پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۰۱۲۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۹
نماینده مجلس اعلای اسلامی عراق در ایران معتقد است که بیشتر مردمی که در تظاهرات شرکت دارند هیچ ارتباطی با جریان‌های آشوب طلب ندارند بلکه به دنبال اجرایی شدن مطالبات برحق خود هستند لذا مورد حمایت مرجعیت دینی قرار دارند.
شعارسال: نماینده مجلس اعلای اسلامی عراق در ایران معتقد است که بیشتر مردمی که در تظاهرات شرکت دارند هیچ ارتباطی با جریان‌های آشوب طلب ندارند بلکه به دنبال اجرایی شدن مطالبات برحق خود هستند لذا مورد حمایت مرجعیت دینی قرار دارند.
 
به دنبال استعفای نخست وزیر عراق مدتی تظاهرات در شهرهای مختلف این کشور فروکش کرد اما این آرامش چندان دوام نیآورد و بار دیگر آتش تطاهرات در عراق شعله‌ور شد. این تظاهرات به تازگی به خشونت کشیده شده است. به منظور بررسی این موضوع  گفت‌وگویی " ماجد غماس " نماینده مجلس اعلای اسلامی عراق در تهران انجام دادیم که متن آن به شرح ذیل است.
 
به رغم اینکه عادل عبدالمهدی از سمت نخست وزیری عراق استعفاء داده است اما همچنان شاهد موجی از خشونت‌ها در تظاهرات این کشور هستیم. این درحالی است که مرجعیت دینی این  خشونت  را به شدت محکوم کرده است. شما علت خشونت‌های مزبور را چه می‌دانید؟
 
ماجد غماس: دشمنان ملت عراق بعد از پیروزی این کشور بر گروه تروریستی داعش تلاش کردند تا چند مسئله را مورد توجه قرار دهند. اول اینکه از مطالبات مردم سوء استفاده کنند. مردم مطالبات به حقی از دولت دارند. ناکارآمدی دولت بغداد سبب شده است تا مردم در اثر فشار مشکلات ( اقتصادی و خدمات رفاهی ....) به ستوه بیایند. این موضوع فرصت بسیار خوبی برای دشمنان به وجود آورده  تا از آن سوء استفاده و فنته افروزی کنند. آنان می‌خواهند با بزرگ نمایی مشکلات مردم، تمام ساختار سیاسی عراق را نابود و به جای آن ساختاری ایجاد کنند که گوش به فرمان آمریکا و رژیم صهیونیستی و برخی دولت‌هایی باشد که می‌خواهند با تل‌آویو رابطه برقرار کنند.
 
نکته دوم اینکه در جریان تظاهرات عراق، آمریکا و برخی کشورها پول خرج کرده و افرادی را آموزش داده‌اند تا آنها بتوانند با انجام یک سری اقدامات، تظاهرات به حق مردم را منحرف و به سمت و سویی هدایت کنند که خودشان می‌خواهند. هدف مهمی که این افراد به دنبال آن هستند، این است که در جریان تظاهرات خونی ریخته شود. مثلا بین تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی درگیری به وجود بیآید و چند نفری کشته شوند یا اینکه بین تظاهرکنندگان دو دستگی ایجاد شود و آنان با یکدیگر درگیر شوند که در نتیجه آن چند نفر جان خود را از دست بدهند. حتی ممکن است این آشوب طلبان افرادی را مورد هدف قرار دهند که انسان‌های موثری در تحولات عراق هستند. مثل برخی فرمانده‌هان حشد شعبی. همانطوری که شاهدیم چند نفر از این برادران به طرز فجیعی به شهادت رسیدند. همین چند روز قبل بود که در جریان یک درگیری ساختگی جوان 16 ساله‌ای را کشتند و بدنش را مثله کردند. این یک تلاش مزبوحانه برای کشته‌سازی در تظاهرات مردمی است. این کشته سازی می‌تواند بسترهای لازم را برای دخالت کشورهای بیگانه از جمله آمریکا فراهم کند. این کشورها با استناد به مسائلی همچون حقوق بشر و قوانین بین‌المللی می‌کوشند تا دخالت‌های خود را به صورت قانونی توجیه کند.
 
 بنده از بیان شما چنین برداشت کردم که  آمریکا و رژیم صهیونیستی توافق کرده‌اند تا عراق به ناآرامی و بی ثباتی بکشانند. آیا واشنگتن - تل آویو بر روی یک جریان یا فرد خاصی متمرکزند تا قدرت را در بغداد به دست بگیرد؟
 
غماس: در عراق چند جریان وجود دارد که مورد نظر این کشورهاست. اولین جریان کسانی هستند که در آمریکا یا سایر کشورها آموزش دیده‌اند. سازمان‌های مرتبط با آمریکا و رژیم صهیونیستی متولی آموزش افراد مزبور بوده‌اند. این افراد می‌خواهند ( به عنوان لیدر ) تظاهرات مردمی را به سمت اهداف خودشان سوق دهند. در حقیقت، آنان مزدوران سفارتخانه‎ها هستند. البته نام دیگر آنها جوکر است.  جوکر یک شخصیت ساخته هالیوود است. او مردم را بدون هدف می‌کشد. این مزدوران نیز همانند جوکر در عراق عمل می‌کنند.
 
دومین جریان یا گروه بعثی‌ها هستند. آنها می‌خواهند از مطالبات مردمی سوء استفاده کنند و تظاهرات مردمی به سمت و سوی اهداف خود سوق دهند. درحقیقت، بعثی‎ها می‌خواهند با این اقدام، بار دیگر به هرم قدرت در عراق صعود کنند.
 
سومین جریان آمیزه‌ای از کمونیست‌ها و شخصت‌ها وتشکیلات مدنی هستند که در نظر دارند از تظاهرات مردمی بهره برداری کنند تا به اهداف خود برسند. صدری‌ها نیز جریان دیگری هستند که در رخدادهای اخیر کشور نقش دارند. البته نمی‌توان گفت که این جریان وابسته به کشورهای بیگانه است. جریان صدر در بدنه دولت و بخشی از جامعه عراق حضور دارد. اکنون فرصتی برای این جریان پیش آمده تا موقعیت خود را تثبیت کند. این مسائلی است که ما در عراق شاهد آن هستیم. در اینجا باید گفت که بیشتر مردمی که در تظاهرات شرکت دارند هیچ ارتباط با جریان‌های مزبور ندارند بلکه به دنبال اجرایی شدن مطالبات برحق خود هستند لذا مورد حمایت مرجعیت دینی قرار دارند.
 
 شما پیامدهای این نا آرامی‌ها و بی ثباتی‌ها بر آینده سیاسی عراق را چه می‌دانید؟
 
 غماس: دشمنان ملت عراق تاکنون به اهداف خود نرسیده‌اند با این وجود، همواره در تلاشند با اجرایی کردن نقشه‌هایشان به اهداف خود برسند. به هرحال، این آشوب‌هایی که در عراق برپا کرده‌اند باعث شده تا مردم دست از آنان بکشدند و صف خود را از آشوب طلبان جدا کنند. این موضوع در روزهای آینده انشاء الله بیشتر نمایان خواهد شد. موضوع دیگری که در این زمینه وجود دارد، راهنمایی‌های مرجعیت دینی است که از طریق خطبه‌های نماز جمعه انجام می‌شود. در حقیقت، مرجعیت دینی می‌کوشد تحولات عراق را به سمت و سویی هدایت کند که مطالبات به حق مردم اجرایی و اصلاحات بنیادین در بدنه نظام انجام شود.
 
 با وجودی که عادل عبدالمهدی از سمت خود استعفاء داده هنوز هیچ فردی از سوی تظاهرکنندگان و نیروهای سیاسی برای احراز پست نخست وزیری تعیین نشده‌ است. شما فرجام این مسئله را چگونه ارزیابی می‌کیند؟ آیا اینها می‌توانند جایگزینی برای عبدالمهدی پیدا کنند؟
 
غماس: از آنجایی که تظاهرکنندگان مردم عادی هستند، تاکنون نتوانسته فردی را به عنوان جایگزین عبدالمهدی معرفی کنند. همانطوری که عرض کردم کسانی که می‌خواهند تحت پوشش تظاهرکننده فردی را به عنوان نخست وزیر معرفی کنند، افرادی هستند که به بیگانگان وابسته‌اند. اکنون گروه‌ها و جریان‌های سیاسی عراق با تشکیل نشست‌ها مشترک می‌کوشند فردی را برای نخست وزیری عراق تعیین کنند که مورد قبول مردم و مرجعیت دینی کشور باشد و بتواند طی چند ماه یا یکسال انتخابات جدید برگزار کند. این یکی از مهم ترین مسائلی است که آلان در عراق مطرح است. در حقیقت، عراقی‌ها با دو موضوع بسیار مهم روبروهستند. اول تعیین نخست وزیر و دیگری که مهم‌تر است قانون انتخابات است. قانون انتخابات جدید باید براساس رای مردم باشد نه قدرت احزاب و گروه‌های سیاسی و این موضوعی است که اکنون مطرح است و همه بدان توجه دارند. شاید طی روزهای آینده این موضوع خاتمه پیدا کند.
 
ممنون از این فرصتی که در اختیار ما قرار دادید
 
غماس: خواهش می کنم. ممنون
 

 
شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از خبرگزاری  تسنیم ،تاریخ انتشار:   23 آذر 1398،کدخبر:   2159964،www.tasnimnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Germany
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
0
0
نباید اتفاقات در عراق رو صرفا به دشمنان ایران نسبت بدیم شاید بخشی از مردم واقعا ناراضی باشن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین