصلاحاتی به شورا برگشته است و گفته می‌شود برخی از اعضای شورای شهر با این لایحه موافق هستند. برخی از اعضای شورا معتقدند در این مدت مصوبه خانه‌باغ، باعث شده پروانه‌ای برای ساخت در باغات تهران گرفته نشود و عملا این باغات فریز شوند!

گویا قرار است این لایحه فردا یکشنبه (۲۱ خرداد) در شورای شهر بررسی شود البته به قید یک فوریت، هر چند که این موضوع را هنوز هیچ منبعی تائید یا رد نکرده است، اما مهدی چمران رئیس شورای شهر چند روز پیش اعلام کرده بود که این لایحه به زودی در صحن شورا بررسی می‌شود از این رو گمانه‌ها مبنی بر این است که فردا این لایحه بررسی شود.

اینطور که میلانی می‌گوید: اگر لایحه جدید و موضوع برج باغ‌ها دوباره از سوی شورای شهر مورد تائید قرار بگیرد، محیط زیستی‌ها به آن اعتراض خواهند کرد، زیرا از این باغ‌ها حدود یک هزار و ۶۲۰ هکتار یعنی حدود دو تا سه درصد از سطح شهر تهران باقی مانده و بقای آن‌ها می‌تواند به این کلانشهر کمک زیادی بکند.

جالب است بدانید لایحه جدیدی که شهرداری تهران به شورای شهر درباره تصمیم‌گیری برای ساخت‌وساز در باغات تهران ارسال کرده، برای باغات زیر ۷۵۰ متر، سطح اشغال ۴۰ درصد است. همچنین در این لایحه تأکید شده هرگونه احداث بنای بلندمرتبه (۱۲ طبقه و بیشتر) یا سطح اشغال بیش از ۳۰ درصد در باغات، با ارائه طرح امکان‌سنجی، قابلیت رسیدگی در کمیسیون ماده ۵ را خواهد داشت.

از طرف دیگر لایحه جدید به تائید علیرضا زاکانی هم رسیده است که علاوه بر شهردار بودن ریاست کمیسیون ماده پنج را هم بر عهده دارد و اگر این کمیسیون مجوز ساخت برج باغ را بدهد هیچ کس نمی‌تواند به آن اعتراض کند و تجربه نشان داده که در این کمیسیون همیشه اعمال نفوذ وجود داشته است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت دیدارنیوز، تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۴۰۲، کدخبر: ۱۵۰۸۵۳، www.didarnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین