پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۳۸۱۳۴۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۱
از طرح ترافیک شروع می‌کنیم. چند نفر از مدیران شهرداری و خانواده هایشان طرح ترافیک دارند، میزان درآمد چقدر است و کجا هزینه می‌شود؟ از زیبا سازی شروع می‌کنیم. چقدر در خصوص کمپین‌های بیلبورد محور و هزینه‌های آن نیازمند اطلاع هستید؟ از مجوز‌ها و تراکم‌ها شروع می‌کنیم. از پسماند و نوع قرارداد‌های آن شروع می‌کنیم. از پروژه‌های عمرانی شهرداری و شیوه واگذاری‌ها و متمم‌های قرارداد‌ها شروع می‌کنیم. از روابط عمومی شهرداری و شیوه هزینه کرد بودجه و نوع رسانه‌های طرف تماس و حوزه‌های هزینه کرد شروع می‌کنیم. از آزاد سازی بلند مرتبه سازی در مناطق خاص و مافیای رانت اطلاعاتی شروع می‌کنیم. از مسیر دوچرخه و حامیان پشت پرده آن شروع می‌کنیم. از تغییر کاربری‌ها شروع می‌کنیم. از خرید‌های سوله‌های بحران شروع می‌کنیم. از معاونت اجتماعی و کمک‌های بلاعوض به خیریه‌ها و سمن‌ها شروع می‌کنیم. از اختیارات شهرداری مناطق شروع می‌کنیم. از تغییر کاربری‌ها شروع می‌کنیم. آقای آقا میری، سید هستی و احترام مضاعف داری، لطفا به سوگندی که برای فعالیت پاکدستانه خورده‌ای بیشتر توجه کن. ذات و ماهیت شهرداری بدلیل فعالیت عمومی و حضور مدیران غالبا غیر تخصصی و دارای ادعا و همچنین ضعف وافر حوزه نظارتی و بازرسی (آنهم بشکل تاریخی) پتانسل بالای فساد دارد. چه چیز را می‌خواهید مخفی نموده یا اثبات کنید؟ اگر تخصصی‌تر می‌خواهید ورود کنیم، مصوبه بودجه سالیانه و نوع طرح‌های موجود در آن را لایه شکافی باید نمود. از آن دقیق‌تر می‌خواهید، تطبیق برنامه - بودجه با عملکرد سالیانه و مجریان اجرایی (پیمانکاران و نوع قرارداد‌ها و افزایش‌های صورت گرفته در قراردادها) را باید لایه شکافی کرد. موضوعات تخصصی را وارد حوزه عمومی ننموده و بستر را برای بعضی تقابل‌ها مهیا نکنید، لطفا.
شعار سال: از زمانی که نام علیرضا زاکانی برای تصدی‌گری شهرداری تهران مطرح شد، با توجه به سوابق او در مبارزه با فساد در مجلس شورای اسلامی، بسیاری از هواداران زاکانی در عرصه سیاست و مدافعان او در شورای شهر تهران، زاکانی را به عنوان یک مدیر فسادستیز معرفی کردند که حضورش در بدنه شهرداری می‌تواند نقش مهمی در مقابله با فساد اداری در این نهاد داشته باشد؛ بخصوص که در سال‌های اخیر، بعضا شاهد شکل‌گیری پرونده‌های بزرگ فساد در بدنه مدیریتی شهرداری تهران بوده‌ایم.

اما اکنون که حدود ده ماه از روی کارآمدن زاکانی و سایر اعضای تیم جدید مدیریت شهری تهران می‌گذرد، به نظر می‌رسد صرف نظر از دستوراتی که در ماه‌های ابتدایی مبنی بر ممنوعیت واگذاری املاک و اراضی غیرمنقول شهرداری به اشخاص حقیقی و حقوقی توسط شخص شهردار صادر شده است، هنوز شاهد اقدام جدی دیگری از سوی مدیران ارشد شهرداری برای مبارزه با فساد نبوده‌ایم و حتی سامانه شفافیت شورای شهر تهران در دوره جدید به‌روزرسانی نشده است.

در این میان، اما چندی پیش داوود گودرزی، رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران از شناسایی ۱۲۰ گلوگاه فساد در بدنه مدیریت شهری پایتخت خبر داد و از حوزه‌هایی مانند دریافت پروانه تخریب و نوسازی، ساخت پروژه مشارکتی، امور مالی، قراردادها، واگذاری‌ها، انتصابات و انتخاب مدیران به عنوان بخش‌هایی در شهرداری تهران یاد کرد که امکان زد و بند و تخلف در آن وجود دارد. حال سوال مهم این است که با توجه به شعار فسادستیزی شهردار تهران پیش از به دست گرفتن مدیریت شهری پایتخت، در دوره فعلی چه اقداماتی برای مبارزه با فساد در شهرداری انجام شده است؟

وجود فیلتر‌های مخصوص برای انتخاب مدیران شهرداری تهران

سید محمد آقامیری، عضو شورای شهر تهران در این باره گفت: یکی از اقدامات مهمی که در دوره جدید شهرداری تهران برای مبارزه با فساد انجام شده، انتخاب افراد صالح در سمت‌های مدیریتی شهرداری بوده است. اساسا در هر نهادی از جمله شهرداری تهران که ارتباطات گسترده‌ای با مردم دارد، افراد صالح‌تری در سمت‌های ارشد انتخاب شوند، احتمال وقوع فساد در بدنه آن کاهش می‌یابد.

وی افزود: بیشتر افرادی که در دوره جدید برای تصدی‌گری سمت‌های مختلف شهرداری تهران انتخاب شده‌اند، افراد جوان، مومن، صادق و توانمندی بوده‌اند که حضور آن‌ها در بدنه شهرداری می‌تواند، نقش مهمی در مبارزه با فساد در مدیریت شهری پایتخت داشته باشد. در ماه‌های اخیر هم شاهد آن بوده‌ایم که انتخاب مدیران صالح در شهرداری تهران، آثار خوبی در مبارزه با فساد در این نهاد داشته است.

نایب رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تاکید کرد: در دوره جدید فیلتر‌های مخصوصی برای انتخاب مدیران میانی و ارشد شهرداری تهران قرار داده شده است و مسئولان شهرداری تلاش می‌کنند تا حد امکان، افراد براساس باندبازی و رفاقت انتخاب نشوند.

البته ممکن است برخی افرادی که انتخاب می‌شوند، منسوب به برخی مدیران شهرداری باشند، اما قطعا این افراد هم توانمند بوده‌اند که برای حضور در سمت‌های مختلف شهرداری انتخاب شده‌اند، زیرا به هر حال هر مدیری که کار خود را در یک نهاد آغاز می‌کند، ممکن است دارای اطرافیانی باشد که افراد توانمندی هستند و می‌توانند در سمت‌های مدیریتی قرار بگیرند.

وی در ادامه تاکید کرد: عمده افرادی که در دوره جدید شهرداری تهران انتخاب شده اند، کسانی بوده‌اند که توانمندی‌های خاصی برای کمک به مدیریت شهری پایتخت داشته‌اند. البته همواره مشکلات و ضعف‌هایی در فعالیت‌های تشکیلاتی وجود دارد و نمی‌توان انکار کرد که در این دوره نیز چنین مسائلی وجود دارد، ولی امیدواریم در آینده با کسب تجربه بیشتر توسط مدیران کنونی یا جایگزینی افراد توانمندتر، اشکالات موجود در بدنه مدیریت شهری تهران رفع شود.

فساد سازمان‌یافته در بدنه مدیریتی شهرداری فعلی وجود ندارد

آقامیری در پاسخ به این سوال که آیا مسئولان دوره جدید مدیریت شهری در ده ماه گذشته گامی جدی برای مبارزه با فساد در شهرداری تهران برداشته‌اند؟ گفت: قطعا مدیران جدید شهرداری تهران عزمی جدی برای مبارزه با فساد در مدیریت شهری داشته‌اند. بررسی‌های ما در شورای شهر تهران به عنوان یک نهاد نظارتی نیز نشان می‌دهد که در دوره جدید، شاهد وجود فساد در بدنه مدیریتی شهرداری تهران نیستیم.

وی در پایان تصریح کرد: خوشبختانه با توجه به اینکه مدیران شهرداری در دوره جدید از میان افراد صالح و توانمند انتخاب شده‌اند، ما در این دوره وجود فساد سازمان یافته و هیچ نوع فساد خاص دیگری را در شهرداری تهران مشاهده نمی‌کنیم.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از سایت تحلیلی خبری عصر ایران، تاریخ انتشار:۳۰ تیر ۱۴۰۱، کد خبر: ۸۴۹۷۹۲، www.asriran.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
0
0
چقدر اخبار فساد در شهرداری؟ چی می گه این عضو شورا پس
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
0
0
برای خودش گفته
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین