پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۲۶۹۸۵۹
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۱
موج سوم نظرسنجی کرونا حکایت از بهبود رضایت مردم از عملکرد دولت و شهرداری و چشم انداز مبهم مردم درباره پایان اپیدمی است.
شعار سال: موج سوم نظرسنجی کرونا توسط دفتر مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران طراحی و جمع­آوری اطلاعات آن توسط مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) از ۱۶ تا ۱۹ فروردین انجام شده است. حجم نمونه ۱۰۲۳ نفر و نظرسنجی به‌صورت تلفنی و در سطح شهر تهران صورت گرفته است. نتایج این نظرسنجی حاکی از بهبود رضایت مردم از عملکرد دولت و شهرداری و چشم انداز مبهم مردم درباره پایان اپیدمی است. بر اساس نظر سنجی ایسپا تنها نیمی از تهرانیان نگران ابتلا به کرونا هستند و ۷۰ درصد پایتخت نشینان از وضعیت بد اقتصادی در ایام کرونا خبر دادند. نکته قابل توجه در این آمار اعلام ۵۸ درصدی تنش میان زن و شوهر‌های تهرانی است همچنین ۴۸ والدین اعلام کرده اند که با فرزندان خود درگیر هستند.



علل شیوع کرونا

در مورد علت شیوع کرونا شهروندان تهرانی به دلایل مختلفی اشاره می‌کنند. زنان بیش از مردان آن را نتیجه خشم و غضب خداوند و در مقابل مردان بیشتر از آن زنان کرونا را حاصل یک توطئه می­دانند. اعتقاد به قهر الهی در میان افراد با تحصیلات دیپلم و پایین‌تر به‌مراتب بیش از افراد با تحصیلات عالی است، اما ازنظر باور به توطئه تفاوتی چندانی میان دو گروه وجود ندارد.


نگرانی از ابتلا

یافته‌های نظرسنجی نشان می‌دهد ۵۱ درصد از مردم تهران نگرانی زیادی در مورد ابتلای خود یا خانواده شان به کرونا دارند و ۲۹ درصد نیز سطح نگرانی شان پایین است. نسبت به موج اول نظرسنجی در میانه اسفندماه میزان نگرانی افراد از ابتلا به کرونا اندکی افزایش یافته و نسبت کسانی که نگرانی‌شان را «کم» اعلام کرده­اند کاهش یافته و بر افراد با نگرانی متوسط افزوده شده است.

کرونا یا کسب‌وکار؟

یک دوراهی مهم امروز در جهان انتخاب میان شروع کسب­وکار یا تعطیلی تا مدیریت کامل کروناست. از مردم تهران سؤال شده که ترجیح می‌دهند مردم سر کار خود برگردند تا شغل مردم حفظ شود یا تا مهار کرونا تعطیلی ادامه یابد. سه‌چهارم مردم موافق تعطیل ماندن هستند. میزان موافقت با تعطیلی در بین حقوق­بگیران بخش دولتی و خصوصی بالای ۸۰ درصد و در میان کارکنان مستقل و کارفرما حدود ۶۸ درصد است.

تاب‌آوری اقتصادی خانواده

با نیمه تعطیل شدن شهر، حدود ۷۰ درصد از پاسخگویان گفته­اند همین الان از نظر اقتصادی مشکل دارند یا نهایتاً یکی دو ماه دیگر می­توانند ادامه دهند. در بین گروه­های مختلف، بازنشستگان کمتر از دیگران نگران تداوم تعطیلی و اثر آن بر زندگی­شان هستند؛ ۵۰ درصد آن­ها گفته­اند بیش از ۵ ماه دوام می‌آورند. بیشتر نگرانی در میان گروه­های شغلی نیز به کارکنان مستقل تعلق دارد که ۵۰ درصدشان اعلام کرده­اند همین الان هم از نظر اقتصادی مشکل دارند.

اختلافات خانوادگی

در ۱۶ درصد از خانوار‌های تهرانی تنش خانوادگی به سبب در خانه ماندن افزایش یافته است. در ۵۸ درصد این خانواده­ها تنش میان زن و شوهر افزایش داشته و ۴۶ درصد هم افزایش تنش والدین با فرزندان را تجربه کرده ­اند.

اعتماد به آمار رسمی

۴۸ درصد از شهروندان اعتمادشان به آمار رسمی ابتلا و فوت کرونا در کشور پایین، ۲۵ درصد در سطح متوسط و ۲۷ درصد زیاد است. مطابق نمودار میزان بی‌اعتمادی نسبت به آمار رسمی در سه موج نظرسنجی روندی کاهشی داشته است.

رضایت از دولت

رضایت از دولت و دیگر نهاد‌های عمومی نیز همچون اعتماد به آمار رسمی در طول فاصله میان سه موج نظرسنجی بهبود یافته است. مطابق نمودار میزان نارضایتی از ۶۵ درصد در میانه اسفند به ۴۶ درصد در حال حاضر رسیده است.

رضایت از شهرداری

۲۷ درصد از شهروندان رضایت خود را از اقدامات شهرداری در مواجهه با کرونا زیاد و ۳۷ درصد متوسط اعلام کرده اند. همان‌طور که در نمودار دیده می‌شود میزان رضایت شهروندان از عملکرد شهرداری در فاصله میان دو موج نظرسنجی افزایش داشته است. میزان رضایت در پهنه شمال و جنوب (خط خیابان انقلاب) تفاوتی ندارد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری برنا ، تاریخ انتشار: 20 فروردین 1399 ، کدخبر: 986017 ، www.borna.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین