پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۳۷۵۳
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۸
هرچند برخی استان‌ها از ابتدای دی‌ماه بارش برف را به صورت پراکنده تجربه کرده‌اند اما نخستین برف زمستانی امروز ۱۴ دی ماه اغلب نقاط کشور را در برگرفته و پس از گذراندن چندین روز آلودگی هوا در کلان‌شهرها، ریه شهرها با بارش نزولات جوی نفسی تازه کرده‌ است.

شعار سال: هرچند برخی استان‌ها از ابتدای دی‌ماه بارش برف را به صورت پراکنده تجربه کرده‌اند اما نخستین برف زمستانی امروز ۱۴ دی ماه اغلب نقاط کشور را در برگرفته و پس از گذراندن چندین روز آلودگی هوا در کلان‌شهرها، ریه شهرها با بارش نزولات جوی نفسی تازه کرده‌ است.

کیفیت هوای پایتخت که بر اساس اعلام شرکت کنترل هوای تهران صبح امروز با افزایش غلظت آلاینده ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در شاخص لحظه‌ای ۱۰۸، ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی) قرار گرفته بود به تدریج و با نزدیک شدن به ساعات میانی روز کیفیت هوا با کاهش غلظت آلاینده ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در شاخص لحظه‌ای ۹۸، در شرایط سالم قرار گرفت و سازمان هواشناسی نوید بارش برف را برای این کلان شهر داده است.

کارشناس سازمان هواشناسی اعلام کرده است که امروز به تدریج آسمان تهران ابری می‌شود و از بعدازظهر امروز بارش‌ها آغاز خواهد شد که در ارتفاعات به صورت برف خواهد بود و چون دما در حال کاهش است فردا احتمال بارش برف همراه با باران در سطح شهر تهران نیز وجود دارد، کمینه دمای امروز صبح تهران ۴ درجه بالای صفر بود و بیشینه دمای امروز پایتخت به ۸ درجه بالای صفر می‌رسد.

برف میهمان امروز استان‌ها

اما در نقاط مختلف کشور بارش برف که از ساعاتی قبل آغاز شده و همچنان ادامه دارد باعث تعطیلی برخی مدارس شد از جمله آموزش و پرورش آذربایجان‌شرقی با صدور اطلاعیه‌ای مدارس ابتدایی بناب و مدارس پیش دبستانی ملکان را در نوبت بعد از ظهر امروز ۱۴ دی تعطیل اعلام کرد.

روابط عمومی و اداره اطلاع رسانی اداره کل آموزش و پرورش نیز زنجان اعلام کرد که طبق تصمیم کمیته تعطیلی مدارس استان، به دلیل بارش برف و برودت هوا، مدارس تمامی مقاطع شیفت عصر شهرستان ایجرود امروز ۱۴ دی تعطیل است.

کارشناس اداره کل هواشناسی همدان نیز در خبری اعلام کرد که سامانه بارشی که وارد همدان شده است، تا بامداد یکشنبه با ریزش برف در آسمان این استان فعال است اما فعالیت این سامانه بسیار ضعیف است و بیشتر به صورت ریزش برف اثر خود را بر استان باقی می‌گذارد.

محمدحسن باقری‌شکیب افزود: بر اساس بررسی نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی آسمان بیشتر نقاط استان در ۲۴ ساعت آینده، تمام ابری همراه با ریزش پراکنده برف، مه صبحگاهی و به تدریج کاهش ابر پیش‌بینی می‌شود و از فردا /یکشنبه/ دمای هوای استان بین ۲ تا سه درجه سانتی‌گراد کاهش می‌یابد و دمای کمینه بیشتر نقاط به هفت تا هشت درجه سانتی‌گراد زیر صفر می‌رسد.

اما در یزد بارش‌هایی که از جمعه شب در سطح استان و بویژه مناطق جنوبی آغاز شده همچنان ادامه دارد و آنگونه که هواشناسی استان اعلام کرده مردم شهر یزد هم امشب شاهد بارش رحمت الهی خواهند بود.

کارشناس پیش‌بینی اداره کل هواشناسی یزد گفت: بارش‌ها از شب گذشته، استان و مخصوصا مناطق جنوبی مانند شهرستان خاتم را فرا گرفته و از صبح امروز هم در مناطق کوهستانی و بویژه شیرکوه آغاز شده است.

محمدرضا شیرغلامی افزود: شهر یزد که دیشب و امروز بارشی به خود ندید عصر امروز/شنبه/ و امشب شاهد بارش خواهد بود.

برف میهمان امروز استان‌ها

وی با بیان اینکه بارش ها عصر فردا یکشنبه هم ادامه دارد، تصریح کرد: آبگرفتگی معابر و سیلابی شدن مسیل‌ها هم دور از انتظار نیست و با خروج این موج، شاهد کاهش دما در صبح روز های دوشنبه تا چهارشنبه هستیم و دمای هوا در اغلب نقاط استان به زیر صفر می رسد.

رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اشنویه نیز گفت: به دلیل بارش برف و لغزنده بودن همه محورهای مواصلاتی این شهرستان، تردد در آنها فقط با زنجیرچرخ امکان‌پذیر است.

جلال پاسی اظهار داشت: بارش برف از بامداد امروز در این شهرستان شروع شده است و همچنان ادامه دارد. این بارش، سبب کندشدن تردد در محورهای اشنویه به ارومیه، نقده و پیرانشهر شده‌ است.

وی افزود: عملیات برف‌روبی و نمک‌پاشی در تمامی محورهای اصلی توسط ۱۶ راهدار مستقر شده در این محورها هم اکنون در حال انجام است.

برف میهمان امروز استان‌ها

رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اشنویه اضافه کرد: با توجه به برودت هوا و لغزنده بودن محورهای مواصلاتی رانندگان از سالم بودن خودروهای خود و تجهیزات ایمنی آن اطمینان حاصل کنند و به طور حتم زنجیر چرخ نیز به همراه داشته باشند.

بر اساس اعلام کارشناسان اداره‌ هواشناسی سامانه بارشی که از روز گذشته وارد آذربایجان‌غربی شد، تا روز دوشنبه موجب بارش‌هایی در مناطق جنوبی و مرکزی استان می‌شود که بارش‌ها در مناطق کوهستانی به صورت برف است.

اما بلده، شهر کوهستانی واقع در منطقه غرب مازندران روز گذشته با دمای هوای ۱۰ و ۶ دهم درجه سانتی گراد زیر صفر، سردترین نقطه کشور را تجربه کرد و مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور جدول پایین ترین دماهای ثبت شده در کشور طی روز جمعه را منتشر کرد که بلده با پیشی گرفتن از ۳۰ نقطه سرد کشور ، عنوان سردترین را به خود اختصاص داد.

در این جدول بلده در مازندران با دمای ۱۰ و ۶ دهم سانتی گراد زیر صفر در صدر این لیست قرار دارد و سراب در آذربایجان غربی و فیروزکوه در تهران با دمای ۱۰ و ۴ دهم سانتی گراد زیر صفر و ورزقان در آذربایجان شرقی با دمای ۱۰ و یک دهم درجه سانتی گراد زیر صفر پایین ترین دما را در این روز داشتند.

دیگر مناطق سرد کشور دمای هوای ۹ و یک دهم درجه سانتی گراد زیر صفر تا ۶ و چهار دهم سانتی گراد زیر صفر برای آنها ثبت شد.

کارشناس اداره کل هواشناسی مازندران گفت : بلده، در جدول منتشر شده از سوی مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور، پایین ترین دماهای ثبت شده در ۳۰ ایستگاه کشور اعلام شد که در آن بلده سردترین دما را داشت.

سعید غلامپور با اشاره به اینکه این هوای سرد موجب بارش برف نشده است، ادامه داد : زمانی که در طول روز، زمین انرژی گرما را جذب می کند و شبانگاه این انرژی ها به آسمان ساطع می شود موجب کاهش دما و سرمای هوا می شود و با توجه به اینکه این شرایط برای بلده رخ داد موجب سرمای هوا در این منطقه شد که این شرایط آب و هوایی برای این منطقه، مساله ای خارج از تصور نیست.

وی درباره وضعیت شرایط جوی مازندران در هفته پیش رو نیز اعلام کرد : مازندرانی ها صبحگاه نخستین روز هفته خود را با دیدن مه آغاز کردند که این مه نشان دهنده پایداری هوا است و از امشب سامانه بارشی از غرب مازندران وارد استان می شود که به مرور این سامانه مناطق شرقی و مرکزی استان را تحت تاثیر خود قرار می دهد.

وی گفت : این سامانه بارشی و سرد تا شب یکشنبه در مازندران مستقر است و همراه با بارش باران در پایین دست، در ارتفاعات نیز بارش برف را شاهد خواهیم بود.

رئیس مرکز مدیریت راه‌های اداره کل راهداری، حمل و نقل جاده‌ای کردستان نیز درباره وضعیت هوای این استان گفت: کاهش دید بخاطر مه گرفتگی در برخی جاده‌های برون شهری این استان تا عمق ۱۰۰ متر موجب اختلال در تردد وسایل نقلیه شده است.

دانش زندی اظهار داشت: با توجه به برودت هوا برخی از جاده‌های کردستان از جمله سنندج - مریوان، سقز - بانه، دیواندره - بیجار، سنندج - دیواندره و قروه دهگلان شاهد پد یده مه گرفتگی است و عمق دید افقی در برخی از این محورها از جمله گردنه رش نش محور سنندج - مریوان و گردنه خان بانه - سقز بیشترین کاهش را داشته است.

وی با اشار ه به بارش برف در محورهای این استان از شامگاه گذشته یادآور شد: هم اکنون در محور سنندج - مریوان بارش برف به صورت خفیف ادامه دارد.

طبق اعلام هواشناسی سیستم بارشی فعلی تا فردا سبب ابری و مه آلود شدن آسمان، بارش برف و باران و گاه وزش باد شدید در مناطق مختلف کردستان می‌شود و پیش بینی می‌شود نواحی غربی و شمال غربی استان شامل بانه، مریوان، منطقه اورامان، سقز، زرینه و هزارکانیان از پتانسیل های بارشی بیشتر و نیمه شرقی نیز از سهم بارشی کمتری برخوردار باشد.

کارشناس پیش بینی اداره کل هواشناسی استان زنجان نیز گفت: با نفوذ سامانه بارشی و فعالیت آن در منطقه از روز جمعه، بارش برف و باران اغلب مناطق این استان را فرا گرفته است.

حسین سلطانی افزود: امروز /۱۴ دی ماه/ به ویژه در ساعات بعدازظهر عمده بارش های ناشی از این سامانه به صورت بارش برف و باران و احتمال کولاک برف در مناطق مستعد را خواهیم داشت.

وی اظهار داشت: این سامانه تا اوایل وقت یکشنبه /۱۵ دی ماه/ در استان فعال خواهد بود و دمای هوا نیز از یکشنبه با کاهش همراه خواهد شد و در اغلب نقاط استان هوای سرد و یخبندان صبحگاهی و بعدازظهر نیز وزش باد نسبتا شدید را شاهد خواهیم بود.

شرایط جوی و هوای برفی استان ها در حالی است که استان البرز امروز به دلیل آلودگی هوا برای گروه های حساس ناسالم است.

فردین حکیمی اظهار داشت: بر اساس اطلاعات دریافت شده از ایستگاه های سنجش آلودگی، هوای کرج ۱۱۱ ، ساوجبلاغ ۱۰۰ و فردیس ۱۱۸ گزارش شده است.

وی اضافه کرد: با توجه به تشدید بیماری های قلبی، ریوی و همچنین افزایش علائم تنفسی توصیه می شود افراد مبتلا به بیماری های قلبی یا ریوی، کودکان و سالمندان از فعالیت های طولانی و سنگین خارج از منزل اجتناب و سایر افراد نیز فعالیت های طولانی و سنگین خارج از منزل را کاهش دهند.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا،تاریخ انتشار:5دی1398،کد خبر:83620145،www.irna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین