پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۲۵۰۷۰۰
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۱
تبصره 14 لایحه بودجه سال 99 نسبت به سال 98 با تغییرات قابل توجهی همراه بوده است. بر این اساس تنها منابع و مصارف این تبصره از لایحه بودجه از 140 هزار میلیارد تومان به 250 هزار میلیارد تومان افزایش یافته که یک تغییر قابل توجه است.
شعارسال: منابع تبصره ۱۴ لایحه بودجه از حدود ۱۴۰ هزار میلیارد تومان به ۲۵۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته و به این ترتیب خود این تبصره به تنهایی تبدیل به یک بودجه مجزا شده است.
 
 تبصره 14 لایحه بودجه سال 99 نسبت به سال 98 با تغییرات قابل توجهی همراه بوده است. بر این اساس تنها منابع و مصارف این تبصره از لایحه بودجه از 140 هزار میلیارد تومان به 250 هزار میلیارد تومان افزایش یافته که یک تغییر قابل توجه است.
 
کارشناسان معتقدند در حال حاضر تبصره 14 خود به یک بودجه مستقل تبدیل شده و بایستی شفافیت لازم در خصوص ردیفهای مختلف آن لحاظ شود.
 
غلامی کارشناس اقتصادی معتقد است، درآمد ناشی از هدفمندی یارانه‌ها در تبصره 14 لایحه بودجه 98، 142 هزارمیلیارد تومان بود که در لایحه بودجه 99 به 250 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. همچنین پرداخت مستقیم به مردم از این محل 74 هزار میلیارد تومان، به دولت و شرکت‌ها 99 هزار میلیارد و برای مابقی هم 8 محل مصرف جدید اضافه بر سال گذشته ایجاد کرده‌اند. با توجه به اینکه کل بودجه عمومی دولت 484 هزار میلیارد تومان است،  منابع و مصارف 250 هزار میلیارد تومان هدفمندی خود قابل تبدیل شدن به یک بودجه مستقل را دارد چراکه این میزان معادل 52 درصد کل بودجه عمومی دولت در سال 99 است. نکته مهم  این است که از منابع 250 هزار میلیارد تومان، فقط 40 هزار میلیارد تومان به یارانه نقدی و 30 هزار میلیارد نیز صرف حمایت معیشتی  می‌شود.
 
نکات مختلفی در خصوص این تبصره وجود دارد که بایستی از سوی دولت شفاف سازی لازم  درباره آنها انجام شود. به عنوان مثال، در تبصره 14 لایحه بودجه 99 برای نخستین بار تغییرات مهمی چه در بخش منابع و چه در بخش مصارف اعمال شده است. بررسی تبصره 14 لایحه بودجه نشان می‌دهد، در حالی سهم 14.5 درصدی برای شرکت نفت از خوراک پتروشیمی ها لحاظ شده که در سال قبل چنین رویه‌ای وجود نداشت. همچنین سازمان برنامه برای سال بعد جدول تبصره 14 را شفاف تر کرده و سهم شرکت نفت از فروش داخلی و خارجی فراورده های نفتی را تفکیک کرده است.
 
بر اساس پیشنهاد دولت، برای سهم 14.5 درصدی شرکت نفت، از محل خوراک پتروشیمی حدود 3700 میلیارد تومان، از محل این سهم در فروش داخلی فرآورده نفتی 5300 میلیارد تومان و از محل سهم 14.5 درصدی در فروش صادراتی 12800 میلیارد تومان مصارف لحاظ شده است. این درحالی است که در لایحه بودجه سال قبل برای فروش فراورده‌‌‌ها فقط 11 هزار میلیارد تومان لحاظ شده بود. به این ترتیب درامد  دولت از این محل حدود 11 هزار میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.
 
از سوی دیگر، در حالی در تبصره 14 لایحه بودجه 99 بر خلاف سنوات قبل درآمد 26 هزار میلیاردی از محل فروش میعانات گازی به پتروشیمی ها لحاظ شده که پیشنهاد شده در صورت تصویب مجلس 14.5 درصد این درآمد به شرکت نفت برسد.
 
نکته سوم اینکه، جزییات منابع 250 هزار میلیارد تومانی تبصره 14 لایحه بودجه سال 99 نشان می‌دهد، یک رشد 100 درصدی برای دریافتی‌های هدفمندی یارانه‌ها از فروش صادراتی بنزین و گازوئیل پیش بینی شده است.

 
شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  ازخبرگزاری   تسنیم ،تاریخ انتشار: 27  آذر 1398،کدخبر:  2162887،www.tasnimnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین