پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۲۷۴۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۷
فرماندار بافق به تخصیص ۱۰ هکتار زمین از سوی منابع طبیعی برای مقبره وحشی بافقی خبر داد و گفت: انتقال قبر این شاعر شهیر کشورمان از یزد به زادگاهش قطعی شده است.

شعار سال: وحشی در جوانی به یزد رفت و از دانشمندان و سخنگویان آن شهر کسب فیض کرد و پس از چند سال به کاشان عزیمت نمود و شغل مکتب‌داری را برگزید و پس از روزگاری اقامت در کاشان و سفر به بندر هرمز و هندوستان، در اواسط عمر خویش به یزد بازگشت و تا پایان عمر (سال ۹۹۱ هجری قمری) در این شهر زندگی کرد و قبر وی در منطقه جوی حرحر شهر یزد شناسایی شده است.

"محمد زاده رحمان" اظهار داشت: این زمین، جنب دانشگاه پیام نور در اختیار شهرداری قرار گرفته و به محض اجرای عملیات تسطیح و زیرسازی، قبر وحشی بافقی از یزد به بافق انتقال می‌یابد.

وی با اعلام اینکه جانمایی قبر این شاعر انجام شده است تصریح کرد: استاندار یزد نیز با انتقال قبر این شاعر به بافق موافقت کرده است.

سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی وقت استان یزد در سال ۹۳ از کشف قبر وحشی بافقی پس از ۸۰ سال در شهر یزد خبر داده بود.

وی گفته بود: بعد از آنکه خواهرزاده مرحوم محمد فرخی یزدی یک روز پس از هفتاد و پنجمین سال درگذشت این شاعر، ما را به مکان اصلی قبر وحشی بافق برد، مقرر شد محور جدید گردشگری فرهنگی، ادبی و مفاخر تعریف شود.

وی اظهار کرد: در آن روز رضا سخندان (خواهر زاده فرخی یزدی) گفت: وقتی ۸۰ سال پیش پهلوی اول قصد ساخت خیابان پهلوی را داشته، بخشی از این طرح (خیابان) شامل صحن امامزاده شاهزاده فاضل هم بوده و بنابر این، سنگ قبر وحشی بافقی، شاعر قرن دهم هجری که در آن محدوده و در ۱۰۰ متری خانه فرخی قرار داشته، جدا شده و به اداره مالیه یزد انتقال یافته است.

خرداد سال گذشته نیز نشستی به همین منظور برای انتقال قبر وحشی بافقی از یزد به زادگاهش برگزار شده بود.

دوستداران فرهنگ و ادب استان یزد و شهرستان بافق انتظار دارند در صورت تحقق این خواسته یعنی انتقال قبر وحشی به بافق، گردشگری در این شهر رونق بیشتری بگیرد و به یکی از قطب‌های اصلی گردشگری استان و کشور تبدیل شود.

کمال‌الدّین یا شمس‌الدّین محمّد وحشی بافقی، از شاعران نامدار قرن دهم (ه. - ق) است که در سال ۹۳۹ هجری قمری در شهر بافق از توابع یزد چشم به جهان گشود و تحصیلات مقدماتی خود را در زادگاهش سپری کرد.

وحشی در جوانی به یزد رفت و از دانشمندان و سخنگویان آن شهر کسب فیض کرد و پس از چند سال به کاشان عزیمت نمود و شغل مکتب‌داری را برگزید و پس از روزگاری اقامت در کاشان و سفر به بندر هرمز و هندوستان، در اواسط عمر خویش به یزد بازگشت و تا پایان عمر (سال ۹۹۱ هجری قمری) در این شهر زندگی کرد و قبر وی در منطقه جوی حرحر شهر یزد شناسایی شده است.

دیوان اشعار او شامل ۹۰۷۶ بیت غزل، قصیده، قطعه، رباعی، ترکیب بند، ترجیع بند، مخمس و مثنوی با تصحبح عزیزالله علیزاده در نشر فردوس در تهران در سال ۱۳۹۲ در ۶۷۲ صفحه منتشر شده است.

بافق در ۱۱۰ کیلومتری شرق شهر یزد قرار دارد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی انتخاب، تاریخ 7 دی  98، کد مطلب: 520286: www.entekhab.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
0
0
بسیار اتفاق خوشایند و خوبی رخ داده و بنده از این نظر کاملا احساس افتخار میکنم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین