پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۸۳۶۰
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۳
منتظمی در پاسخ به ادعای مطرح شده مبنی بر عدم خلوص ژنتیکی گوزن‌های زرد پردیسان گفت:‌ بر فرض صحت اصلا چرا اجازه داده شد که این گونه حساس هیبرید شود و بعد چرا مدیریت جمعیت یا معدوم‌سازی نشدند؟

شعار سال: «شهاب‌الدین منتظمی»، مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست، درباره شبهه مطرح شده مبنی بر عدم خلوص ژنتیکی گوزن‌های زرد پردیسان گفت: در انتقاد وارد شده بر بحث انتقال گوزن های زرد موجود در پارک پردیسان به باغ وحش دزفول، ما انتظار داشتیم منتقد عزیز، «مهندس هوشنگ ضیائی» که از پیشکسوتان، صاحب نظران و مدیران باسابقه سازمان محیط زیست بوده و هستند چند نکته را مد نظر داشته باشند. 

منتظمی ادامه داد: نکته اول این است که اصلا چرا به گفته ایشان اجازه داده شد که گوزن زرد ایرانی با توجه به اهمیت حفظ خلوص ژنتیکی اش، با گونه اروپایی‌ هیبرید شود؟ و دوم، حال اگر به هر دلیل این اتفاق افتاد، چرا این جمعیت مدیریت نشد و چرا اجازه دادند این جمعیت تکثیر بشود؟

وی تصریح کرد: نکته سوم اینکه چرا از آن موقع و در تمام این سال‌ها اقدام به معدوم سازی این جمعیتِ مبهم نکردندکه به هر حال تکلیفش مشخص نیست چه اندازه بحث هیبرید بودن آن صحت دارد یا ندارد. به هر حال اگر این مساله صحت داشت انتظار این بود که این جمعیت معدوم می شد. چرا که گوزن زرد از گونه هایی است که برای ما فوق العاده مورد اهمیت است و طبیعتاً بحث خلوص ژنتیکی اش برای ما اهمیت زیادی دارد. چرا  اجازه دادند این جمعیت هیبرید، پایدار بماند؟ انتظار می رفت در زمانی که ایشان خودشان در صدارت و از مدیران ارشد سازمان بودند چنین تصمیماتی را می گرفتند. 

مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست افزود: سالهاست جمعیت مازاد پارک پردیسان به بخش های مختلف کشور و مراکز مختلف منتقل می شود و چه بسا در گذشته و در دهه ۸۰ بخش اعظمی از این جمعیت به استان کهکیلویه و بویراحمد و مراکز نگهداری آنجا منتقل شده است. چرا در آن زمان چنین ابهاماتی مبنی بر هیبرید بودن این جمعیت مطرح نشد و جمعیت به بسیاری از جاها منتقل شد و اگر جمعیت هیبریدی واقعاً موجود بوده  و اگر نمی‌خواستند آن‌ها را معدوم کنند چرا از همان زمان حداقل اقدام به شناسنامه دار کردن آنها نکردند؟

منتظمی گفت: وقتی موضوع قائم به فرض می شود، بعد از جابجایی مدیران و جابجایی کارشناسان، تیم جایگزین معمولا موضوع را فراموش می کند و یا برایش اهمیت چندانی ندارد که جمعیتی که در زیرمجموعه اش مدیریت می شود، جمعیت هیبریدی است و باید ملاحظات خاصی در مورد آن صورت گیرد. به همین دلیل انتظار داریم به این ابهامات پاسخ داده شود و تکلیف آنها را مشخص کنند. وقتی قرار است سازمان مدیریتی را در خصوص جمعیت موجود در قرنطینه اعمال کند، آیا چنین شائبه هایی باید وجود داشته باشد و آن هم بعد از چندین بار جابجایی جمعیت، چه از پردیسان به بیرون و چه از بیرون به داخل پردیسان تازه الان زمان مطرح کردن آن است؟

وی ادامه داد: آیا سازمان محیط زیست در شرایط فعلی باید در پردیسان، باغ وحش داشته باشد یا صرفاً هدف سازمان از ایجاد این مرکز، قرنطینه و تیمار گونه های بیمار است که برای مداوا و تیمار وارد اینجا می شوند؟ آیا برای ابد این حیوانات باید محکوم به ماندن در این مرکز باشند یا هدف غایی قرنطینه را رعایت کنند که اگر حیوان سلامتی را به دست آورد و قابل رها سازی شد، رها سازی شود و اگر قابلیت رها سازی یا بازگشت به طبیعت را نداشته باشد، بتواند به عنوان یک گزینه برای در اختیار قرار دادن در مراکز مجازی به عنوان باغ وحش و یا مراکز تکثیر گونه های حیات وحش است، قرار گیرد؟

مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست در پاسخ به این که الان با این شبهاتی که به وجود آمده برای اطمینان از خلوص ژنتیکی این حیوانات چه می‌توان کرد، گفت: مطالعات ژنتیکی قبلی در قالب پایان نامه‌های دانشجویی انجام شده و واقعا چنین شبهاتی گزارش نشده که الان این جمعیتی که در کشور داریم جمعیت هیبریدی است. البته می شود باز هم موضوع بررسی شود ولی به هر حال انتظار می رود این مطالعات ژنتیکی به علت اینکه هزینه بر و زمان بر است، با یک مدیریت ساده جمعیت پیشگیری می‌شد که اگر جمعیت هیبریدی ایجاد شده و آن زمان مدیران ما به این خرد جمعی نرسیده بودند که گونه‌ی هیبرید نباید حفظ شود و باید معدوم شود، الان این هزینه های سنگین به محیط زیست تحمیل نمی شد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی حکیم مهر، تاریخ 14 آذر 98، کد مطلب: 53915: www.hakimemehr.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین