پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۲۴۶۷۴۱
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۸
حسین سلاح ورزی عضو شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی کشور گفت: با توجه به افق سال‌های آتی اقتصاد ایران ظرفیت قابل توجهی برای ایجاد اشتغال و ارزش افزوده ندارد.

شعار سال:عضو شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی کشور گفت: با توجه به افق سال‌های آتی اقتصاد ایران ظرفیت قابل توجهی برای ایجاد اشتغال و ارزش افزوده ندارد.

حسین سلاح ورزی پیش از ظهر امروز چهارشنبه در همایش کارآفرینی در تالار اجتماعات اتاق بازرگانی اهواز اظهار کرد: جای تأسف است که در سال‌های اخیر متوسط نرخ تشکیل سرمایه در کشور منفی بوده است و به طور ویژه در حوزه صنعت متوسط نرخ تشکیل سرمایه در زمستان ۹۷ حتی به منفی ۱۷درصد هم رسید.

وی افزود: حتی اگر بخواهیم افق سال‌های پیش رو را هم بخواهیم ببینیم واقعیت اقتصاد کشور این است که ظرفیت قابل توجهی برای تشکیل سرمایه، ایجاد اشتغال و ارزش افزوده در اقتصاد ایران وجود ندارد.

عضو شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی کشور تصریح کرد: در طول ۳۰ سال برنامه نویسی در کشور و نوشتن ۶ برنامه توسعه، قانون گذار و سیاست گذار در هر دوره هدف‌گذاری کرده که نرخ رشد ۸ درصد را داشته باشیم و یک سوم این رشد از محل افزایش بهره‌وری باشد.

سلاح ورزی گفت: اما نه به آن رشد مورد نظر رسیدیم نه به آن افزایش بهره‌وری که در برنامه‌های توسعه هدف‌گذاری کردیم.

وی با اشاره به هدف‌گذاری‌های صورت گرفته برای ایران در سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، یادآور شد: در سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ قرار بود ما قدرت اقتصادی اول منطقه باشیم و با توجه به تطابق اقتصاد دانش بنیان با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی هم قرار بود در منطقه از نظر اقتصاد دانش بنیان و نوآوری رتبه نخست باشیم.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: در سال‌های اخیر تقریباً علاوه بر اقتصاد مقاومتی، بحث توسعه شرکت‌های دانش بنیان و اقتصاد نوآوری هم در ادبیات مقام معظم رهبری هم به کرات تکرار شده است.

سلاح ورزی گفت: واقعیت این است که هرچند نسبت به سال‌های ۸۴ و ۸۵ شمسی شرایط برای کارآفرینی و کسب و کارهای نو تسهیل شده اما هنوز نتوانستیم بستر، شرایط و زیرساخت کافی را برای رشد و توسعه کسب و کارهای مبتنی بر نوآوری و اقتصاد دانش بنیان فراهم کنیم.

وی درباره علت فراهم نشدن بستر مناسب برای رشد و توسعه کسب و کار نو و دانش بنیان، توضیح داد: هم مجمع جهانی اقتصاد و هم شورای رقابت پذیری و هم مجمع جهانی به مالکیت معنوی هر سال شاخص‌های مرتبط با نوآوری را منتشر و در قالب آن میزان نوآوری را در اقتصادهای جهان رتبه بندی و اعلام می کنند که وقتی این رتبه بندی را نگاه می کنیم می بینیم که هرچند طی ۱۰ سال گذشته در حوزه‌های دیگر رقابت پذیری و سهولت کسب و کار ایران نتوانسته دستاورد و بهبودی داشته باشد اما در حوزه نوآوری بهبود جایگاه خوبی داشته ایم.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: ایران طی ۱۰ سال گذشته در شاخص نوآوری در زمینهٔ نوآوری از رتبه ۱۲۹ به رتبه ۶۱ دست یافته است؛ هر چند نسبت به برخی کشورهای منطقه مثل امارات، ترکیه، کویت و قطر کمی عقب هستیم اما روند روبه رشد و بهبود جایگاه را در این زمینه در کشور شاهد هستیم.

سلاح ورزی بیان کرد: وقتی در شاخص جهانی نوآوری به زیرشاخص ها نگاه می کنیم، برترین جایگاه را در حوزه نوآوری در منطقه در اختیار داریم و به رغم این که از نظر تشکیل کسب و کارهای نو توانستیم جایگاه خوبی را به دست آوریم اما از نظر قانون گذاری و سیاست گذاری از بین ۱۲۹ کشور جایگاه ۱۱۶ را در اختیار داریم که جایگاه بسیار بدی است.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر،تاریخ انتشار:6آذر1398،کد خبر:4782558،www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین