پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۳۴۷۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۵
یک روزنامه فرا منطقه‌ای با بیان مطالبات به حق مردم عراق برای داشتن کشوری متمدن و باثبات نوشت: مزدوران خارجی چشم دیدن عراق باثبات و مستقل را ندارند.

شعار سال: روزنامه فرا منطقه‌ای رأی‌الیوم در گزارشی نوشت: هم‌زمان با افزایش تظاهرات در عراق معترضان به اشکال مختلف فساد در میان مسئولان کشور راه خود را از آشوبگران جدا کردند. علاوه بر این، درخواست‌های مشکوک برای نافرمانی مدنی در عراق با واکنش به موقع حکومت مواجه شد و بغداد تمرکز خود را به پاسخگویی و تحقق مطالبات مردمی معطوف کرد و اصلاحات لازم را در ساختار سیاسی و اقتصادی خود به‌وجود آورد. مطالبات مردم به حق است و آن‌ها خواهان زندگی عزتمندانه به دور از گرسنگی و بیماری هستند و می‌خواهند دامنه حقوق بشر در عراق گسترده‌تر شود.

این روزنامه فرا منطقه‌ای می‌نویسد: با وجود سلسله تدابیر اتخاذشده از سوی دولت عراق برای مقابله با آشوبگران، آن‌ها نتوانسته‌اند اوضاع را به کنترل خود درآورند زیرا طبق آمارهای بین‌المللی ۲۲ درصد از مردم عراق را افراد زیر خط فقر تشکیل می‌دهند و این ظرفیت بزرگ کافی است تا مزدوران خارجی در میان معترضان نفوذ کنند، با وعده‌های مالی آن‌ها را بفریبند و این‌گونه وانمود کنند که حکومت هیچ تلاشی برای آن‌ها نمی‌کند. در واقع مزدوران خارجی چشم دیدن عراق باثبات و مستقل را ندارند.

تظاهرات مسالمت‌آمیز در عراق

تظاهرات مسالمت‌آمیز مردم عراق

رأی‌الیوم نوشت: عمق شکاف میان مردم و جناح‌های سیاسی و تداوم نداشتن عدالت در توزیع سرمایه‌های ملی را می‌توان با آه و ناله معترضان از وجود نداشتن یک بستر دموکراتیک برای تحقق مطالبات مشروع و قانونی‌شان درک کرد؛ چه این‌که به سادگی می‌توان فهمید نمایندگان کنونی مجلس، نمایندگان منتخب کسانی نیستند که آن‌ها را انتخاب کرده‌اند و طبیعی است نمی‌توانند نقش خود را در انتقال مطالبات مردم به مسئولان خوب ایفا کنند.

این روزنامه افزود: تظاهرات عراق فضاحت و رسوایی دیگری برای مزدوران خارجی دارد، زیرا با افزایش ناآرامی‌ و هرج و مرج، روند سوءاستفاده از كودكان در آشوب‌ها افزایش یافته و باعث به خطر انداختن جان آن‌ها شده است. لیدرهای آشوبگران حتی از فشار آوردن بر کودکان مظلوم و بی‌گناه برای اقدام تحریک‌آمیز علیه نیروهای پلیس و ارتش ابایی ندارند که باعث می‌شود حقوق کودکان نقض شود و جانشان به خطر بیفتد.

توطئه‌چینان تظاهرات به حق مردم عراق را به سود منافع خود مصادره می‌کنند

به‌نوشته رأی‌الیوم، این نگرانی وجود دارد که توطئه‌چینان داخلی و خارجی تظاهرات به حق مردم عراق را به سود منافع خود مصادره کنند و کشور را به سمت ویرانی سوق دهند، کما این‌که هیچ‌کس نمی‌پذیرد به آبرو و اعتبار پلیس و ارتش خدشه وارد شود و معتقدیم باید همه سلاح خود را تحویل دهند و داشتن سلاح در انحصار ارتش باشد و از آن در راستای برقراری ثبات و خدمت به مردم استفاده کند، هم‌چنان‌که ارتش عراق چنین کاری انجام می‌دهد. بنابراین مردم به این موضوع واقفند که سلاح در اختیار ارتش برای سرکوب تظاهرکنندگانی که به‌طور مسالمت‌آمیز به خیابان‌ها آمده‌اند، نیست و این آگاهی توطئه عوامل خارجی را ناکام می‌گذارد.

تظاهرات عراق

آشوبگران در تلاش برای به انحراف کشیدن تظاهرات مسالمت‌آمیز مردم

رأی‌الیوم نوشت: استفاده بیش از حد از زور علیه تظاهرکنندگان مسالمت‌آمیز قابل قبول نیست و زمان آن فرا رسیده است که دولت عراق پاک‌سازی را از درون خود آغاز و سپس بتواند فساد موجود در سایر ارکان حکومتی را برطرف کند. طبعاً نخستین گام در این مسیر افشای هویت مسئولان فاسد و اصرار بر مجازات آن‌ها است. همان‌گونه که تظاهرکنندگان خواستار آن هستند باید قانون اساسی بازنگری تا حقوق مردم بر مبنای صلاحیت‌ها و فارغ از سهمیه‌بندی و تقسیمات حزبی تضمین شود.

این روزنامه فرا منطقه‌ای در بخش دیگری از گزارش خود می‌نویسد: مردم عراق هم‌چون مردم سایر نقاط دنیا خواهان مدارس و دانشگاه‌هایی پیشرفته هستند، می‌خواهند هم‌چنان مردم سایر کشورهای نفت‌خیز دنیا از فواید مادی این نعمت خدادادی بهره ببرند، کارخانجات و تولیدی‌های پیشرفته برای رفع نیازهای خود داشته باشند و بتوانند با رونق چرخه تولید، اشتغال مناسبی را برای جوانان و افراد جویای کار فراهم کنند. مردم عراق کشاورزی بلدند و می‌توانند با در اختیار داشتن تجهیزات مدرن، محصولاتی غنی از سرزمین‌های حاصل‌خیز کنار فرات کشت کنند. مجموع این عوامل به‌همراه داشتن متخصصان بومی و دانشمندان جوان می‌تواند آینده این کشور محوری را در خاورمیانه تضمین کند.

همه عراقی‌ها چشم انتظار راه افتادن فوری چرخ‌های کشوری متمدن با خیابان‌های آسفالت مانند کشورهای همسایه هستند. کشوری که ایستگاه‌های قطار در سطح استانداردهای بین‌المللی دارد و همه نوع وسیله حمل و نقل برای شهروندانش فراهم است. کشوری که مشکل تأمین آب و برق مصرفی خانه‌ها را ندارد و شایسته مردم رنج‌کشیده عراق است.

به‌نوشته این روزنامه فرا منطقه‌ای، تظاهرکنندگان در انتظار احیای فوری صنعت گردشگری در عراق هستند تا جایگاه خود را در توریسم بین‌المللی به‌دست آورند. هفتمین کشور جهان از لحاظ بافت قدیمی باید بتواند سهم خود را از گردشگری کسب کند و این موضوعی قابل درک است، ولی باید فرصت داد تا با جذب ابزارهای لازم و فراهم شدن زمینه‌های ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده در جنگ با داعش، آثار تاریخی، موزه‌ها و سایر امکانات فرهنگی و تاریخی را توسعه داد، گرچه مدت‌ها این روند به تأخیر افتاده است. عراق نیازمند پارک و محل‌هایی برای بازی کودکان محروم است که به سرگرمی و تفریح نیاز دارند. نوجوانان عراقی حق دارند باشگاه‌های علمی و مکان‌های ورزشی و جاهایی برای پر کردن اوقات فراغت خود داشته باشند.

رأی‌الیوم در پایان گزارش نوشت: عراقی‌ها خواهان کشوری مستحکم و باثبات هستند که در آن قانون از ضعفا حمایت، از حقوق مردم دفاع کند و حق به حق‌دار برسد. گذرنامه عراقی‌ها باید محترم شمرده شود و همه جهان به حاکمیت عراق احترام بگذارند و مردم قدرت تصمیم‌گیری و حق انتخاب سرنوشتشان را آزادانه داشته باشند.

سایت شعار سال،  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی، تاریخ انتشار 16 آبان    98، کد خبر:   443800،  www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۶
0
0
لیدرهای آشوبگران حتی از فشار آوردن بر کودکان مظلوم و بی‌گناه برای اقدام تحریک‌آمیز علیه نیروهای پلیس و ارتش ابایی ندارند
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین