پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۷۱۱۰
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۱
عراقی ها در حالی قرار است فردا یک تظاهرات میلیونی علیه حضور اشغالگران آمریکایی در این کشور برگزار کنند که برگزاری این تظاهرات در شرایط کنونی حاوی پیام های مهمی است.

شعار سال:عراقی ها در حالی قرار است فردا یک تظاهرات میلیونی علیه حضور اشغالگران آمریکایی در این کشور برگزار کنند که برگزاری این تظاهرات در شرایط کنونی حاوی پیام های مهمی است.

 حدود یک هفته قبل بود که مقتدی صدر رهبر جریان صدر فراخوانی مبنی بر برگزاری تظاهرات میلیونی علیه حضور نظامی آمریکا در عراق و ضد نقض حاکمیت این کشور از سوی واشنگتن صادر کرد.

صدر با صدور این فراخوان تاکید کرد: آسمان عراق و زمین آن و حاکمیتش از سوی متجاوزان نقض می‌شود. ای سربازان خدا و وطن به تظاهرات میلیونی مسالمت‌آمیز و یکپارچه در محکومیت حضور آمریکا در عراق و نقض حاکمیت عراق از سوی آن دست بزنید. عزم خود را جزم کنید و متحد شوید، سستی نکنید. عراق شما را طلب می‌کند پس کوتاهی نکنید. من اطمینان داریم که شما به همه ثابت خواهید کرد که در برابر استکبار جهانی تسلیم نخواهید شد و تنها در مقابل خدا تسلیم می‌شوید.

بعد از صدور این فراخوان، گروه‌های سیاسی عراقی با استقبال گسترده از آن، اعلام کردند که در تظاهرات روز جمعه (فردا) شرکت خواهند کرد. دفتر سیاسی گردان‌های حزب الله عراق با صدور بیانیه‌ای حمایت خود را از برگزاری تظاهرات میلیونی علیه آمریکایی‌ها اعلام کرد. هم چنین دبیر کل عصائب اهل الحق عراق از رزمندگان حشد شعبی این کشور خواست که در تظاهرات میلیونی روز جمعه شرکت کنند.

عراقی‌ها نیز با استفاده از شبکه‌های مجازی و انتشار عکس‌ها و پست‌ها در این شبکه‌ها، تلاش کردند شور و پویایی بیشتری به این تظاهرات میلیونی بدهند. کاربران و فعالان شبکه‌های مجازی با انتشار گسترده پست‌های مربوط به برگزاری این تظاهرات میلیونی در شبکه‌های مذکور به دنبال آن هستند تا مردم عراق هر چه بیشتر در این تظاهرات شرکت کنند.

پیامهای تظاهرات میلیونی عراقی ها علیه اشغالگران آمریکایی

درباره برگزاری این تظاهرات میلیونی باید به چند نکته اشاره کنیم:

نخست آنکه برگزاری این تظاهرات در عراق علیه حضور اشغالگرانه آمریکا به مثابه یک همه پرسی در این خصوص است. حضور گسترده مردم در این تظاهرات مهر تأییدی بر خواسته آنها مبنی بر لزوم خروج نظامیان آمریکایی از این کشور است.

دوم آنکه مقامات رسمی و بلند پایه عراقی بعد از برگزاری این تظاهرات نباید در خصوص اخراج نظامیان آمریکایی و تدوین ساز و کارهای لازم برای اجرایی کردن مصوبه پارلمان این کشور تعلل کنند.

سوم آنکه آمریکایی‌ها بعد از برگزاری این تظاهرات میلیونی از سوی مردم، تصویب مصوبه پارلمان از سوی نمایندگان و موضع گیری های مقامات رسمی عراقی از جمله عادل عبدالمهدی نخست وزیر پیشبرد امور این کشور مبنی بر لزوم اخراج نظامیان آمریکایی، دیگر نمی‌توانند پشت نقاب زمان خریدن و دور زدن این مصوبه پنهان شوند همان طور که مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا مدعی شده بود تعداد زیادی از شخصیت‌ها و گروه‌های سیاسی در عراق خواهان ماندن آمریکایی‌ها در این کشور هستند!

چهارم، با وجود آنکه آمریکایی‌ها از هر راهی برای باقی ماندن در عراق استفاده کرده و دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور مسأله باج گیری از عراق و اخذ هزینه‌های نظامیان آمریکایی در این کشور از سال‌ها قبل را مطرح کرده است، حضور عراقی‌ها در این تظاهرات نشان می‌دهد که این کشور به باج گیری های آمریکایی مانند برخی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و در رأس آنها عربستان تن نخواهند داد. آنها ثابت می‌کنند مرعوب جنگ رسانه‌ای و روانی ترامپ علیه کشورشان و تهدیدات وی مبنی بر تحریم عراق و ممانعت از فروش نفت این کشور نخواهند شد. البته برخی گروه‌های وابسته در داخل عراق، همواره بر طبل ترس و وحشت از آمریکا می‌کوبند اما عراقی‌ها باید بدانند که ابزار تحریم تبدیل به اهرم فشاری در دست آمریکا علیه کشورهای آزادی خواه منطقه شده ولی در نهایت نتیجه بخش نخواهد بود.

پیامهای تظاهرات میلیونی عراقی ها علیه اشغالگران آمریکایی

مسأله ای که نباید از آن غافل بود این است که عراقی‌ها که طی ماه‌های گذشته شاهد برگزاری اعتراضات علیه اوضاع اقتصادی و معیشتی در مناطق مختلف این کشور بوده اند مسیر اصلی را گم نکرده و تحت تأثیر القاءات آمریکایی، اماراتی و سعودی و بعثی های داخلی قرار نگرفته اند؛ آنها طی ماه‌های گذشته با استفاده از بازوهای رسانه‌ای و تبلیغاتی خود تلاش کردند با برکناری دولت وقت عراق، دولتی دست نشانده و دوستدار آمریکا را بر سر کار بیاوند. توجه عراقی‌ها به این تظاهرات و تلاش برای برگزاری هر چه باشکوه‌تر آن نشان می‌دهد که هدف اصلی، اخراج اشغالگرانی است که در واقع منشأ فساد و تقویت طایفه گری در این کشور به شمار می‌روند.

نکته جالب آنکه هنوز تظاهرات میلیونی در عراق برگزار نشده، جو سازی های رسانه‌ای از سوی طرف‌های معلوم الحال علیه این تظاهرات کلید خورده است. از چند روز قبل و بعد از صدور فراخوان مقتدی صدر برای برگزاری این تظاهرات میلیونی، برخی رسانه‌ها، اقدام به نشر اکاذیب در خصوص این تظاهرات کرده اند به طوریکه حتی گفته شده این تظاهرات برای حمله به معترضان عراقی در میادین مختلف کشور صورت می‌گیرد و ممکن است معترضان آسیب ببینند.

این در حالیست که مقتدی صدر دو روز قبل از برگزاری تظاهرات میلیونی اعلام کرد که کسی از شرکت کنندگان در این تظاهرات به معترضان عراقی کار ندارد و قرار نیست هیچ درگیری رخ دهد.

نکته آخر اینکه، نباید تصور شود برگزاری این تظاهرات میلیونی به معنی پایان اقدامات برای اخراج نظامیان آمریکایی از عراق است چرا که این روند به برکت خون شهدایی مانند سردار سلیمانی آغاز شده و یک پروسه زمان بر خواهد بود و اقدامات گروه‌های عراقی در این خصوص متوقف نخواهد شد به طوریکه شورای عالی اسلامی عراق اعلام کرده که بعد از این تظاهرات یک تظاهرات دیگر نیز برگزار خواهد شد و احتمالاً تا خروج نظامیان آمریکایی از عراق، یک اعتصاب عمومی فراگیر در کشور صورت بگیرد.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر،تاریخ انتشار:3بهمن1398،کد خبر:4833324،www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین