پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۰۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۳
رئیس سازمان صدا و سیما برای توضیح درباره عملکرد خود و رفع برخی ابهامات نمایندگان، به مجلس فراخوانده شده است.

شعارسال: به گفته کاظم جلالی رئیس فراکسیون رهروان ولایت، محمد سرافراز صبح امروز در جلسه این فراکسیون که با حضور رئیس مجلس برگزار می‌شود، شرکت می‌کند. جلالی گفت که در این نشست مسائل روز و موضوعات مربوط به سازمان صدا و سیما مورد بحث و رایزنی قرار خواهد گرفت.

صفر نعیمی‌رز، سخنگوی فراکسیون هم با تأیید حضور سرافراز در نشست فراکسیون اکثریت گفت که در این جلسه عملکرد سازمان صدا و سیما در دوره ریاست رئیس فعلی آن مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

سرافراز در حالی امروز راهی بهارستان می‌شود که در روزهای گذشته عملکرد جام جم در مواجهه با پرونده ملی «برجام» با اعتراض‌های گسترده رسانه‌ها، فعالان سیاسی و کارشناسان روبه‌رو بوده است. انتقادها از عملکرد جانبدارانه فراگیرترین رسانه کشور به علما و مراجع تقلید هم رسید، به نحوی که آیت‌الله مکارم شیرازی در سخنانی تصریح کرد: «من خودم برخی برنامه‌ها را در مورد مسأله برجام گوش می‌دادم، دیدم یک کمی از خط اعتدال خارج و یکجانبه شد. شاید هم قصد و غرضی نبوده، ولی صدا و سیما به این نکته توجه داشته باشد. باید بی‌طرفی صدا و سیما در تهیه برنامه‌ها محفوظ باشد و این رسانه باید با پذیرش اصالت‌ها، حق کشور، انقلاب، مقام‌ها و خادمین کشور را محفوظ بداند و رعایت اعتدال را در میان جناح‌ها داشته باشد».

بهروز نعمتی، عضو فراکسیون رهروان ولایت به ایلنا گفته است که سرافراز امروز شنونده انتقادهای نمایندگان خواهد بود. به گفته وی، در این جلسه صرفاً انتقادهای نمایندگان نسبت به رویکرد و عملکرد صدا و سیما مطرح می‌شود و گزارشی از جانب سرافراز قرائت نمی‌شود.

*نارضایتی نمایندگان از عملکرد صدا و سیما

جواد هروی، دیگر عضو این فراکسیون هم پیش‌بینی کرد که نشست امروز، جلسه پر چالشی خواهد بود چرا که بسیاری از مجلسی‌ها از مواجهه یک‌طرفه و غیرملی صدا و سیما با توافق هسته‌ای ناراضی هستند.این عضو کمیسیون آموزش در گفت‌وگو با «ایران» گفت: اکثریت نمایندگان ابهامات و سؤالات زیادی درباره عملکرد هسته‌ای صدا و سیما دارند و از مدتی قبل به دنبال حضور آقای سرافراز بودند که در نهایت امروز این فرصت مهیا شده تا دغدغه‌ها و انتقادهای خود را مطرح کنند.

نماینده قائنات افزود: آنچه باید در اولویت نهادها و دستگاه‌های مختلف نظام باشد، تأمین و حفظ منافع ملی است حال آنکه عملکرد صدا و سیما در بررسی برجام نشان دهنده چنین اصلی نیست و آنچه مشهود است، رعایت نکردن بی‌طرفی است. به گفته این عضو فراکسیون اکثریت، نحوه بررسی برجام در صدا و سیما و تعامل این رسانه با قوه مقننه، از محورهای اصلی نشست امروز خواهد بود بخصوص که تعامل صدا و سیما با مجلس به نسبت دوره مدیریتی قبل کمتر شده است. هروی ادامه داد: این جلسه برای رفع این ابهامات است و امیدوارم با حضور رئیس مجلس، آقای سرافراز پاسخ‌های قانع کننده‌ای درباره سؤالات نمایندگان داشته باشد.

* موضوعات ملی محل جولان جناج‌بازی‌ها نیست

به نظر می‌رسد مهم‌ترین دغدغه نمایندگان همانند بسیاری از کارشناسان و فعالان سیاسی و اجتماعی برخورد یک‌طرفه و جناحی صدا و سیما با سوژه‌ها و موضوعات ملی است. غلامعلی جعفرزاده، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در همین باره به «ایران» گفت: انتظار این است که صدا و سیما به معنای واقعی بی طرف و ملی باشد. موضوعات ملی محل جولان دادن گروه‌ها و رسانه‌های سیاسی و جناحی نیست.به گفته نماینده رشت، چنین انتظاری از سوی صدا و سیما در موضوع توافق هسته‌ای رعایت نشد و نمره این رسانه در این باره بسیار ضعیف است چرا که رسانه عمومی کشور تریبون یک بخش خاصی از جریان‌های سیاسی شده بود. این عضو فراکسیون رهروان ولایت افزود: صدا و سیما آشکارا القا می‌کرد که ما همه چیز کشور را در توافق هسته‌ای بخشیده‌ایم و تخم ناامیدی و یأس را در جامعه می‌کاشت که این خود نوعی جفا به نظام و کشور است. وی با انتقاد از رویکردهای جانبدارانه صدا و سیما گفت: برنامه‌های سیاسی این رسانه به خاطر همین مشی غیرحرفه‌ای و جانبدارانه‌اش به لحاظ بیننده لطمه خورده است.

جعفرزاده با اشاره به انتخابات پیش روی مجلس و خبرگان گفت: دغدغه‌ای که الان وجود دارد، این است که نکند صدا و سیما همانند ماجرای برجام دوباره تریبون دلواپس‌ها شود.

* سیاه نمایی «برجام»

یک عضو دیگر فراکسیون رهروان ولایت نیز با ابراز نارضایتی از عملکرد صدا و سیما در نحوه انعکاس برجام گفت که به اعتقاد ما، صدا و سیما در انعکاس اخبار و مطلب مربوط به برجام سیاه‌نمایی می‌کند.
کمال‌الدین پیرمؤذن در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: رسانه ملی با سیاه‌نمایی برجام، به رسانه اقتدارگرایان تبدیل شده و کار را به جایی رسانده که عزاداری‌های اباعبدالله الحسین(ع) را هم سیاسی کرده است. به گفته وی، رسانه ملی با کم لطفی به اصلاح‌طلبان، مانع وجود چندصدایی در جامعه شده و حقوق شهروندی را زیر پاگذاشته است.

*بررسی مباحث مالی صدا و سیما

ایرج ندیمی، دیگر نماینده مجلس نیز معتقد است: اغلب میزگردها و برنامه‌های گفت‌‌و‌گومحور رادیو و تلویزیون در انحصار افراد منتسب به یک جناح و طیف خاص قرار دارد. او در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به حضور رئیس سازمان صدا و سیما در جلسه امروز فراکسیون رهروان ولایت اظهار داشت: رسانه ملی باید رویکردی ملی و فراجناحی داشته و از جهت‌گیری‌های حزبی و جناحی مبرا باشد؛ در حالی که اخبار و مطالبی که اخیراً از سوی این رسانه بویژه در بحث برجام انعکاس یافت، نوعی جهت‌گیری جناحی را به اذهان القا می‌کرد. نماینده لاهیجان تصریح کرد: علاوه بر بررسی رویکرد و جهت‌گیری اخیر صدا و سیما در پوشش اخبار، بررسی مباحث مالی و ردیف بودجه‌های تخصیصی در سازمان صدا و سیما از جمله موضوعاتی است که در جلسه امروز با محمد سرافراز از سوی نمایندگان عضو فراکسیون رهروان مطرح می‌شود.

*صدا و سیما جناحی شود نتیجه عکس می‌گیرد

با نزدیک شدن به ایام انتخابات که یک موضوع ملی دیگر است، رفتار جانبدارانه صدا و سیما، دغدغه دیگر فعالان سیاسی و نمایندگان مجلس است. چندی پیش آیت‌الله ‌هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در همین باره به این رسانه هشدار داد و گفت: برای صدا و سیما باید حضور باشکوه مردم اصل باشد، چون رسانه‌ ملی نباید جناحی عمل کند که البته اگر چنین کند، نتیجه معکوس می‌گیرد، آن‌گونه که در انتخابات گذشته گرفت، چون مردم همه چیز را می‌دانند.

روز گذشته یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی هم همین هشدار ‌هاشمی را یادآور شد و با تأکید بر ضرورت بی‌طرفی رسانه ملی در انتخابات گفت: وقتی صدا وسیما جناحی می‌شود،‌ نتیجه عکس می‌گیرد. عباسعلی منصوری‌آرانی در گفت‌وگو با ایسنا خاطرنشان کرد: رسانه ملی باید تمام جامعه را ببیند؛ هم به مردم بینش بدهد و هم یک دانشگاه آگاهی‌بخش باشد و بتواند دیدگاه‌های مختلف را منعکس کند. انتظار این است که صدا و سیما در انتخابات هم رویه یکسان و چارچوب قاعده‌مندی را تنظیم کند و همه مشمول آن قاعده‌مندی باشند.نماینده کاشان افزود: اگر صدا و سیما بخواهد اعتماد مردم را جلب کند، باید بدون تفکر جریانی وارد میدان شود. وقتی این اتفاق بیفتد به صورت خودکار، مردم احساس می‌کنند که یک سیستم بی‌طرف دارد کار می‌کند ولی وقتی که جناحی می‌شود،‌ نتیجه عکس می‌گیرد یعنی مردم در نقطه مقابل آن قرار می‌گیرند. اگرچه ممکن است ساعاتی که صدا و سیما (برای یک جریان) می‌گذارد دو برابر باشد، مردم چهار برابر مخالفت می‌کنند. مردم ما کاملاً تشخیص می‌دهند که الان (صدا و سیما) دارد حقوق‌شان را ضایع می‌کند، به همین دلیل مخالفت می‌کنند. حتماً هم نتیجه عکس می‌گیرند.

به هر روی در ادامه انتقادهای گسترده از صدا و سیما، امروز هم نمایندگان مجلس مطالبی را به رئیس این سازمان یادآور می‌شوند.

از اظهار نظرهای آنها برمی‌آید که مهم‌ترین دغدغه آنها رعایت بی طرفی از سوی صدا و سیـــما است اما اینکه جام جم نسبت به این انتقادها چه رویه‌ای را در پیش خواهد گرفت، در روزها و هفته‌های آینده مشخص خواهد شد.

با اندكي اضافه و تلخيص برگرفته از روزنامه ايران، سال بيست و يكم، شماره 6066 ، يكشنبه 10 آبان 1394، صفحه 3

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
بابک
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
0
0
خط و جهت و نحوه برخورد با برجام رو رهبر معظم انقلاب تعیین کردن و همه مسئولین و مجریان دولتی موظف به پیروی از فرمایشات امام هستن و هرکسی از این راه نرفت باید مواخذه بشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین