پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۲۵۰۸۸۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۸ - ۰۳:۰۵
استاندار گلستان می‌گوید عدم عضو در FATF تنها به کشورهای دوست ایران که علی‌رغم فشارهایی که امریکا به آنها وارد کرده حاضر به قطع روابط خود با ایران نشده‌اند.

شعارسال: موضوع پیوستن یا نپیوستن ایران به FATF ،در حالی بار دیگر به مساله روز ایران بدل شده است که این بار دلالان با موج سواری بر این موضوع تلاش تازه ای را برای بالا برن قیمت ارز کلید زده اند.

مجمع تشخیص مصلحت نظام در شرایطی بررسی دو لایحه از لوایح چهارجانبه برای پیوستن به این کنوانسیون بین المللی را در دستور کار دارد که بار دیگر مخالفان این موضوع، دست به تحرکات جدید برای نپیوستن ایران زده اند.

در چنین شرایطی است که برخی کارشناسان امتناع از این اقدام را برای ایران در بر دارنده نوعی تحریم تازه می دانند و برخی دیگر معتقدند کوچک شدن حوزه نفوذ ایران و تشدید تحریم ها حتی برای همسایگان و دوستان ایران پیامد مهم این مساله یعنی عدم پیوستن به FATF است.  هادی حق شناس ،کارشناس امور اقتصادی که سابقه نمایندگی مجلس شورای اسلامی را در کارنامه دارد، درباره تبعات عدم عضویت ایران در FATF گفت: اگر ایران در FATF عضو نشود یک ظرفیت بالقوه در بازار پول جهانی را از دست می‌دهد. گرچه هم اکنون نیز به دلیل تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی ایالات متحده به علاوه عدم پایبندی به تعهدات از سوی کشورهای دیگر پنج به علاوه یک بخشی از ظرفیت بالقوه نظام پولی بین المللی از دست رفته اما عضو نشدن در FATF اندک کشورهای دوستی که هم اکنون حاضر به تجارت با ایران هستند را زیر فشار قرار می‌دهد.

او ادامه داد: ما به حرمت کشورهای دوستی که علی‌رغم فشارهای امریکا حاضر نشدند روابط خود با ایران را قطع کند بهتر است عضو FATF شویم تا از این طریق امکان بهانه جویی از سوی امریکا را کاهش دهیم. نباید فراموش کنیم جهان از ۲۰۰ کشور تشکیل شده و دشمنان ایران غالب کشورهای جهان را تشکیل نمی‌دهند و ایران از این طریق می‌تواند فشارهای دشمنان به کشور را کاهش دهند.

استاندار گلستان تصریح کرد: بالاخره در جهان امروز قواعدی بر بخش‌های مختلف از جمله در بخش پولی و مالی حاکم است که براساس آن مراودات جهانی امکان‌پذیر می‌شود. FATF نیز یکی از این قواعد است که براساس آن روابط پولی بین کشورها و بانکهای مختلف تسهیل و امکان پذیر می‌شود. درنتیجه سرباز زدن از عضویت در این بخش‌ها تنها سبب می‌شود هزینه نقل و انتقال پول در کشور افزایش یابد.

نماینده اسبق مجلس گفت: در همین سال جاری بیش از ۱۰۷ میلیون تن کالا در بنادر کشور تحت عنوان واردات، صادرات، ترانسپورت و ترانسشیپ می‌شود. این رقم علی‌رغم تحریم‌ها و فشارهایی که بر کشور بوده چهار میلیون تن نسبت به سال گذشته رشد کرده است. اینها همه ناشی از پافشاری کشورهای دوست ایران برای ادامه تجارت و بازرگانی کشور بوده است. تصویب نشدن FATF تنها این کشورها را برای مراوده مالی با ما دچار مشکل خواهد کرد.به گفته پی تصمیم به انزوا در شرایط کنونی تصمیم عاقلانه ای برای ایران نیست چرا که ما تا اینجا هزینه سنگینی برای مقابله با تحریم های آمریکا پرداختیم و بی تردید نباید با اتخاذ چنین تصمیمی جبهه مخالفان ایران را در جهان تقویت کنیم.

او تاکید کرد: اینکه آمریکا به تعهداتش در برجام پایبند نبود و اروپا هم علی‌رغم قولهایی که داده بود در مقابل زیاده خواهی ایالات متحده نایستاد دلیل محکمی بر عضو نشدن در FATF نیست. به همین دلیل توصیه می‌کنم تصمیم گیران کشور با بررسی جوانب مختلف تلاش کنند هر چه زودتر این مواد را به تصویب برسانند تا از فشار بیشتر به کشور جلوگیری شود.

شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری خبرآنلاین، تاریخ انتشار: 27آذر1398 ، کدخبر: 1332288: www.khabaronline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
0
0
اقتصاد کشور در اوضاع نا امنی قرار داره
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین