پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۱۱۷۱
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۰
رئیس هیات حشدشعبی عراق این نیروها را بازوی اساسی این کشور در دفاع از حاکمیت و امنیت عراق برشمرد و رابطه بین کشورش و ایران را در بهترین شرایط خود توصیف کرد.

رئیس هیات حشد شعبی عراق با بیان اینکه رژیم صهیونیستی به تجاوزات خود به تعدادی از کشورهای عربی ادامه می‌دهد بر موضع ثابت عراق مبنی بر احترام به حاکمیت لبنان تاکید کرد.

حشدشعبی بازوی اساسی عراق در دفاع از حاکمیت و امنیت

فالح الفیاض در گفتگو با شبکه خبری المیادین گفت: حشد شعبی یک موسسه نظامی عراقی است که یکی از بازوهای مهم ساختار دفاع ملی بشمار می‌رود و با دولت عراق کاملاً انسجام دارد.

وی افزود: حشد شعبی در راستای راهبردی که از سوی نیروهای مسلح عراق علیه تروریسم مدیریت می‌شود، حرکت می‌کند و نهادی مرتبط با نیروهای مسلح عراق است.

الفیاض ادامه داد: حشد شعبی بازوی اساسی عراق در دفاع از امنیت و حاکمیت است.

این مقام عراقی با بیان اینکه طرح یارکشی در منطقه بزرگ است و هر طرفی دوست دارد عراق در طرف آن باشد، افزود: امکان ندارد عراق در مقابل طرف آمریکایی یا هر طرف دیگری گردن نهد.

رئیس هیات نیروهای حشدشعبی با اشاره به اینکه این نیروها نماد خواست مردم عراق هستند و طرف هایی که مخالف حاکمیت عراق هستند، سعی بر تضعیف آن دارند، افزود: حشد شعبی فداکاری ها و فرماندهان زیاد و اساسی خود را برای دفاع از عراق تقدیم کرده است.

شهید ابومهدی المهندس در خدمت عراق بود

الفیاض به شهید ابومهدی المهندس اشاره کرده و گفت: شهید ابومهدی المهندس در تمام مراحل تلاش های سیاسی و میدانی خود در خدمت عراق بود. دستاوردهای زیادی که این شهید ارائه کرد موجب می‌شود تا همگی راه وی را تکمیل کنند. تصمیم پارلمان عراق برای اخراج نیروهای آمریکایی به شکل اساسی با عملیات ترور شهید المهندس ارتباط دارد. دولت عراق تصمیم پارلمان برای عقب نشینی نیروهای آمریکایی را به اجرا گذاشته و مشغول مذاکره با واشنگتن برای تحقق آن است. دولت عراق با تصمیم پارلمان و خواست مردم عراق برای خروج نیروهای بیگانه از عراق انسجام دارد.

عراق کمر داعش را شکست

وی در ادامه امکان واقعی بازگشت داعش به عنوان یک گروه موثر را پایان یافته برشمرد و تصریح کرد: عراق کمر داعش را شکست و دولت خلافت پایان یافت و آنچه باقی مانده است عبارت از گروه های پراکنده در اینجا و آنجاست.

الفیاض ویژگی حشدشعبی را همسو با تمام یگان‌ها و تشکیلات نظامی در عراق عنوان کرد که دوشادوش آنها جنگیده است.

تلاش برخی برای سوء استفاده از اعتراضات در عراق

وی افزود: برخی هستند که سعی دارند از موج اعتراضات برحق مردم به منظور ایجاد هرج و مرج و تخریب در کشور بهره برداری کنند. دولت الکاظمی با حمایت پارلمان روی کار آمده است. ما نباید از اعتراضات مسالمت آمیز هراسی داشته باشیم بلکه باید در مقابل افراد نفوذی که از این اعتراضات به منظور اهداف معینی سوء استفاده می کنند، هوشیار باشیم.

وی گفت: من طرفدار تغییرات مثبت و اصلاحات حقیقی هستم اما خشونت در تظاهرات پذیرفتنی نیست. عوامل وحدت ملی در عراق روزافزون است و نمی‌توان مجدداً به گرایش‌های فرقه‌ای دامن زد.

الفیاض با اعلام اینکه کشمکش دائر در منطقه بر روی عراق و امنیت ملی این کشور تاثیرگذار است، اظهار داشت: عراق مشکلات داخلی خود در خصوص هویت سیاسی را پشت سر گذاشته و باید با توجه به بحران اقتصادی و شرایط کرونا به دولت فعلی فرصت داد.

وی ادامه داد: هرگونه انتخابات آینده با قانون اساسی مغایرتی نخواهد داشت و تلاش برای ترساندن عراقی‌ها از آینده به نفع کشور نیست.

روابط سوریه و عراق

الفیاض تصریح کرد: روابط سوریه و عراق تاریخی است و دمشق برای بغداد مهمترین کشور محسوب می‌شود. عراق کشوری مهم در بین کشورهای عربی است و می‌تواند پلی بین همه باشد. عراق باید همچون پلی برای پر کردن شکاف بین کشورهای منطقه باشد. عراق راهی ندارد جز اینکه کشوری مستقل و نه دنباله رو باشد تا بتواند به نقش و مسئولیت‌های خود در منطقه عمل کند.

وی تاکید کرد: مفهوم بی طرفی یک مفهوم منفی است و بغداد در راستای منافع خود موضع گیری می‌کند.

سفر الکاظمی به ایران نشانگر عمق روابط بین تهران-بغداد

الفیاض با بیان اینکه رابطه بغداد-تهران در بهترین شرایط خود قرار دارد و عراق همواره برای کاهش تنش در منطقه تلاش می کند، افزود: سفر الکاظمی به تهران و دیدار وی با آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب و حسن روحانی رئیس جمهور ایران نشانگر عمق روابط و منافع مشترک بین دو طرف است.

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین