پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۳۸۱۷۷۷
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۶
شهربانو امانی: از روز‌های ابتدایی استقرار آقای زاکانی در بهشت، سیستم پوپولیستی نیز به شهرداری تهران بازگشت. این رفتار پوپولیستی به جای ارایه گزارش عملکرد طبیعی است.
شعار سال: در آستانه یک‌سالگی شورای شهر ششم و استقرار «علیرضا زاکانی» در بهشت این پرسش در ذهن شهروندان تهران ایجاد می‌شود که دستاورد تیم تازه مدیران و نمایندگان در شورای شهر و شهرداری چه بوده است؟ به جز بنر‌های پرخرج، تبلیغات گسترده در سطح شهر که بیشتر به ضد تبلیغ می‌ماند، عدم شفافیت در عملکرد و بودجه‌دهی‌ها و بودجه‌گیری‌ها، رفتار‌های عوام فریبانه و بی‌توجهی به امور مختلف شهری، چه تغییری در ساختار مدیریت شهری تازه ایجاد شده است؟

در این باره با «شهربانو امانی»، نماینده دوره پنجم شورای شهر تهران گفت‌وگویی داشتیم. امانی در توصیف کلی از یک سال اخیر شهرداری تهران می‌گوید: «سالی که نکوست از بهارش پیداست. استقرار آقای زاکانی در پست مدیریت شهری به عقیده بسیاری، سهمیه حمایتشان از نامزدی آقای رییسی در انتخابات بود. استقرارشان در شهرداری نیز مصداق ضرب المثل «طرف یک دکمه پیدا کرد و یک کت برایش دوختند» بود. ایشان باید ابتدا از نمایندگی مجلس استعفا می‌کرد، اما چنین نشد؛ اول شهردار شدند و بعد استعفا کردند. یعنی قوانین را هم به خاطر ایشان نادیده گرفتند و حتی قانون را هم‌قامت با این آقایان کردند. با توجه به بی‌تجربگی آقای زاکانی در مدیریت شهری، از لحظه اسقرار تا انتخاب و انتصاب مدیران و همراهی‌شان با شورای شهر، ضعف ایشان به چشم می‌آمد. هرجا هم در موضع ضعف قرار می‌گیرند، دولت و شهرداری پیشین را زیر سوال می‌کنند. نقد به مسوولان پیشین وارد است، اما نقد با فرافکنی متفاوت است.»

زاکانی، احمدی‌نژاد ثانی!

این نماینده پیشین شورای شهر در تحلیل رفتار عوام‌فریبانه شهردار تهران گفت: «از روز‌های ابتدایی استقرار آقای زاکانی در بهشت، سیستم پوپولیستی نیز به شهرداری تهران بازگشت. این رفتار پوپولیستی به جای ارایه گزارش عملکرد طبیعی است. برای مثال، مدیریت حمل و نقل بار و مسافر از وظایف اصلی مدیریت شهرداری‌هاست. صدور پروانه ساخت و ساز و مدیریت دیگر امور شهر نیز جزو وظایف شهرداری است. اما این آقایان به جای ارایه گزارش از عملکردشان در یک سال گذشته، به انجام چند رفتار پوپولیستی اکتفا می‌کنند. ما تلاش کردیم که شهرداری، سکوی پرتاب به پاستور نباشد، اما شواهد گویای این است که این آقایان رفتار آقای احمدی‌نژاد در شهرداری تهران را تکرار می‌کنند. این به شهروندان تهرانی آسیب جدی تحمیل می‌کند.»

او در ادامه گفت: «در روز‌های اخیر آقایان تا زانو در گل‌و‌لای رفتند و بعد عکس گرفتند که با لباس گلی راهی ستاد اربعین هستند. در ادوار گذشته، بحث اربعین و دیگر مناسک مذهبی بر عهده شهروندان بود. شهروندان ما خوب می‌دانند که چطور در اربعین رفتار کنند. در دوره شورای پنجم این اتفاق نظارت‌شده بود. یعنی شورا به شهرداری این اجازه را می‌داد که مراسم اربعین را در تهران ساماندهی کند. البته این اقدامات از دوره آقای احمدی‌نژاد پایه‌گذاری شده بود، اما همین آقایان در رسانه‌ها می‌گفتند که ما مخالف اربعین هستیم. صرف بودجه عمومی در اموری غیر از امور شهر تهران خلاف قانون است. تیم رسانه‌ای آقای زاکانی با کمی ارزیابی متوجه می‌شوند که مردم از چنین ظاهرسازی‌ها و رفتار‌های پوپولیستی منزجرند.»

آش نذری چهار میلیارد تومانی...

امانی در اشاره به بودجه‌پاشی‌های غیرقانونی در ایام مذهبی گفت: «یادم هست که در ماه‌های ابتدایی شورای پنجم، جایی دعوت شده بودم. شهردار گزارش کرده بودند که در یکی از مناطق، یک فرد آش نذری را ۴ میلیارد تومان فاکتور کرده بود و از شهردار منطقه خواسته بود که این مبلغ توسط شهرداری پرداخت شود. این آش را توی کدام دیگ پخته‌بود؟! کجا توزیع کرده بود؟! مشخص نبود. مردم خودشان آش نذری می‌پزند و توزیع می‌کنند؛ فاکتور برای چه؟! امروز هم همین اتفاق در شهرداری می‌افتد. در موردی دیگر، رییس یک کانون در منطقه یک، ورزشگاهی را به مقداری از شهرداری اجاره کرده و بعد‌ها همین ورزشگاه را به چند برابر این مقدار به فرد دیگری اجاره داده بودند. ما در پایان ۴ سال نتوانستیم حتی اجاره شهرداری را نیز از آن کانون اخذ کنیم.»

او افزود: «آقای قالیباف در روز‌های آخر مدیریت‌شان گفته بودند که شهرداری باتلاق اصلاح‌طلب‌ها است. در همان دوره به ما می‌گفتند که بیش از ۷۰هزار مداح در سراسر کشور داریم و شما باید کمک کنید که این امر را در کشور نهادینه کنیم. اگر می‌خواهید نهادینه کنید، چرا می‌خواهید از جیب مردم هزینه کنید؟ وقتی تصاویر نشست آقای زاکانی با مداح‌ها منتشر شد، به این فکر کردم که اتفاق‌هایی را که شورای پنجم از آن جلوگیری کرده بود، دوباره رخ خواهد داد. مگر الان ارکان نظام یک دست نشده؟ بیشتر نیرو‌های توانمند در انتخابات رد صلاحیت شدند که این آقایان به کرسی‌های قدرت تکیه کنند و کار مردم را راه بیندازند. امروز که همه یکدست شده‌اند چه اتفاقی افتاده است؟ به جای این ظاهرسازی‌ها و ناامیدتر کردن مردم، چرا کار نمی‌کنند؟! گفته‌اند که می‌خواهند عکس خانم‌های بدحجاب را از روی سنگ قبر‌ها حذف کنند. این برای آقای زاکانی یک دستاورد به حساب می‌آید؟ مردم، اما خادم و خاطی را از یکدیگر تمییز می‌دهند.»

بودجه شهرداری زاکانی کجا می‌رود؟!

به عقیده امانی، شهرداری زاکانی از ارایه عملکرد و شفاف‌سازی صرف بودجه فراری است. او در این باره گفت: «این‌ها باید به مردم گزارش بدهند؛ اما این کار را نمی‌کنند. به محض استقرار در شهرداری باید سند تغییر و تحول و ۳ ماه بعد از آن باید گزارش عملکرد ارایه می‌کردند؛ اما نکردند. در همین بارندگی‌های اخیر که منجر به سیل شد، شهرداری باید معابر را لایروبی می‌کرد؛ اما نکرد! بودجه لایروبی و پاکسازی معابر در کجا هزینه شد؟! پاسخ را در رفتار‌های پوپولیستی آقایان پیدا می‌کنید. شهرداری و شورای شهر باید گزارش بدهند که این بودجه‌ها به کجا می‌رود؟ مردم به راحتی می‌توانند رفتار این آقایان را ارزیابی کنند. البته الان همه فکرشان مشغول رعایت حجاب در خیابان است. یکی از دستاورد‌های مهم ادوار پیشین، راه‌اندازی سامانه شفافیت شهرداری بود. چه می‌شود که این سامانه در دوره این آقایان حذف می‌شود؟ چه می‌شود که سایت شهرداری هک می‌شود؟ خب این‌ها دست خودشان است. چرا گزارش ندادند که مشکل کجا بود؟ همین بنر‌های شهرداری در ابتدای شروع به کارشان زن‌هایی را در حال شستن و تکاندن فرش به تصویر کشیده بود. دختر‌ها و همسر‌های خودشان از این کار‌ها نمی‌کنند که در سطح شهر تبلیغش می‌کنند. بودجه شهرداری را اینگونه تلف می‌کنند.»
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری فراز، تاریخ انتشار:۱۰ مرداد ۱۴۰۱، کدخبر:۵۲۵۷۹، www.farazdaily.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین