پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۵۴۱۴
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۵
سخنگوی دولت گفت: نظام جمهوری اسلامی و دولت ایران اعتراض را حق همه مردم می‌داند، اما معترض با اغتشاش‌گر متفاوت است.
شعارسال: علی ربیعی ظهر امروز در نشست هفتگی خود با خبرنگاران درباره افزایش قیمت بنزین، گفت: با توجه به تصمیم مهم و ملی اجرای طرح حمایتی-معیشتی دولت با منابع حاصل از اصلاح قیمت بنزین در این نشست از معاونین وزارتخانه‌ها و مسئولین دستگاه‌های اجرایی ذیربط خواهش کردم که برای بازکردن و تبیین ابعاد مختلف حضور داشته باشند.

وی افزود: همه آگاهیم و به خوبی می‌دانیم که موضوع اصلاح قیمت حامل‌های انرژی به خصوص قیمت بنزین از مسائلی بوده است که همواره طی ۶۰ سال گذشته ایران، موضوعات مهم و چالش برانگیزی را به وجود آورده است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه مسائل متعددی برای اثبات ضرورت این اصلاح قیمت‌ها همواره بیان می‌شده و وجود دارد، اظهار داشت: در شرایط حاضر که کشور ما با بی‌سابقه‌ترین تحریم‌ها و فشار‌های اقتصادی روبرو شده است، می‌توان ادعا کرد که ضروری‌ترین دلیل برای این اصلاح، تلاش برای برقراری عدالت اجتماعی یا دست کم حرکت به این سمت بوده است.

ربیعی با اشاره به اینکه ما در شرایطی هستیم که اقشار نیازمند جامعه تحت فشار اقتصادی هستند و دولت خود را موظف به حمایت از این اقشار می‌داند، تاکید کرد: هدف این بود که تا جایی که می‌توانیم به قدرت خرید خانوار‌های متوسط کم درآمد بیافزاییم.

سخنگوی دولت اضافه کرد: این حمایت باید از محل و منبع مشخص تأمین می‌شد، اما درآمد‌های دولت با توجه به کاهش صادرات نفت بسیار کاهش پیدا کرده بود. امروز اداره کشور با صادرات سایر منابع به دست می‌آید و مالیاتی که صورت می‌گیرد یکی از هنرمندی‌های بزرگ دولت بوده است و خوشبختانه در این میان حتی کار‌های زیربنایی و کار‌های ساخت و ساز هم معطل نمانده است.

ربیعی با تاکید براینکه امکان تامین برنامه حمایتی-معیشتی، فقط از محل افزایش قیمت بنزین میسر بود، گفت: راه دیگری که می‌توانستیم اتخاذ کنیم افزایش مالیات‌ها بود که مکانیزم افزایش مالیات‌ها برای حمایت اجتماعی هم با توجه به ضرورت رونق تولید و ایجاد اشتغال و شاید فشار بیش از اندازه برای حمایت اجتماعی عملی منطقی و علمی نبود.

وی افزود: بهترین منبع برای تامین مالی حمایت از اقشار پایین جامعه توقف یارانه اقشار برخوردار جامعه و پرداخت به افشار پایین بود.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکهآخرین بررسی‌هایی که مشاهده می‌شود این است که خانوار‌های برخوردار متعلق به دهک‌های بالای جامعه، بیشترین بهره مندی را از یارانه بنزین را داشتند، اظهار داشت: به گونه‌ای که خانوار‌های برخوردار ۲۳ برابر بیشتر از دهک‌های پایین جامعه از یارانه‌ها بهره مند می‌شدند.

ربیعی تاکید کرد: این تصمیمات از نوع تصمیمات دشوار و سخت بود. منطقی‌ترین روش ممکن اصلاح در وضعیت یارانه‌های بنزین بود. همانطور که عرض کردم این موضوع تازه‌ای نیست و در همه ۶۰ سال گذشته وقتی می‌خواهیم در مورد بیماری اقتصادی ایران صحبت کنیم یکی از این بحث‌ها یارانه‌های پنهان و ناعادلانه توزیع کردن درآمد در جامعه و یکسان پرداخت کردن یارانه‌ها بوده است.

وی خاطر نشان کرد: حتی درخصوص برداشتن کامل یارانه بنزین هم بار‌ها در دولت‌های مختلف بحث‌هایی صورت گرفت و خیلی‌ها معتقدند که علت اصلی بیماری اقتصادی کشور همین یارانه‌های سوخت است. دولت‌های زیادی در این خصوص اقداماتی را صورت داده اند.

سخنگوی دولت گفت: من می‌خواهم اعلام کنم که آثار مثبت این تصمیمات در میان مدت و درازمدت دیده می‌شود. این مساله در کوتاه مدت هم نیازمند این بوده است که همراه با این اصلاحات از زندگی مردم هم مراقبت کنیم، بنابراین کاری که دولت صورت داد ضمن انجام اصلاحات در ساختار‌های یارانه‌ای با اختصاص دادن کل منابع حاصل از این طرح نه به همه کشور و نه مجددا توزیع ناعادلانه بلکه به بیش از ۶۰ میلیون نفر از افرادی که با توجه به شرایط جدید زندگی شان دچار مشکل می‌شود، اختصاص یابد.

ربیعی تصریح کرد: دولت به خوبی واقف بود که در این شرایط دست زدن به اصلاح ساختاری و قیمت طبعاتی برای محبوبیت و مقبولیت خواهد داشت. به نظر من رئیس‌جمهور خود را فدای مصالح کلان کشور و مردم کرد.

وی گفت: دولت با شجاعت تمام تصمیم گرفت تا بخشی از اصلاح قیمت بنزین را با هماهنگی و رایزنی که با سران قوا، بخش‌ها و کارشناسان مختلف صورت داد انتخاب کند و همانگونه که اعلام کردم تمام درآمد ناشی از این هم برای تقویت و حمایت از طبقات متوسط به پایین هزینه خواهد شد.

ربیعی تاکید کرد: این سوال وجود دارد که آیا این سیاست، سیاست درستی بود؟ من می‌خواهم بگویم علاوه بر سیاست عادلانه کردن، ما اتفاقاً این بار به همه مردم یارانه‌ها نمی‌دهیم. ما جهت‌گیری که نسبت به ۶۰ میلیون نفر از جامعه ایران انجام دادیم در حقیقت سیاست عادلانه کردن و برخورداری عادلانه از درآمد‌های کشور بود که در این طرح نهفته است.

سخنگوی دولت ادامه داد: علاوه بر این، مبارزه با قاچاق کالا و قاچاق سوخت با اجرای این طرح محقق می‌شود. چرا ما باید یارانه استفاده سوخت در کشور‌های دیگر را بدهیم؟ مدیریت مصرف، امکان صادرات و جلوگیری از فساد و رانت‌هایی که در یارانه‌ها نهفته است از آثار مثبتی است که اجرای این طرح در اقتصاد ایران خواهد داشت.

وی افزود: البته خیلی از سیاست‌ها در عین اینکه مفید است، اما تبعاتی هم خواهد داشت به همین خاطر دولت، سایر ارکان نظام را در جریان این سیاست قرارداد و سایر ارکان نیز بر ضرورت اتخاذ این تصمیم در سه جلسه مختلف تاکید کردند.

ربیعی گفت: خوشحالیم که این مصوبه با توجه به اینکه سران سه قوه تائید کرده بودند، مورد نظر و موافقت مقام معظم رهبری هم قرار گرفت و رهبر معظم انقلاب هم به همین دلیل و با علم به اینکه تصمیم گیری درباره این اصلاح ساختاری پس از جلسات متعدد کارشناسی و تصمیم گیری به تصویب رسیده بود، شجاعانه از آن حمایت کردند و همه آن را نیز به حمایت از آن فراخواندند.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: همه تصمیمات در این حد و اندازه که با عنوان اصلاح ساختاری از آن یاد می‌کنیم دارای موافقان و مخالفانی هم است، هر طرحی در آغاز با مشکلاتی مواجه می‌شود که در ادامه مسیر با نقد‌های سازنده و نظرات کارشناسان و خبرگان حوزه کامل‌تر خواهد شد. دولت همواره اعتراضات موافقان و مخالفان خود را شنیده و درخصوص این طرح نیز گوش شنوا خواهد داشت.

وی افزود: ازجمله نکاتی که دولت با دقت به آن توجه کرد، نگرانی‌ها و دغدغه‌های مردم عزیز درخصوص اجرای این طرح بود که مثلا اتفاق نیفتاد که بر اثر این طرح تورم افزایش پیدا کند یا بازتوزیع منافع، مقطعی نباشد.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: اتفاقاتی که تاسف برانگیز بود و طی سه روز گذشته رخ داد از جنس نگرانی و دلشوره داشتن برای معیشت و اعتراض به یک تصمیم نبود، متاسفانه ما دیدیم که برخی به بهانه اجرای مصوبه افزایش قیمت بنزین، به اغتشاش‌های نامتعارف، آتش زدن بانکها، حمله به مراکز انتظامی و نظامی، حمله به زیرساخت‌هایی مثل گاز و مخابرات، حمله به اموال خصوصی مردم اقدام کردند.

وی افزود: در برخی از موارد و شهر‌ها گزارشاتی را ما داریم که از سلاح گرم و سرد به طور مکرر استفاده کردند. متاسفانه تعدادی از ماموران امنیتی و انتظامی را مورد حمله قرار دادند؛ از گروگان‌گیری تا شهادت که من به خانواده‌های آن‌ها تبریک و تسلیت می‌گویم.

ربیعی خاطرنشان کرد: آتش زدن پمپ بنزین‌ها که بعضاً منجر به جراحت و سوختگی کارگران جایگاه‌ها شد یا لطمه زدن به اموال عمومی. ما در این مدت گزارشات زیادی از پلیس ۱۱۰ داشتیم. درخواست‌های زیادی در شهر‌ها از پلیس برای پیشگیری از این حرکت‌ها و ایجاد آرامش و جلوگیری از غارت‌ها صورت گرفته است. قطعاً حساب معترضینی که ما چیزی جز خدمت به آن‌ها نداریم و برای آن‌ها آمده‌ایم، قطعاً حساب آن‌هایی که نگران معیشت و زندگی خودشان هستند با کسانی که با سلاحی که دارای گلوله‌های متعارف دولتی نیست دست به تیراندازی زدند، جداست.

سخنگوی دولت تاکید کرد: رفتار آن‌ها با رفتار‌های تروریست‌های قدیمی که ما در کشور داشتیم و همواره سال‌ها با عملیات تروریستی انتظار شکستن و کوچک شدن ایران را داشتند و با این سیاست‌ها و نسخه‌هایی که علیه ما پیچیده اند، منطبق است.

ربیعی گفت: در حوادث روز‌های اخیر مردم گزارشات زیادی را ارائه دادند که عده‌ای با ماسک صورت خود را پوشیده اند و با شیوه‌های کاملا حرفه‌ای، خشونت بسیار بالایی را به خرج می‌دهند. همین جا اعلام می‌کنم که نظام جمهوری اسلامی ایران و دولت ایران اعتراض را حق همه مردم می‌داند، اما معترض با اغتشاشگر متفاوت است.

وی ادامه داد: اغتشاشگری که با اسلحه در خیابان حضور پیدا کرده و تخریب می‌کند و اموال را آتش می‌زند قطعاً با معترضی که نسبت به وضعیت خود می‌خواهد اعتراض مدنی داشته باشد متفاوت است. خدا را شکر که مردم ایران صف خود را از این افراد جدا کردند.

سخنگوی دولت تصریح کرد: اغتشاشگران می‌خواهند فضایی را درست کنند که صدای به حق معترضین دلسوز هم شنیده نشود. خوشبختانه به سرعت مرز‌ها جدا شده است و به همین دلیل مردم هم صف را جدا کردند و من فکر می‌کنم ما امروز بیش از ۸۰ درصد نسبت به دیروز وضعیت آرامتری را داشتیم، مسائل جزئی مانده است که فردا و پس فردا مسائل خاصی را از جهت افشاگری نخواهیم داشت و نوبت سخن گفتن بیشتر با مردم و شنیدن صدای مردم خواهد بود. در هیاهوی تیراندازی ها، عربده کشی‌ها و حمله‌ها صدای به حق مردم کمتر شنیده خواهد شد.

ربیعی گفت: عجیب آن است که آمریکا و مقامات این کشور که بزرگترین جنایت را با اعمال فشار‌های حداکثری و ظالمانه‌ترین تحریم‌ها علیه ملت ایران انجام داده اند به مردم ایران پیام می‌دهند که ما از این اعتراضات حمایت می‌کنیم. از آقای پمپئو که با بی شرمی هر چه تمام‌تر از تحریم‌های حداکثری علیه ملت ایران دفاع و طراحی می‌کند انتظاری جز این نیست که از اغتشاشگران حمایت کند.

سخنگوی دولت گفت: شما به مردم خودتان هم در انتخابات دروغ گفتید، شما مردم خودتان را فریب دادید که این روز‌ها در کنگره مباحث آن نمایان شده است. شما به هیچ کجای دنیا آزادی و دموکراسی و مردم‌سالاری و رشد و توسعه نبرده اید، این را مردم ما به خوبی آگاه هستند.

وی افزود: خوشبختانه شواهد ما هم نشان می‌دهد که از دیروز حتی برخی از افرادی که به طور هیجانی در برخی از این تجمعات حضور داشتند، دیگر حضور ندارند. اما ما برای این‌ها هم احترام قائلیم و آن‌ها هم حق دارند که اعتراض خودشان را داشته باشند.

ربیعی تاکید کرد: کشور ما چه با تحریم و چه بدون تحریم، نیازمند اصلاحات ساختار اقتصادی هستیم و در همین برهه هاست که شجاعت و مسئولیت‌پذیری اشخاص و جریان‌ها و جناح‌های سیاسی و بیداری و بصیرت و هوشیاری ملت نمایان می‌شود. در این ایام سخت است که معلوم می‌شود چه کسانی پای منافع ملی ایستاده اند و حاضرند برای آن‌ها هزینه دهند و چه کسانی به دنبال کار خودشان هستند و سعی می‌کنند از درون حوادث برای خودشان منافع کوچک جناحی و محبوبیت‌های گذرا کسب کنند.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: موضع‌گیری مقام معظم رهبری به همه ما درس داد و نشان داد که با آگاهی و تسلط به مصالح ملی، شجاعانه در برهه‌ای خطرناک که برخی مدعیان خود را کنار می‌کشند پا به میدان می‌گذارند و ما از ایشان مجدداً سپاسگزاری می‌کنیم. امیدواریم که با کمک و درایت مردم فهیم که تا همین الان با صبوری و مقاومت ایستاده‌اند و نقش خود را ایفا کرده اند، بتوانیم این طرح را به طور کامل اجرا کرده و آثار مثبت آن را نمایان کنیم و بتوانیم به عواقبی که مردم ایران نگران آن هستند، پاسخ بدهیم.

ربیعی در ادامه این نشست خبری تاکید کرد: در این طرح کارگران و بازنشستگان بیمه‌های تامین اجتماعی صندوق روستاییان و عشایر و حقوق بگیران ثابت و زنان سرپرست خانوار هم مشمول هستند. این طرح هم برش اقشاری و هم برش درآمدی دارد. گروه‌های زیادی از مزد بگیران ثابت در این طرح هستند. نگرانی ما از کسانی است که اطلاعاتی ازآن‌ها ثبت نشده است. باز هم جای نگرانی نداریم و ممکن است تعدادی از افراد را ندیده باشیم که در سامانه‌ای با ۲۰۰ کلمه توضیح خواهند داد که به چه دلیل خود را ذی نفع می‌دانند و به ما هم اجازه بررسی می‌دهند. از همین روز اول آن‌ها صاحب حق محسوب خواهند شد و اگر سه ماه دیگر و بیشتر هم اعتراض کنند از روز اول برایشان محاسبه خواهد شد.

ربیعی در ادامه با تاکید بر اینکه طرح افزایش قیمت بنزین به موجب قانون برنامه ششم توسعه بوده است و صرفا به این دولت اختصاص ندارد و در دولت‌های آینده نیز ادامه خواهد داشت، گفت: سایر قوا و مقام معظم رهبری هم از این طرح حمایت کردند.

وی خطاب به رسانه ها، گفت: شما همیشه به دولت نقد داشتید و می‌توانید نقد داشته باشید، اما در مورد اجرای این طرح با یک درست نویسی و توجه به ابهام زدایی به ما کمک کنید. بار‌ها گفته ام سناریو‌های متعدد در دست بررسی داریم و هیچ وقت تکذیب نکردم. آنچه من تکذیب کردم این بود که به من گفتند فردا این طرح انجام می‌شود؟ گفتم خیر.

سخنگوی دولت افزود: ما هیچ وقت تکذیب نکردیم، اما گفتیم زمان آن مشخص نیست.

ربیعی در دفاع از طرح افزایش قیمت بنزین و سهمیه بندی آن، اظهار داشت: این طرح از اقداماتی بود که همه در کشور باید پشت آن میآمدند و مقام معظم رهبری هم رسما روی آن صحه گذاشتند و برخلاف برنامه‌های قبل، برنامه درستی است.

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با دلیل عدم اطلاع رسانی این اقدام از سوی دولت، گفت: آیا شما توصیه تان این است که بگوییم فردا میخواهیم گران کنیم؟ تجربه به ما نشان داده بود که انتشار زود هنگام خبر زمان آغاز سهمیه بندی، پیامد‌هایی جز هدر رفتن منابع، اختلال در نظم عمومی، فعال شدن قاچاقچیان سوخت، زد و بند‌هایی از این قبیل نداشت.

سخنگوی دولت افزود: از طرف دیگر ما باز تجربه تلخ دیگری داشتیم که عده‌ای به جای پمپ بنزین ترجیح می‌دادند بنزین را در خانه هایشان نگهداری کنند. ما آتش سوزی منجر به مرگ و خسارات مالی و جانی داشتیم، بنابراین در اصل اینکه ما طرح معیشتی داریم را بار‌ها اعلام کرده بودیم از این رو سناریو‌های مختلف و قیمت‌های مختلف مورد بحث بود که بار‌ها اعلام شد.

ربیعی تصریح کرد: هر دولتی در هر جایی بخواهد هر تصمیمی را اعلام کند اگر از قبل، پیرامون آن صحبت کند کار درستی است که ما این کار را کردیم. (برگه‌هایی از تحقیقات مجلس را نشان داد) مجلس دلایلی برای افزایش قیمت بنزین داشت و همه دستگاه‌ها و موسسات بر این امر تاکید داشتند.

وی تاکید کرد: با قطعیت اعلام می‌کنم هیچکس در خیابان مجروح نشده و همه یا بیشتر مجروحیت‌ها مربوط به درگیری‌ها و حمله به مراکز نظامی و انتظامی و تعدادی از طریق تیراندازی‌های اسلحه‌هایی بوده است که بیرون آمد. پیشبینی ما این است که این موضوع تا روز‌های آینده به صفر برسد و کاهش پیدا کند که آن زمان آمار و ارقام به ترتیب گزارش خواهد شد.

سخنگوی دولت در رابطه با قطعی اینترنت در راستای اعتراضات پیرامون اجرای طرح افزایش قیمت بنزین عنوان کرد: وقتی اعتراض‌ها صورت می‌گرفت ما مشکل اینترنت نداشتیم، اما وقتی سنگ در اتوبان خالی شد و فیلم‌ها ارسال و هدایت می‌شد شورای امنیت کشور تصمیم گرفت و به اپراتور‌های محتلف برای جلوگیری از سوء استفاده ارسال کرد؛ زندگی مردم نباید مختل شود.

ربیعی افزود: دولت تلاش زیادی کرد به همین جهت نظام بانکی مشکلی ندارد. تاکسی‌های اینترنتی هم مشکلی ندارند. جا‌هایی که مربوط به زندگی روزمره بوده مشکل حل شده است. از امروز و فردا تعداد زیادی از استان‌های زیادی به وضعیت عادی برخواهند گشت.

وی در رابطه با موضع دولت در خصوص دخالت‌های آمریکا با توجه به افزایش قیمت بنزین، تصریح کرد: دخالت در این مورد هم سنت آمریکایی است تا فشار حداکثری به مردم بیاورند و برنامه فروپاشی اعمال کنند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه این سنت تبلیغاتی و عملیات روانی آمریکایی است، گفت لازم نیست موضع دولت را بگوییم، به عنوان یک شهروند ایرانی می‌گویم هیچ کدام از ایرانی‌ها نه اعتمادی به این مواضع دارند بلکه حس منفی می‌گیرند. مهم موضع دولت نیست البته موضع ما هم مشخص است.

با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری مهر ، تاریخ انتشار: 27 آبان 1398 ، کدخبر: 4775095 ، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین