پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۴۳۳۵
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۴
رئیس جمهور روحانی در سفر به یزد در میدان امیر چخماق برای حاضران سخنرانی کرد و ضمن تشریح کارنامه اقتصادی دولت، صراحتا از قوه قضاییه خواست که در امر مبارزه با فساد، سراغ دانه درشت‌ها رود و پرونده نهادها و افرادی را که مرتکب فسادهای میلیارد دلاری شده‌اند، پیگیری کند.

شعار سال:من از سازوکار داخلی دولت بی خبرم. از اینکه چقدر آقای روحانی در جلساتی که با رهبری داشته، این مسائل را مطرح کرده ؟ یا اینکه آیا جوابی گرفته یا نه؟ نیز بی خبرم. به نظر می رسد آقای روحانی جبهه ای را در برابر تضعیف گسترده دولت باز کرده و توپ را درون زمین کسانی انداخته که نه تنها سازگار با دولت نیستند بلکه همراهی هم نمی کنند.

روز گذشته رئیس جمهور روحانی در سفر به یزد در میدان امیر چخماق برای حاضران سخنرانی کرد و ضمن تشریح کارنامه اقتصادی دولت، صراحتا از قوه قضاییه خواست که در امر مبارزه با فساد، سراغ دانه درشت‌ها رود و پرونده نهادها و افرادی را که مرتکب فسادهای میلیارد دلاری شده‌اند، پیگیری کند.

سخنان رئیس جمهور که به گفته برخی تحلیلگران بسیار صریح بوده، واکنش هایی نیز به همراه داشته است.

در این میان، یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب معتقد است صحبت‌های دیروز آقای روحانی در یزد، نقطه عطفی در موضع‌گیری‌های او بوده و اصل حرف آقای رئیس جمهور به این برمی‌گردد که قوه قضائیه نباید گزینشی برخورد کند.

غلامعلی رجایی گفت: فکر می‌کنم صحبت‌های دیروز آقای روحانی در یزد، نقطه عطفی در موضع گیری‌های او بود. زیرا ایشان حرف‌هایی را که مکررا از سوی آقای جهانگیری درباره اختلاس‌ها و دزدی‌های میلیارد دلاری گفته می‌شد، بار دیگر مطرح کرده و از قوه‌قضاییه خواسته تا در قبال این مسأله پاسخگو باشد.

به نظر می‌رسد دولت پاسخ کافی نگرفته است

وی افزود: درباره این صحبت‌های آقای روحانی چند نکته مطرح است. نکته اول اینکه به نظر می‌رسد وقتی آقای روحانی می‌بیند سمت و سوی برخوردها بیشتر با دولت بوده یا اینکه هنوز به شکایات دولت به ویژه در مواردی که آقای جهانگیری بازگو کرده، رسیدگی نشده، تشخیص داده تا این مسائل را برای مردم بازگو کند. زیرا با اینکه در برخی پرونده ها برای مجرم حکم اعدام صادر شده اما باید پرسید اصل پول کجاست؟ بی تردید بیشتر این فسادها ربطی به دولت فعلی ندارد به دولت پیشین مربوط می شود.

این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: اصل حرف آقای رئیس جمهور به این برمی‌گردد که قوه قضائیه نباید گزینشی برخورد کند. بلکه باید در راستای تحقق عدالت، هم دانه درشت‌ها را ببیند هم دانه‌ریزها را. و صرفا رویکردش متوجه این نباشد که تنها با برادر رئیس جمهور، برادر معاون اول، داماد وزیر یا دختر وزیر سابق که به دولت مربوط می شوند، برخورد کند. البته گفته شده که با برخی قضات فاسد نیز برخورد شده ولی به نظر می رسد دولت نسبت به مطالباتی که از قوه قضائیه دارد، پاسخ کافی نگرفته است و لازم دانسته که آن مطالبات را بار دیگر مطرح کند.

شاید آقای روحانی به ورطه بی پاسخی و ناامیدی رسیده باشد

وی ادامه داد: البته من این رویکرد را نمی‌پسندم که روسای دو قوه بخواهند در منظر عام حرف‌های خود را مطرح کنند. بلکه بهتر است با هم بنشینند و حرف‌هایشان را بزنند و اگر نتوانستند همدیگر را قانع کنند به رهبری منتقل نمایند. این کار درستی نیست که آنها در میان افکار عمومی سوال ایجاد کنند. زیرا مردم ممکن است تنها بخشی از پاسخ را بدانند یا اصلا ندانند. بنابراین نمی‌توانند داور خوبی باشند. اگر چه تکرار مطالبات از سوی دولت کاری خوب است و ابعادی را روشن می‌کند، ولی در عین حال جای آن در میان افکار عمومی نیست.

رجایی گفت: مطرح ساختن این مباحث در میان افکار عمومی از سوی رئیس‌جمهور، نشان می دهد که دولت از پیگیری این پرونده‌ها از جانب دستگاه قضایی ناامید شده و روی به تکرار آن در میان افکار عمومی آورده است. شاید آقای روحانی به ورطه بی پاسخی و ناامیدی رسیده و احساس کرده باید این بحث ها را با مردم در میان گذارد. فراموش نکنیم که رئیس جمهور منتخب مردم است و باید همواره به مردم پاسخگو باشد.

روحانی احساس می‌کند باید در مقابل مردم پاسخگو باشد

وی افزود: رئیس‌جمهور نه تنها وقتی که پیگیری‌ها و حرف‌هایش به نتیجه نرسد باید با مردم حرف بزند بلکه حتی زمانی هم که به نتیجه رسیده باید این کار را انجام دهد. علی‌القاعده پیگیری برخی مطالبات باید پشت پرده باشد و بعضی دیگر نیز علنی پیگیری شود. آقای روحانی احساس می‌کند باید در مقابل مردم پاسخگو باشد و چون نتوانسته از قوه قضاییه پاسخ مناسبی دریافت کند، موضوع را برای شفاف سازی با مردم در میان گذاشته است. لذا به نظر نمی‌رسد این آزمون خوبی برای قوه قضائیه باشد.

رجایی گفت: آقای روحانی در سخنرانی امروز خود جبهه جدیدی در مواجهه با قوه قضاییه باز کرده و به نوعی صحت و صداقت این قوه را در مبارزه با فساد به چالش کشیده است. نمی‌توان مبارزه با فساد را در قوه قضاییه نفی کرد اما به نظرم، این قوه باید در برابر نکاتی که مکرر از سوی معاون اول رئیس جمهور و آقای روحانی گفته پاسخگو باشد. همه باید منتظر باشیم که قوه قضاییه پاسخی مناسب نه به روحانی بلکه به افکار عمومی دهد. زیرا این پول‌ها که برای دولت نبوده، برای مردمی است که دولت اعتماد آنها را جلب کرده تا بتواند به این موارد رسیدگی کند.

از این آتش هیچ دیگی نخواهد جوشید

وی بیان کرد: مخالفین می خواهند چنین القاء کنند که مردم در انتخاب خود اشتباه کردند و دیگر نباید این اشتباه را تکرار کنند. در دلایل این اشتباه نیز چنین می گویند «مردم کسی را روی کار آوردند که این گونه عمل می کند. کسی که در برجام سرش کلاه رفته یا در فلان مسأله این گونه بوده یا وضع اقتصادی را چنین کرده و...لذا به نظر می رسد عده ای تلاش می کنند تا مردم را به سمت ناامیدی ببرند. من کشوری را نمی شناسم که رسانه های وابسته به حاکمیتش تا این اندازه در تضعیف دولت منتخب مردمش متحد شده باشند.

رجایی افزود: مخالفین دولت ابتدا می‌گفتند «برجام چیز بدی است» و حالا هم که تکلیف این توافق روشن شده، طعنه‌اش را به دولت می زنند. در حالی که اگر بد بوده آنها باید جشن بگیرند پس دیگر طعنه زدن‌شان چه معنا دارد؟ باید دید چه شده که هم ترامپ و هم مخالفین دولت در داخل به این نتیجه رسیده‌اند که برجام توافق بدی بوده است؟ به نظر می‌رسد این رویکرد انتخاباتی مخالفین دولت برای دوره بعد باشد. آنها با این اقدامات تلاش می‌کنند تا خیال خود را برای اینکه رئیس‌جمهور آینده فردی اصلاح طلب، معتدل یا جمعی میان این دو باشد، راحت کنند. در حالی که باید بدانند از این آتش هیچ دیگی نخواهد جوشید.

‌وی در پاسخ به این سوال که چرا دولت در سال های اخیر به این نتیجه نرسیده بود که بخواهد صراحت بیشتری به خرج دهد و برخی مسائل را از طریق تریبون های عمومی حل و فصل کند، بیان کرد: من از سازوکار داخلی دولت بی خبرم. از اینکه چقدر آقای روحانی در جلساتی که با رهبری داشته، این مسائل را مطرح کرده؟ یا اینکه آیا جوابی گرفته یا نه؟ نیز بی خبرم. به نظر می رسد آقای روحانی جبهه ای را در برابر تضعیف گسترده دولت باز کرده و توپ را درون زمین کسانی انداخته که نه تنها سازگار با دولت نیستند بلکه همراهی هم نمی کنند.

دامنه تبلیغات علیه دولت گسترده تر خواهد شد

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: با اینکه شانسی برای پیروزی طیف اعتدال در انتخابات آتی قائل نیستم، ولی فکر هم نمی‌کنم که صراحت لهجه امروز آقای روحانی انگیزه‌ای انتخاباتی داشته‌باشد. زیرا آقای روحانی می‌داند که طیف اعتدال در سپهر سیاسی آینده یا جایی ندارد یا اینکه سهمی بسیار اندک خواهد داشت.

وی بیان کرد: به طور حتم دامنه تبلیغات علیه دولت گسترده‌تر خواهد شد و با اینکه ما آقای روحانی را اصلاح‌طلب نمی دانیم، اما جناح اصولگرای مقابل او نیز به دلیل اینکه هیچ امیدی برای جذبش ندارد، سعی می‌کند کارآیی دولت را به حداقل برساند. به نحوی که با بدنامی عرصه را واگذار کند. از این رو، می‌بینیم که با ناپختگی هرچه تمام‌تر شعار «استخر فرح در انتظارت» را در یکی از شهرهای مذهبی دوباره مطرح می‌کنند. درحالی که غافلند این نوع شعارها بیشتر به نفع آقای روحانی تمام خواهد شد.

برخی تلاش می‌کنند همه برگ‌های روحانی را بسوزانند

رجایی گفت: اصولگرایان نباید فکر کنند که با چنین تندروی‌هایی به ضرر آقای روحانی کار می‌کنند. بلکه بالعکس، عرصه به نفع ایشان تمام خواهد شد. زیرا اساسا جمهور مردم با تندروی مخالفند. متاسفانه آنها تلاش می‌کنند همه برگ‌های روحانی را بسوزانند تا او نتواند در فصل انتخابات حمایت موثری از افراد داشته یا حتی در دولت بعدی سهمی داشته باشد.

وی در پایان گفت: تاکید رئیس‌جمهور بر شفافیت و لزوم مقابله با فساد کار خوبی است. ولی در اینکه دولت باید چه کار کند تا مقبولیتش میان مردم بالا رود، نیازمند سلسله اقداماتی است که باید انجام گیرد. مثلا در همین بحث ارز، بخشی عوامل خارجی نقش داشت و بخشی هم عوامل داخلی که زیر نظر دولت نبودند، کار خود را کردند. از این‌رو، نمی‌توان نسخه‌ای کلی برای دولت نوشت و باید به همه جوانب توجه داشت. لذا با اینکه برخی وقت‌ها دولت تلاش کرده تا مسائلی را بازگو کند، اما به نظر می‌رسد که به دلیل برخی ملاحظات یا شاید مصالح ملی، دست بازی برای مطرح ساختن مسائل نداشته باشد.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی جماران،تاریخ انتشار:20آبان1398،کد خبر:1290727،www.jamaran.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین